"Noyan Doğan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Noyan Doğan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Noyan Doğan

Sigortacılar, ölen hayat sigortalılarının yakınlarını arıyor

Aslını isterseniz, birkaç ay önce bir okuyucumdan gelen elektronik posta üzerine, konu dikkatimi çekti.

Okuyucum, özetle şunları yazıyordu: “Sekiz ay önce babam, geçirdiği kalp krizi sonucu hayatını kaybetti. Sigortaya çok önem verirdi ve ihtiyaç olan hemen hemen tüm sigortaları yaptırır, aksatmazdı. Vefatı sonrasında koşuşturmamız bittikten sonra, acaba hayat sigortası da var mıydı diye merak ettik. Birkaç kişiye danıştık, kimse ne yapmamız gerektiği hakkında yeteli bilgi vermedi, bazıları da tek tek tüm sigorta şirketlerine müracaat etmemiz gerektiğini söyledi. Biz de vazgeçtik.”
Açıkçası, konu dikkatimi çekse de araştırıp, yazı konusu yapmaya fırsatım olmadı. Yanlış anlaşılmasın, önemsemediğimden değil; işin doğrusu, okuyucumun sorularının net bir cevabı olmadığından konuyu gündeme getiremedim.
Daha doğrusu şöyle anlatayım: Son birkaç yıldır maalesef hemen hemen her yerde bir sigorta poliçesi pazarlanır ya da verilir oldu. Bir mağazadan ürün alıyorsunuz, faturanın peşine bir sigorta poliçesi dayıyorlar ama neyi kapsadığı belli değil. Bakıyorsunuz, telefonla birileri sigorta pazarlıyor; şartlara kanıp, satın alıyorsunuz ama ne aldığınızı bilmiyorsunuz. Ortalarda hediye sigortalar dağıtılıyor, ne işe yaradığı bilinmiyor.


VEFAT TAZMİNATI ÖDEYECEKLER


Örnekleri çoğaltabilirim. Bırakın bunları, bankadan kredi alırken düzenlenen poliçenin bile hayat sigortası mı, ferdi kaza mı olduğu bilinmiyor. Hatta krediyi alan sigorta yapıldığından bile haberdar olmuyor. Sonra da başa bir şey geldi mi sigorta var mıydı, yok muydu diye ortalarda dört dönülüyor.
Her senenin sonunda da sigorta şirketleri, ‘hak sahiplerinin talep etmediği paralar’ başlığı ile küçük küçük ilanlar yayınlıyor. O hak sahipleri kim, belli değil. Vefat edip, etmediği, sigortasının olup, olmadığı bilinmiyor. Yakınlarının sigortadan haberleri var mı, o da belli değil. Poliçeyi bulan şanslı, bulamayan ise tıpkı okuyucumun sorduğu gibi nereye müracaat etmeliyim diye kıvranıp duruyor.
Lafı fazla uzatmayayım, artık bu düzen, daha doğrusu düzensizlik, değişti ve bu gibi mağduriyetleri önlemek için yeni bir uygulama başlatıldı. En basit anlatımıyla hayat sigortası satan şirketler, sigortalıları yakın takibe alacak ve vefat durumunda ölenin yakınlarının peşine düşecek. Uygulama nasıl mı olacak? Anlatayım.


MEKTUP GELİRSE ŞAŞIRMAYIN


Bankaların kredi verirken yaptıkları hayat sigortaları da dahil olmak üzere hayat sigortası satan emeklilik ve hayat şirketleri, vefat eden ancak yakınlarının haberdar olmaması nedeniyle müracaat edilmeyen hayat sigortası poliçelerini tek tek araştıracak ki, bu durumda olan sigortalıların listeleri kısa adı Mernis olan Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde hazırlandı bile.
Şirketler, senede iki kere, bir gün de olsa sigorta teminatı verilmiş tüm hayat sigortalılarının teminat süresi içinde vefat edip etmediğini tespit edecek ve ölen sigortalıların yakınlarına mektup ya da telefon ile, ‘tazminat alabilmeniz için şirketimize müracaat edin’ diye bildirimde bulunacak. Sigortalı yakınlarından geri dönüş alınması halinde ise sigorta şirketi tazminatı hazır edecek, işlemler ondan sonra başlayacak.
Şunu da belirteyim; ‘yakınlarına ulaşılamadı’, ‘adreste bulunamadı’ gibi durumlar söz konusu olmayacak; şirketler, her şart altında ölen sigortalının yakınlarına ulaşacak ve bildirimde bulunacak.
Uygulama yeni başladığından sigorta şirketleri vefat eden sigortalılara yönelik ilk sorgulamayı Eylül ayında, ikincisini ise 2015’in Şubat ayında yapacak; sonrasında ise rutine binecek.
Kısacası, eğer bir yakınınız vefat ettiyse sigorta şirketinden mektup bekleyin; gelmezse, sigortası yok demektir.

X