"Sevin Turan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Sevin Turan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Sevin Turan

Gecenin bir vakti acıkınca ne yiyeceğiz?

Bazen size de oluyor değil mi? Hani böyle gece yatmaya yakın midede bir hareketlilik oluyor. Böyle bir acıkma mı desem, kazınma mı desem? Hâlbuki 15 dakika önce hiç böyle bir durum yoktu. (Keşke "Bir bölüm daha izleyeyim de sonra yatarım" demeseydiniz.)

Evet, hepimizin başına ara sıra geliyor bu durum. Peki, bu durumlarda ne yiyeceğiz?

Öncelikle şunu bilelim: ABD'de yapılan ve yaklaşık 45 bin kişinin beslenme alışkanlıklarının uzun vadede incelenmesini esas alan bir araştırmaya göre, kilo almamızın asıl nedeni öğünlerde yediklerimiz değil atıştırdıklarımız. Gün içinde aldığımız kalorilerin dörtte biri atıştırmalıklardan geliyor.

Şimdi bu bilginin ışığında gece acıkınca ne yiyebileceğimize bir bakalım: Tahmin edebileceğiniz üzere, buzdolabını açıp akşam yemeğinden kalan ne var ne yoksa mideye indirmemeliymişiz. Hatta ABD'de bulunan Beslenme ve Diyetetik Akademisi'nin sözcüsü Isabel Maples'a göre, bu gece beslenmelerini 100-200 kalori civarında tutmalıymışız. Haydi olsun olsun 300 kalori...

Gecenin bir vakti acıkınca ne yiyeceğiz
Abartı mı? Bence hiç değil...

Yiyebileceklerimize gelirsek, Maples'ın önerileri, gün içinde pek de y(iy)emediğimiz besleyici gıdalarda yana. "Madem o kadar kalori alacaksınız, bari boş kalori olmasın" diyor. Saydığı örnekler de meyve (bir muz ya da bir elma) ve sebzeler (havuç, kereviz sapı gibi çiğ yenebilen sebzeler), çok yağlı olmayan süt ürünleri ile tam tahıllı gıdalar (yoğurtlu yulaf ya da tahıllı kraker ve peynir) ya da fındık, ceviz, badem gibi kuruyemişler (hatta iki kaşık fıstık ezmesi).

Maples özellikle proteinle karbonhidratı bir araya getirmenin, küçük porsiyonlarda bile doyurucu etkisi olduğunu söylüyor. (Proteini yatmadan 1-2 saat evvel yemek daha kaliteli bir uykuya da davetiye çıkarıyormuş. Ancak uykudan hemen önce yüksek proteinli gıdalar tüketmek sindirimi zor olduğu için uyku kalitemizi düşürüyormuş. Hep denge işi bunlar, hep!)

Daha yaramaz bir şeyler ararsanız, yağsız patlamış mısır da kabul edilebilir atıştırmalıklar listesinde.

Ve fakat asıl sormamız gereken soru, neden gece acıkıyoruz? Uzmanlara göre bunun üç nedeni var: Birincisi alışkanlık. Eskiden beri yatmadan önce bir şeyler atıştıran bir insansanız yahut ailenizden böyle gördüyseniz atıştırmanız çok olasıymış.

İkincisi, gün içinde çok az yemek yemek. Bu durumda, vücudumuzda biriken kalıcı açlık duygusu, yemeği görünce sürekli yeme isteğimizi tetikliyormuş.

Üçüncü nedene gelirsek (ki bence en yaygın ve tehlikelisi bu), sadece ve sadece susamış olabiliriz. İnsanlar çoğunlukla susuzlukla açlığı birbirine karıştırıyormuş. O nedenle gece (aslında genel olarak günün her saatinde) bir anda açlık hissedince büyük bir bardak su içip biraz beklemek o açlığı ortadan kaldırıyormuş. (Denedim yüzde 100 çalışıyor!)

X