"Osman Müftüoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Osman Müftüoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Osman Müftüoğlu

Maneviyat neden önemli?

Zarafetle yaşlanan biri olmak istiyorsanız hayatın ruhsal yanına da ağırlık verin. Güçlü bir ruhsal yaşama giden yolun en önemli anahtarı; manevi zenginliktir.

Yaşı 50’yi geçen hemen herkes “yaşlılık meselesi”ni tartışmaya başlar. 60’lı yaşlara girince de daha iyi yaşlanmanın, yaşlılıkta da sağlam ve zinde kalmanın yollarını arar. Normaldir, haklı olarak kimse düşkün, bitkin, hastalıklı bir yaşlı olmayı arzulamaz.
Ne var ki bu hedefe çoğumuz sadece beden sağlığı ile ulaşabileceğimizi düşünüp yanılırız.
Keyifli bir ikinci hayat yolculuğunun bedenden çok ruh sağlığı ile ilgili olduğunu unutur, çözümü sadece bedensel sağlıkta ararız.
Bu mühim yanlıştan vazgeçmemiz şart.
Bilmeliyiz ki iyi yaşlanmanın mühim anahtarlarından biri de ruhu iyileştirip güçlendirmektir.
Güçlü bir ruhsal yaşama giden yolun en önemli anahtarı ise manevi zenginliktir.
Manevi bağları güçlü olanlar kendilerini daha güvende hisseden huzurlu insanlardır.
Endişeden, korkudan, kötümserlikten uzak bir hayat sürerler.
Dostluk ve aile bağlarına önem verir, sosyal çevreleriyle olumlu ilişkiler geliştirirler. Çevrelerini yüreklendirip teşvik ederler.
Eğer zarafetle yaşlanan biri olmak istiyorsanız iyi hayatın ruhsal yanına da ağırlık verin.

Teflon musunuz, sünger mi?

Bu test size strese karşı koyma gücünüzü yani esnekliğinizi bir başka deyişle sünger mi, teflon mu olduğunuzu gösterecektir.
Lütfen samimi ve doğru yanıtlar verin. İşte sorular...
◊ Vaktimin çoğunu ailem ve arkadaşlarımla birlikte geçiriyorum.
◊ Kendimi yeterli dinlenme aralıkları, kısa ve keyifli tatiller, sağlıklı bir diyet ve düzenli egzersizle sürekli ödüllendirir, beden ve ruh sağlığımı dikkatle izlerim.
◊ Önemli, faydalı, etkili ve sevilen biriyim! Hayatımın bir anlamı ve amacı var.
◊ Düzenli ve dengeli bir yaşama sahibim.
◊ İşte nasıl evde nasıl davranacağımı, işi evden nasıl ayıracağımı çok iyi biliyorum.
◊ Her ikisi arasındaki dengeyi çok iyi oluşturdum.
◊ İşimden çok memnunum, günlerim üretken, dolu dolu ve memnun edici geçiyor.
◊ Kendime, arkadaşlarıma ve aileme yeterince zaman ayırabiliyorum.
◊ Stresli durumların nasıl üstesinden gelebileceğimi yeterince biliyorum.
◊ Yaşamımdaki bazı değişiklikleri yaşlanıp olgunlaşmanın doğal ve ayrılmaz bir parçası olarak görüyorum.
◊ Her ne olursa olsun bir şekilde ve bir ölçüde üstesinden gelebilirim.
◊ İşimdeki performansımdan ve sonuçlarından tamamen ben sorumluyum.
◊ Bu sorumluluktan kaynaklanan olumsuz sonuçları iş yerimde bırakırım.
◊ Karşılaştığım bazı beklenmedik değişikliklerin üstesinden gelebiliyorum ve yanlış bir durum olduğunda durup geri çekilmekten korkmuyorum.
◊ Toplumda aktif şekilde ve dışa dönük yapım sayesinde sevilen bir kişiyim.

