"Osman Müftüoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Osman Müftüoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Osman Müftüoğlu

İyi uyku ilaç gibidir

Uyku özellikle iyi bir uyku ilaç gibidir. En güçlü vitamin haplarından en değerli antioksidanlardan daha değerlidir. Tıpkı yemeniz, içmeniz, tıpkı aktivite yapmanız gibi “uyku kalitesi” konusunu da ciddiye almalısınız.

Güzel, keyifli, derin, mışıl mışıl bir uykunun ne kadar önemli bir avantaj olduğunun farkında mısınız? Uykusuz geçen gecelerin sadece “ertesi gün sorunları”na değil, kalp hastalığından kansere pek çok ciddi probleme yol açabildiğini biliyor musunuz?
Sözü daha da uzatmadan hemen belirtiverelim: Uyku özellikle iyi bir uyku ilaç gibidir. En güçlü vitamin haplarından en değerli antioksidanlardan daha değerlidir. Tıpkı yemeniz, içmeniz, tıpkı aktivite yapmanız gibi “uyku kalitesi” konusunu da ciddiye almalısınız.
Bu konuda bazı temel bilgileri öğrenmeli, uygulamalı, aynı yanlışları tekrarlayıp durmamalısınız. İşte size bazı basit ama önemli uyku notları...
HORLAMA ÇOK YAYGIN 42-17182273 42-26117670
1. İnsanların yüzde 30-40’ı uykusuzluktan yakınıyor.
2. Yüzde 40’ı horluyor.
3. Yüzde 3-4’ü uyku apnesi çekiyor.
4. Uyku sorunu olan birinin eşinin de az ya da çok ama mutlaka zaman içinde uyku kalitesi bozuluyor.
5. Uykusuzluk diyabetten depresyona, yeme bozukluğundan obeziteye, baş ağrısından reflüye, kalp hastalığından artrite, dikkat kaybından bellek problemlerine, trafik ve iş kazalarında artıştan öfke ve stres tepkilerinde kontrolsüzlüğe kadar pek çok sorunla birebir ilişkili.
6. Uykusuzluk cinsel gücü azaltıyor.
7. Yorgunluğa ve bitkinliğe yol açıyor.
8. Uyku sorunlarındaki artış teknolojik gelişmeler ve ekonomik refahla paralel gidiyor.
9. Işık yoğunluğunun artması, ses ve gürültünün artması, stres faktörünün yaygınlaşması, iş ve ekonomiye ilişkin sorunlar, şehir ve metropollerde yaşayanların uykusunu köy ve kasabalarda yaşayanlara göre daha çok kaçırıyor. Kısacası uyku bir “şehirli” ve “okumuş-yazmış” sorunu...
10. Uyku biyolojik saatimizle de birebir ilişkili. Bu saat dikkate alındığında gece yarısı ile şafak arasında (02.00-04.00 arası) uyku isteğimiz en üst düzeye çıkıyor.
SİESTA’DA FAYDA VAR
11. Kronobiyolojiye göre biyolojik saatimiz öğleden sonra iki (14.00) ile üç (15.00) arasında da geceye oranla daha düşük olmakla birlikte uyku isteği içine giriyor. Akdeniz toplumlarında yaygın olan siesta’nın fizyolojik karşılığı da bu olmalı. Siesta alışkanlığının “iyi yaşlanma”da etkili ve faydalı bir yol olduğunu unutmayınız.
12. Kısacası kronobiyolojiye göre büyük uyku zirvesi gece 02.00-04.00 arasında öğleden sonra da 15.00-16.00 arasında yaşanıyor.
13. Sağlıklı bir insan en çok 16-17 saat uykusuz geçirebiliyor, daha fazlasına hele birbirini takip eden günler içinde dayanmak oldukça güç.
14. Ortalama 8 saat uyumayan her insan uyku borcu biriktirmeye başlıyor. Uyku borcu biriktikçe de sizi uykuya yönelten dürtü şiddetleniyor.
15. İyi bir uyku için rutinin dışına çıkmamakta fayda var. Basitçe de şu 4 rutin öneriliyor:
* Yeteri kadar uyu
* Her gün eşit zaman dilimi kadar uyu
* Mümkün olduğu kadar aynı saatlerde uykuya geç
* Uyuduğun odayı, yattığın yatağı, başını koyduğun yastığı mümkün olduğu ölçüde değiştirmeye bak.
EN İYİ UYKU DESTEĞİ HANGİSİ 42-58011298
16. Akşamları geç saatlere kadar televizyon izlemek, bilgisayar başında oturmak uyku hormonu melatoninin en büyük düşmanları.
17. Yatmadan önce “dünyevi işler”den el ayak çekmek, biraz dua, biraz şükür, bir parça iyimser niyet, bir parça güzel beklenti ise melatonin üretimini artırıyor.
18. Özellikle korku filmleri ve yatmadan hemen önce yaşanan öfke atakları uyku kaçırmada en marifetli yanlışlar, en ciddi melatonin düşmanları olarak gösteriliyor.
19. Yatmadan önce bir şey yemek doğru değil ama canınız ille de bir şeyler çekiyorsa bir fincan ılık süt en iyi çözüm. Alternatifleri ise melisa veya papatya çayları.
20. Uykuya dalma güçlüğü olanların ilk deneyebilecekleri doğal destekler ise “melatonin/valerian/passiflora” içeren destekler.


UNUTMAYIN
Ne yiyelim, ne içelim
Araştırmalar doğru besin seçimlerinin bizi pek çok hastalıktan koruyabileceğini net ve açık olarak gösteriyor. Yine bilimsel araştırmalara göre özellikle kanserden korunmada birinci ve en etkili faktör beslenme tarzımız.
Beslenmenin sağlığımıza etkisi anne karnında başlıyor ama ömrümüzün sonuna kadar etkisi devam ediyor. Yani hangi yaşta yaparsanız yapın doğrular daima işinize yararken yanlışlar can sıkıcı sonuçlara sebep oluyor. İşte bu nedenle beslenmemiz çok önemli.
Çarşı pazardan, bakkaldan, marketten satın aldığımız her şeye dikkat etmemiz lazım. Tencerede kaynattığımız her yemeğe, soframıza koyduğumuz her yiyeceğe, içeceğe dikkat etmeliyiz. Böyle bir seçim tarzı bizi ya keyifli ve huzurlu bir hayata ya da doktora, hastaneye, eczaneye gönderecektir. Doğal ve tam gıdalar tüketmeye bakın. İşlenmiş, paketlenmiş besinlerden uzaklaşın. Güvenli ve sağlıklı besin için markalı ürünlere ağırlık verin ama küçük-yerel üretim yapan aile şirketlerinin üretimlerinden de daha sık faydalanmanın yollarını arayın. Satın aldığınız etin, sütün, peynirin, yağın, ekmeğin, meyve sebzenin kaynağını sorgulayın!

ÖNEMLİ
Uykusuzluk ne yapıyor?
* Erken yaşlandırıyor.
* Yoruyor.
* Sinirli ve öfkeli yapıyor.
* Dikkat dağınıklığına sebep oluyor.
* İş verimini azaltıyor.
* İş kazalarını ve ev kazalarını çoğaltıyor.
* Cinsel gücü etkiliyor.
* İştah dengesini etkiliyor.
* Bağışıklığı zayıflatıyor.
* Depresyonu tetikliyor.

X