Öğrencilerin yarıya yakını dersi kırıyor

OECD tarafından PISA verilerinden yararlanılarak her ay ülkelerin eğitim profilleri ile ilişkilendirilen bir konu mercek altına alınıyor.

Haberin Devamı

Mercek altına alınan konulardan biri de devamsızlık yapan öğrenciler. PISA araştırmasında öğrencilere yöneltilen sorulardan üçü devamsızlığa yönelik. Bunlar; “Geçen iki hafta içinde kaç defa derse geç kaldın?”, “Geçtiğimiz iki hafta içinde kaç defa en az bir derse katılmadın?” ve “Geçtiğimiz iki hafta içinde kaç defa tüm gün okula gitmedin?”. Öğrencilerden toplanan bu bilgiler Türkiye özelinde incelendiğinde ortaya çıkan tablo neredeyse tüm OECD ülkelerinden çok daha farklı.

Türk Eğitim Derneği’nin (TED) çatısı içinde yer alan TEDMEM’in Mart, Nisan ayı raporunda öğretmen istihdam politikaları ve öğrenci değerlendirmeleri yer alıyor.
İşte derse devam ile ilgili raporda yer alan bilgiler şöyle: PISA 2012 verilerine göre OECD ülkelerinde derse geç kalan öğrencilerin oranı yüzde 35 iken Türkiye’de bu oran yüzde 44. 2003 yılında ise Türkiye’de derse geç kalan öğrencilerin oranı yüzde 27, OECD ülkelerinde yüzde 37. OECD ülkelerinde sosyo-ekonomik olarak dezavantajlı öğrencilerin daha fazla okula geç kaldıkları görülürken, Türkiye’de bu iki öğrenci grubu arasında bir fark pek göze çarpmıyor. Başarılı öğrencilerin okula geç kalmalarının daha az bir olasılık olacağı tahmin edilebilir. Türkiye’de aslında beklenen durum söz konusu ancak öğrenciler arasındaki puan farkı OECD ülkeleri ortalamasında daha düşük. OECD ülkelerinde okula geç kalan öğrencilerin diğer akranlarından matematik puanları 27 puan düşükken, Türkiye’de bu fark sadece 13 puan.

Türkiye’de avantajlı öğrencilerin devamsızlık eğilimi yüksek
Devamsızlığa yönelik bir diğer gösterge de, öğrencilerin PISA uygulamasından önceki iki hafta boyunca en az bir derse girmeme durumları yer alıyor. Bu değişkene yönelik öğrenci davranışları oranında, Türkiye ile OECD ülkeleri ortalaması arasındaki fark daha da açılıyor. OECD ülkeleri ortalamasına göre en az bir dersi kaçıran öğrencilerin oranı yüzde 18, Türkiye’de ise bu oran yüzde 45.

PISA 2003-PISA 2012 sonuçları ile karşılaştırıldığında Türkiye’de bir değişiklik gözlenmiyor. Ancak, OECD ülkeleri ortalamasında en az bir dersi kaçıran öğrencilerin oranı yüzde 12 azalma göstermiş durumda. Buraya kadar yapılan değerlendirmelerde eğitim sistemlerine yönelik müdahalelerin veya iyileştirmelerin OECD için göreceli bir iyileşme sergilediği söylenebilir.
2012 PISA uygulamasından önceki iki hafta boyunca, en az bir defa tüm gün okula gitmeyen öğrenci oranlarında ise Türkiye için daha büyük bir sorun olduğu göze çarpıyor. Bu oran Türkiye’de yüzde 54 iken, OECD ülkelerinde ise sadece yüzde 14 yani tam yüzde 40’lık bir fark var. Bu oranları sosyo-ekonomik olarak avantajlı ve dezavantajlı öğrencilere göre de kıyaslanabilir. OECD ülkeleri ortalamasında beklenen bir durum ortaya çıkıyor, dezavantajlı öğrenciler daha fazla devamsızlık yapma eğilimi gösteriyor. Türkiye’de ise avantajlı öğrencilerin devamsızlık yapma eğilimleri daha yüksek.

Devamsızlık başarıyı düşürmüyor
Türkiye için mercek altına alınması gereken bir diğer bulgu ise, öğrencilerin matematik performansı ile devamsızlık yapma durumları arasındaki ilişki. OECD ülkeleri ortalamasında sınavdan önceki iki hafta boyunca en az bir dersi kaçıran öğrencilerin matematikte puanları diğer akranlarından 32 puan daha düşükken, Kore’de bu fark 121 puana kadar çıkıyor. Sınavdan önceki iki hafta boyunca en az bir tam gün okula gitmeyen öğrencilerin puanları ise OECD ülkeleri ortalamasında diğer akranlarından 52 puan daha düşük. Yeni Zelanda’da bu fark 83, Tayvan’da 134, Kore’de 135 puan.
Türkiye’de ise her iki parametre bazında ortaya çıkan puan farkı hem daha az, hem de bu tablo tam ters yönde. Türkiye’de en az bir dersi kaçıran öğrencilerin matematik puanları diğer akranlarından 9 puan daha yüksek. Yani okula devam etmek ya da etmemek maalesef bir fark oluşturmuyor. Ya da öğrenciler okul dışı kaynaklar tarafından diğer ülkelere oranla daha fazla beslendiği için (özel ders vb.) önemli bir farklılık oluşmuyor. Benzer bir durum sergileyen sadece iki OECD ülkesi var: İsrail ve Meksika. En az bir tam gün okula gitmeyen öğrencilerin matematik puanları ise diğer akranlarından 7 puan daha yüksek ve Türkiye bu tabloyu sergileyen tek OECD ülkesi.

Yazarın Tüm Yazıları