"Serhat Tezcan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Serhat Tezcan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Serhat Tezcan

Ar-Ge ile dünyaya açıldı

Bursa’da yüzde 100 yerli sermaye ile 1988 yılında kurulan Feka Otomotiv, otomotiv sektöründe orta ve büyük ölçekli firmalara far haricinde aydınlatma ekipmanları üretiyor. Bin çalışana sahip işletme, katma değerli üretim için 2012 yılında Ar-Ge merkezini faaliyete soktu. İlk yıl cirosunu yüzde 130 oranında artıran firma, müşterilerine de Porsche, Maserati, Mercedes, Audi, Volkswagen, Alfa Romeo, Hyundai, Seat, Man ve Skoda’yı ekledi.

Ar-Ge ile dünyaya açıldıFeka Otomotiv Ar-Ge Müdürü İrfan Kamaş ve müdür yardımcısı Erol Kocabıyık

Bursa OSB’de faaliyet gösteren Feka Otomotiv, geri, sis, refleks reflektör, plaka lambası, iç tavan lambası üretimleri gerçekleştiriyor. Teknolojilerini geliştirmek, üretim modellerini ileri taşımak hedefiyle Ar-Ge merkezini kuran işletme, önce öz kaynakları ile faaliyetini sürdürdü ardından TÜBİTAK destekli Teknolojik ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı’nın proje desteklerinden yararlandı. Bu süreçte aldıkları destekleri teknolojilerini geliştirmek ya da yurt içinde olmayan teknolojileri yurt içinde geliştirmeye yönelik çalışmalar olarak değerlendirdiklerini söyleyen Feka Otomotiv Ar-Ge Müdürü İrfan Kamaş, bölümde çalışan kişiler, yapılacak yatırımlar, ekipmanlar, test laboratuvarı için gerekliliklere yönelik desteklerin de bu program içinden karşılandığını kaydetti.

72 KİŞİ ÇALIŞIYOR

Ar-Ge merkezinin 2012’de 57 kişi ile kurulduğunu ve şu an 72 kişiye ulaştığını belirten Kamaş, “Ağırlıklı olarak mühendis kökenli araştırmacı arkadaşlarımız var. İlk sene bir yüksek lisans öğrencimiz vardı. Şimdi 6 yüksek lisans öğrencimiz, 5 yüksek lisanslı çalışanımız, 1 doktora öğrencimiz var. Çalışanlarımız ağırlıklı olarak makine ve endüstri mühendislerinden oluşuyor. Ar-Ge merkezinde öncelikli olarak geliştirme projeleri yapıyoruz. Müşteri projelerinin yönetiminin idaresini gerçekleştiriyoruz. Müşteriden gelen stil dataya göre üç boyutlu tasarımlar, iki boyutlu çizimler yapıyoruz. Fizik mühendisleri ile aydınlatma ürünlerinin optik tasarımlarını hayata geçiriyoruz. Elektronik mühendisleri ile elektronik dizaynları gerçekleştiriyoruz” dedi.

AR-GE ÇALIŞANI

Bünyelerinde çalışanların araştırmaya yatkın olmasına dikkat ettiklerini ifade eden Kamaş, “Gelen arkadaşımızın, yeniliklere ne kadar açık olduğunu, meraklı olup olmadığına bakıyoruz. Ar-Ge’de çalışanın, kalıpların dışına çıkıp, zaman zaman daha yaratıcı olması lazım. Dolayısıyla orada gördüğü veya duyduğunu algılama yeteneğine bakmamız lazım. Özellikle otomotivde tüm literatürler yabancı dilde olduğu için yabancı dilinin iyi seviyede olması lazım. Birinci olarak İngilizce’yi seçiyoruz. Bunun yanında Almanca olduğu zaman bizim için artılardan birisi oluyor” diye konuştu.

ÖDÜL PRİM SİSTEMİ

Belirli periyotlarda beyin fırtınası yaptıklarını da dile getiren Kamaş, diğer bölümlerdeki çalışanların da fikirlerini değerlendirdiklerini açıkladı. Bunlar arasından güzel fikirler çıktığını söyleyen Kamaş, “Firmamızda yıllardır devam eden öneri ve Kaizen Sistemi var. Herkesten fikir gelebiliyor. O arkadaşlardan alınan fikirler değerlendiriliyor. Uygulamaya değer görüldüğünde hayata geçiriliyor ve karşılığında puan kazanıyorlar. Belirli aralıklarla puan karşılığında maddi hediyelerini alıyorlar. Ödül prim sistemi var” dedi.

