Bu fırsat kaçmaz

Haberin Devamı

İZMİR, Gezi olaylarının yıl dönümünde artık bağışıklık kazandığı gazdan, coptan nasibini alırken, dünyanın öbür ucundan Japonya’dan sessiz sedasız alınan bazı kararların haberleri gelmeye başlamıştı. Japon otomobil devi Nissan, Türkiye’de bir otomobil fabrikası kurma kararını kesinleştirmişti. Sıra fabrikanın “İzmir’e mi, yoksa Adapazarına mı?” kurulacağı kararını vermeye gelmişti.
Bir şehre otomobil fabrikası kurulması, yan sanayi, satış ve lojistik gibi ağlarıyla birlikte binlerce kişiye iş demek. Nissan’ın dünyanın dört bir tarafında 23 ülkedeki toplam çalışan sayısının 165 binin üzerinde olduğunu düşünürsek olayın büyüklüğü daha iyi anlaşılır.

Aslında Nissan’da çalışan işçi sayısı bir dönem 200 bine yaklaşmıştı. Ama 1990’lı yıllarda finansal krize düştü ve bu durumdan kurtulmak için 1999’da Renault ile bir güçbirliği anlaşması imzaladı. Renault, Nissan’ın kontrol hissesini satın aldı ve şirketin başına Fransız Carlos Ghosn atandı. O tarihlerde Türkiye’den bir grup gazeteci Paris’teki genel merkezini ziyaret ettiğimizde Renault’un CEO’su projeden çok umutlu olduğunu anlatmıştı.
Zaman o görüşmedeki konuşmaları haklı çıkardı. Nissan şimdi yeniden yükseliş döneminde ve ortağı Renault ile birlikte Avrupa pazarlarında söz sahibi olmak için Türkiye’de fabrika kuracak. İzmir otomobil fabrikası kurmak için coğrafi olarak ideal bir yer. Bursa’da üretilen Tofaş’ın, Renault’un otomobilleri ihracat için İzmir Limanı’na getiriliyor. Otoyol tamamlandığında bu ulaşım çok daha kolay olacak.

Haberin Devamı

Nissan ve Renault iki dünya devi

SANIRIM, Ege Bölgesi Sanayi Odası, geçmişte Çinlileri getirmek için çok uğraşan İzmir Ticaret Odası ve İzmir’i tanıtmak için rapor üzerine rapor hazırlatan İzmir Kalkınma Ajansı gibi meslek örgütleri, kamu ve sivil toplum kuruluşları çoktan kolları sıvayıp fabrikanın İzmir’e kurulması için yatırımcıyı ikna turlarına başlamıştır.

Şirketin CEO’sunun ve kontrol hisselerini elinde bulunduran Renault’un Fransız olduğunu düşünürsek bu önemli bir avantaja dönüşebilir. Unutmayalım 1800’lü yıllarda Fransa’dan gelen ve İzmirli Levanten ailelerin bu ülkeyle sıcak ve ticari ilişkileri devam ediyor. Sayelerinde Fransızlar da İzmir’i iyi tanıyor.

Haberin Devamı

İzmir, Manisa’dan Aydın’a bir üçgen içerisinde bulunan organize sanayi bölgelerindeki yan sanayi firmaları, liman, otoyol, demiryolları altyapısına sahip ulaşım olanakları ve en önemlisi eğitimli ve kalifiye iş gücüyle otomobil fabrikası yatırımı için ideal bir kent. Bütün mesele sivil ve kamu yerel yönetim birimlerinin bu işi çok isteyerek peşinden koşmalarında.
Tekrar edelim. Böyle fırsat bir daha ayağa gelmez.

Yazarın Tüm Yazıları