İlaç kullanma kılavuzu

1- Reçetenizdeki ilacın aç mı tok mu yoksa yemekle birlikte mi yutulacağını öğrenin.
2- İlacınızı bir bardak dolusu suyla içmeye dikkat edin.
3- Her ilacı orijinal kutusunda muhafaza edin.
4- Özel ilaç taşıyıcı kutulara aktaracaksanız bunu usulüne
uygun yapın.
5- Ezilmiş, parçalanmış, birbirine yapışmış hapları kullanmayın.
6- Son kullanma tarihini kontrol edin. Üzerinden 1 yıl geçmiş şurupları, 6 ay önceden açılmış damlaları -özellikle göz damlalarını- kullanmamanız doğru olur.
7- İlaçlarınızı çocukların ulaşamayacağı yerlerde muhafaza edin.
8- Taşıyıcı kapları hasar gören damla, krem, şurup ve losyonları çöpe atın.
9- İlaç kullanırken alkol almayın.
10- İlaçlarınızı çay, kahve ve benzeri sıcak içeceklerle yutmayın.
11- Mümkün olduğu kadar az sayıda ilaç kullanın.
12- Birkaç ilacı aynı anda kullanıyorsanız listeleyin ve bu listeyi her doktor-hastane ziyaretinde gösterin.
13- İlaçlar sadece eczanelerde satılır. İlaçları da takviyeleri de sadece eczanelerden alın. İnternetten ilaç satın almayın.
14- Yeni bir ilaca başladığınızda öncekilerle reaksiyona girip girmeyeceğini öğrenin.
15- İlaçları belirtilen doz ve sürelerde kullanın. Dozu yükseltip azaltmayın, süreyi uzatıp kısaltmayın.
16- Mümkün olduğu kadar düzenli ve aynı saatlerde yutmaya bakın.
17- Reçeteli hiçbir ilacı doktorunuz önermeden kullanmayın, başkalarının hapını yutmayın.
18- Bitkisel hapları “doğaldır, zararsızdır” sanmayın, doktorunuzdan bilgi alın, eczacınıza danışın.
19- Vitamin ve benzeri takviyelerin ilaçlarınızla etkileşebileceklerini unutmayın.
20- Çocukların ve yaşlıların ilaçlardan daha fazla zarar görebileceklerini hatırlayın.

Düzenli yürüyenlere 5 öneri

◊ İlk önerim mümkünse açık havada yürümenizdir.
Deniz, göl, akarsu kenarlarında yapılan yürüyüşleri daha faydalı bulurum. Yol kenarında egzoz dumanı yutarak yürümek yerine temiz havalı yerlerde yürümenizi tavsiye ederim.
◊ Sakatlanma riskine dikkat ederek yürüyüş yapmanız, düşmemeniz, kaymamanız ve her türlü güvenliği garantiye almanız mühim noktalardır.
◊ Açık havada yürümek için zamanınız yoksa bu işi yürüyüş bandında da yapabilirsiniz.
Alışveriş merkezlerinde, havaalanlarında yapacağınız yürüyüşler bile işe yarayacaktır.
◊ Bir günde atacağınız toplam adım sayısı önemlidir.
Sağlıklı bir yetişkinin günde en az 5 bin, ortalama 7 bin 500, mümkünse 10 bin civarında adım atması gerekiyor. Ortalama uzunlukta adım atanlar için 2 bin adım 1.6 kilometrelik yürüyüşe denk geliyor.
Dakikada 80 adım “yavaş”, 100 adım “tempolu”, 120 adım ise “hızlı” bir yürüyüş anlamına geliyor. Benim önerim tempolu bir yürüyüşü hedeflemeniz, zaman zaman 3-5 dakikalık hızlanma dönemlerini denemeli ve fırsat buldukça yokuş çıkmayı da ihmal etmemenizdir.
◊ Yürürken düzgün ve düzenli nefes almanız da önemli bir noktadır. Sağlıklı bir yürüyüş sürecinde nefes nefese kalmamalı, yürüyüş arkadaşlarınızla rahat rahat konuşabilmelisiniz.
Gelişme kaydettikçe yürüdüğünüz mesafeyi artırmanız ve yürüyüş temponuzu hızlandırmanızda fayda var. İdeal olanı dakikada 100-140 adım aralığında yürümeyi sürdürmektir.

PUANLAR

Asla: 1
Nadiren: 2
Bazen: 3
Sık sık: 4
Her zaman: 5

DEĞERLENDiRME

◊ 12-24 puan: Çok düşük bir esneklik düzeyindesiniz.
Beklemeden bir uzmandan yardım almanızda fayda var, siz tam bir stres süngerisiniz.
◊ 25-36 puan: Dikkat! Hafif bir esneklik düzeyindesiniz, dikkatli olun.
◊ 49-60 puan: Yüksek bir esneklik düzeyiniz var. Muhtemelen bir teflonsunuz. Hayatınızda strese neden olabilecek şeyler olsa bile sizi pek fazla etkilemiyor.
· Intelihealth’ten yararlanılmıştır.

X