IŞIK PERDELİ STOP LAMBASI

Türkiye’de patent ile korumaya aldıkları Işık Perdeli Stop Lambası isimli projeleri bulunduğunu söyleyen Kamaş, “Bu projemiz ile normalde aydınlatma ürünlerinde ya ampul, ya Led kullanılıyor. Bunlar belirli şekilde stop lambasına yerleştiriliyor. Arkadan baktığınızda bunları görüyorsunuz. Normal bir stop lambasında full ledli ise 75 ile 100 arasında led kullanmanız lazım. Bunların parlamaları artık müşteriyi rahatsız etmeye başladı. Eskiden ışıl ışıl gözüküyordu. Şimdi Led olsun ama gözümü rahatsız etmesin diyorlar. Yeni bir teknoloji geliştirmeye çalıştık. Akabinde Led’leri direkt yerleştirmek yerine içerdeki plastik parçanın polimerin kenarına yerleştirerek, ışığı polimer içerisinde yürütüp, arkasındaki prizmalarla ön tarafa yönlendirmeye çalıştık. Bu sayede led sayısı da yüzde 30 oranında düştü. Hem maliyet, hem güç açısından oldukça iyi oldu. Üstelik parlama yok ve tamamen homojen bir görüntü var. Nerdeyse soft bir görüntü var. Biz, bunu sağlamaya çalıştık ve başardık. Büyük aydınlatma işi yapan Avrupalı firmalar da buna çalışıyor ama şu ana kadar en başarılı olan biziz. Şu anda prototiplerimiz var. Hatta gelen müşterilerimize gösteriyoruz. Bazıları çok beğendi. Seri üretimde ve ilk projemizi Man otobüs firmasından, ikincisini de Tofaş Fiat’tan aldık. Üretimlerini burada yapıyoruz” diye konuştu.

Ar-Ge ile dünyaya açıldı

ALMANYA’YA İHRACAT

Küçük far çalışmaları olduğunu da ekleyen Kamaş, müşterileri ile bu çalışmayı paylaştıklarında firma yöneticilerinin “Ön aydınlatma da yapabilirsiniz” dediklerini kaydetti. Kamaş, “Şu an için far yatırımlarına girmedik ama ön sis farı siparişimizi iki sene önce Daimler Mercedes’ten aldık. Bu yılbaşında seriye geçti. Şu anda da Almanya’ya ön sis farı satmaya başladık. Bunlar hep yaptığımız Ar-Ge çalışmaları sonucunda müşteriyi daha rahat ikna etmemize yardımcı olan yollar” dedi.

SIRBİSTAN YATIRIMI

Hedefleri ile ilgili açıklamalarda da bulunan Kamaş, 2019 yılındaki en büyük hedeflerinin Sırbistan’da üretim tesisi devreye almak olduğunu açıkladı. Onun dışında teknoloji geliştirmek için yeni çalışma arkadaşları ve ekipmanlar alacaklarını belirten Kamaş, “Buna yönelik 2019 yılı her ne kadar kriz yılı da olsa bizim için oldukça faal geçebilecek bir sene olacak. 2020’de de bunun meyvelerini toplamayı düşünüyoruz. Önümüzdeki yıl çalışan sayısında 80’leri bulacağız” diye konuştu.

‘CİROMUZ EURO BAZINDA 4 KAT ARTTI’

Çalışmalarını sürdürdüklerini söyleyen Kamaş, mütevazi kadroları ile şu ana kadar 2 defa inovasyon liginde 5’incilik elde ettiklerini kaydetti. 2017’de Ar-Ge harcamalarının ciroya oranının yüzde 2,67 oranında olduğunu belirten Kamaş, “Bu oran, Türkiye ortalamasının üzerinde. Veriler, Ar-Ge’ye ciddi bir yatırım yaptığımızı gösteriyor. 2011 yılındaki ciromuz ile 2017 arasındaki ciromuzu karşılaştırdığımızda Euro bazında tam 4 kat artmış. Ar-Ge merkezi olmadan önce müşterilerimizi Fiat, Renault, Toyota, GM, Ford ve Mako oluştururken, 2012 yılından sonra müşteri portföyümüze Porsche, Maserati, Mercedes, Audi, Volkswagen, Alfa Romeo, Hyundai, Seat, Man ve Skoda gibi dünya markaları eklendi. Ar-Ge merkezi olduktan sonra geliştirdiğimiz projelerle olan ciro artışı yüzde 130 oldu. Hızlı ilerliyoruz, dinamiğiz. Büyüdükçe hantallaşmamak için elimizden geleni yapıyoruz” diye konuştu.

ÜNİVERSİTE-SANAYİ İŞ BİRLİĞİ

Uludağ Üniversitesi’nin yanı sıra Bursa Teknik Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi ile projeler yaptıklarını söyleyen Kamaş, farklı projeler geliştirdiklerini kaydetti. Bunlardan örnek de veren Kamaş, Uludağ Üniversitesi ile bir anlaşma yaptıklarını belirterek, 22-44 isimli yeni bir proje çalışmaları bulunduğunu aktardı. Kamaş, “Üniversitede doktora yapan öğrencilerin, sanayiden destek alabilmesi ve daha sonra çalışabilmesi için sözleşme yapıyorsunuz. Biz, 3 doktora öğrencisi için sözleşme adayı olduk. Bu arkadaşlar, üniversitede doktora yaptığı sürece maaşının yüzde 75’ini TÜBİTAK’tan, yüzde 25’ini bizden alacak. Doktoraları bittiği zaman da 3 sene bizde mecburi hizmet gibi ücret karşılığında çalışacak. Ondan sonra da isterlerse devam edebilecekler, isterlerse başka bir birime geçebilecekler” dedi.

X