"Sinem Vural" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Sinem Vural" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Sinem Vural

Bal gibi kıskanıyoruz

Bu hafta, sıklıkla Twitter’da karşıma müzik haberleri yerine “YouTube algoritması değişecek”, “YouTube sahte izlenmelerin önüne geçmek amacıyla videonun yüzde 80’i izlenmeden numaratörü devreye sokmayacak” ya da “YouTube’da bir kullanıcının birden çok cihazı olsa da buralardan izlediği videolar tek tık olarak sayılacak” gibi başlıklar gördüm. Hepsi de “bundan sonra” ile başlıyordu...


Haber başlıklarını heyecanla paylaşanlar, manipülasyon yapıldığı düşünülen videoları “oh be düzenleme geliyor” yorumlarıyla paylaştı.
Ve tabii ki YouTube’a sordum. Bu haberlerin hiçbiri gerçeği yansıtmıyor arkadaşlar. Hâlâ kullanıcı protokolü aynı. Bunu kendiniz de platformun “Academy” ve “Creator” bölümlerinden okuyabilirsiniz.
YouTube, Spotify, SoundCloud, iTunes gibi platformlarda, botlarla hile yapmanın yolları en çok merak edilen konulardan biri ve bunun hakkında sayfalarca bilgiyi internet tarayıcınızda görmek mümkün.
Daha önce birçok kaynağın aktardığı gibi, YouTube ilk 30 saniye izlemesinden sonra numaratörü devreye sokuyor ve bot ile hile yapmaya kalkarsanız izlenme sayınızda zaman içinde düşme yaşandığını görüyorsunuz.
Sistem bunu sürekli takip altında tutuyor. Telif giderlerinin dağıtılması, YouTube’dan kazanç elde edilmesi gibi bilgiler de dönem içinde güncelleniyor.
Yine de birçok bilgi işlem uzmanının verdiği bilgiler ışığında, evet, manipülasyon yapıldığı sıklıkla konuşuluyor.
Bu haberlerin son günlerde iyice artmasının nedeni ise Reynmen’in “Derdim Olsun” videosunu yayınlaması, sonra yayından kaldırması, tekrar yayına sokması, toplamda 136 milyon izlenmesi ve şimdiye kadar 120 ila 130 bin kazandığını söylemesi oldu.
Çıktı “Ben şarkıcı değilim, sevdiğim için yaptım” dedi ama olmadı. Gözler yine milyonlarca tıklanan şarkılara döndü.
Hem inanamıyoruz bu kadar izlenme almalarına hem gıptayla bakıyoruz. Kıskanmadığımızı kimse söyleyemez. Bal gibi kıskanıyoruz.
Hangi müziği yaparsa yapsın, kim olursa olsun “bizim hak ettiğini düşündüğümüz kişiden daha fazla izlenmesi ya da kazanması söz konusu olmamalı” gibi bir duyguyla konuya yaklaşıyoruz.
Unuttuğumuz nokta, herkesin ulaşımının olduğu platformlarda bu isimlerin tıklandığı gerçeğini gözardı edip, tıklayan kişileri hor görmemiz.
Halbuki Duman dinleyen, Demet Akalın seven, hatta Orhan Gencebay dinleyen de Reynmen'i de sevmiş olamaz mı mesela?
Reynmen örneğinden gittiğim için söylüyorum ama platform içinde trendler ve otomatik çaların size sundukları da bunda pay sahibi. Hem ne kadar kazandığı değil, uzun vadede istikrarlı olarak ne kazanacağı değil midir önemli olan?
Tıklanma oranı, sevdiği sanatçıya müzik yapma imkanı vermek değil midir?
Merak etmeyin, dediğim gibi sahte tıklanma oranları ya zaman içinde düşüyor, ya telifi kesiliyor yani adalet duygunuza zeval gelmiyor gün sonunda.
Organik olarak dinlenen kişilerin tıklanma oranları gün be gün artıyor ve bu mecralar da kendi ünlülerini yaratıyor. Sahneye çıksa da çıkmasa da...

Body building, trap rap ve dahası

YouTube demişken, bu hafta ilk albümüyle Türkiye’de trend listesine giren Ben Fero’dan bahsetmemek zalimlik olur.
İzmir’den çıkan, şarkılarında da bahsettiği gibi kasına, sporuna, proteinine düşkün olan Ben Fero, “Mahallemiz Esmer” ve “3...2...1...”in klibiyle zaten merak uyandırmıştı.
Geçen hafta yayınlanan 10 şarkılık albümü “Orman Kanunları”, Trap rap’i dinleme konusunda hâlâ çekimser olsam da dinlerken eğlendiğim bir iş. Çok irdelemektense “Böyle de bir albüm yapmışlar, keyifli aslında” dedim, yalan yok.
Albümde “Akalım” parçasının beat’ine, “Biladerim” parçasında ise biladerim deyişine hasta oldum.
Spotify’da “Akalım” şarkısını “Demet Akalın” adıyla koydukları da gözümden kaçmadı.

Albüm yapma zamanı gelmedi mi?

Bu hafta Baran Bayraktar’dan yine bir single geldi. Eğlenceli, dinlenilir, hafif alternatif bir tarafı var. Neşeli tınlayan vokalini pek severim ama albüm yapma zamanı gelmedi mi kendisinin acaba? Üçüncü single’ından anladığım kadarıyla bir süre daha single çıkarıp sonunda albüm yapma niyetinde... Belli bir tarz da görünüyor ufukta ama kendisini daha iyi anlamak için bir albüm şart galiba.

Kişisel bir yolculuk

Geçen hafta yayınlanan en güzel albümün Özüm Özgülgen’in dark wave/endüstriyel elektronik müzik projesi Dahakara’nın yeni albümü “Happiness Forgets” olduğunu iddia ediyorum. Karanlık tarafların baskın olduğu albümde deneysel, akustik, kişisel bir yolculuk sunuyor. Bayıldım desem abartmış olmam sanırım, bir haftada kaç kez albümü döndürdüğümü hatırlamıyorum bile.

Azeri damarı

YouTube’un bu ara yükselen isimlerinden biri de Azeri şarkıcı Sura İskenderli ve “Niye?” şarkısı. Şayet fantezi rap artık kabul edilen bir tür olursa, kendisi için “bu türün başarılı örneklerinden biri” diyebilirim. Sura’nın şarkıları damar ve elden ele hızla dolaşmaya başladı bile. Yakında adını çok duyarsınız.

Radar

İsveç’te geçtiğimiz yıllarda bir EP çıkaran Derya Tezcan’ı, Derya adıyla keşfedilmeyi beklerken yakaladım. Stockholm’de hayatını sürdüren, aslında aile hekimi olan Derya, “Wait Now” isimli beş şarkılık EP’siyle dinlerken dinlendiriyor resmen.
Bu haftanın bir konuğu daha var, o da Beyza Doğuç.
YouTube’da gezinirken denk geldiğim Doğuç’un neşeli sesi günümüz sözleriyle buluşunca etkileyici bir hâl alıyor. İkisini de takip etmeniz şiddetle önerimdir.

Ne Dinledim?

* Ceren İdil - Düşünme
* Ozoyo - Daydream
* Melis - Waves
* Cihan Mürtezaoğlu
- Hangi Yol
* Dahakara - Repulsion
* Ece Seçkin feat. Ozan Doğulu - Vazgeçtim
* Can Bonomo
- Bardak Taşıyor
* Melek Mosso
- Vursalar Ölemem
* Abkountry
- Beni Bulun (Akustik)

X