"Noyan Doğan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Noyan Doğan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Noyan Doğan

Aracınızda hasar kaydı çıkarsa, şaşırmayın!

Diyelim ki, ikinci el araç alacaksınız, satıcı ile anlaşırken, aracın hasar geçmişini sordunuz.

Satıcı, hasar olmadığını söyledi. İnanmadınız, servise götürüp, kontrol ettirdiniz; ufak tefek, önemsiz hasarlar ortaya çıktı. İşi sağlama almak için bir de cep telefonu ile hasar sorgulama merkezine, yani 5664’e, mesaj gönderdiniz. Oradan da hasarsız bilgisi geldi. Gönül rahatlığı ile aracı satın aldınız. Aradan 8 ay sonra satmaya karar verdiniz ve yine sorgulama yaptığınız. Bu sefer aracın, geçmiş yıllarda ağır, hatta satın aldığınız fiyatın neredeyse dörtte biri oranında hasarlı olduğu bilgisi geldi. Tabi hal böyle olunca aracı satamadınız gibi artık istediğiniz fiyata da satamayacaksınız.


ARAÇ HASARI SORGULAMA


Bu anlattığım hikaye falan değil, yaşanmış bir olay ve son dönemde hem okuyuculardan hem de çevremden bu konuda ciddi şikayetler almaya başladım. Öğrendiğime göre de ‘dolandırıldım, kazıklandım’ diye, mahkemelere başvuranların sayısı da artmış. Önce, okuyuculardan gelen şikayetlerden sadece bir tanesini paylaşayım, sonra da işin gerçeğini anlatayım: “Geçen yılın Nisan ayında araç alırken 5664’e mesaj gönderdim, 6 bin liralık ağır hasar ve 2 kaza görünüyordu. Şimdi, herhangi bir kazaya karışmadığım halde gelen mesajda 14 bin liralık ağır hasar ve 4 kaza görünüyor. 5664 Sigorta Bilgi Merkezi’ne dava açabilir miyim?”
Öncelikle sistem nasıl işliyor, kısaca bahsedeyim. 5664 hizmetini veren, kısa adı SBM olan, Sigorta Bilgi Merkezi; sigorta sisteminin kurduğu bir merkez ve tüm sigorta şirketleri oto hasarlarını bu merkeze bildiriyor. SBM de, bu bilgileri, hasar sorgulama hizmeti olarak tüketiciye sunuyor.


ŞİKÂYETLER NEDEN ARTTI?


Geçen senenin ortasına kadar SBM, sadece kasko hasarı olan araçların hasar bilgilerini veriyordu. Şimdi ise hem kasko hem trafik sigortası hem de kaza tespit tutanağı doldurulmak suretiyle oluşan hasarların bilgilerini veriyor. Ve bilgileri de geçmiş seneleri de kapsayacak şekilde veriyor. Daha açık şöyle anlatayım: Geçen sene aldığınız aracın, hasar sorgusu temiz çıkabilir. Çünkü araç kaskolu olmayabilir ya da kaskolu olup, hasarsız olabilir. Ancak şimdi sorguladığınızda, 2-3 yıl öncesine ait ciddi bir hasar kaydı ile karşı karşıya kalabilirsiniz; şaşırmayın. Dediğim gibi trafik sigortası ve kaza tespit tutanakları da artık sisteme girilmeye başlandı.
Hal böyle olunca, temiz diye sorgulayarak, satın aldığınız aracın belli bir zaman sonra geçmiş yıllarda hasarlı olduğu ortaya çıkabileceği gibi, bugün aldığınız aracı, iki gün sonra yeniden sorguladığınızda bile geçmiş yıllara ait hasar bilgisi gelebilir.
Şu bilgiyi de vereyim: Ender de olsa sigorta şirketleri, oto hasar bilgilerini SBM’ye geç iletebiliyor ya da Merkez, bilgileri geç sisteme girebiliyor. Haliyle, aracı bugün satın aldığınızda hasar kaydı gözükmeyebilir ama bir hafta sonra kasko ya da trafik sigortasından kaynaklı hasar çıkabilir.


İTİRAZ HAKKINIZ VAR


Şimdi diyeceksiniz ki, ‘bu nasıl uygulama, öyle de olabilir, böyle de olabilir?’. Daha doğrusu, okuyucunun sorduğu gibi, SBM’ye dava açılabilir mi? Açılamaz. Çünkü SBM, bu uygulamayı tamamen tüketiciye hizmet olarak sunuyor. Yani, yasal hiçbir bağlayıcılığı yok. Kaldı ki, gönderilen mesajlarda, verilen bilgilerin resmi evrak niteliği taşımadığı, hizmet olduğu da açıkça belirtiliyor.
Kimileri diyor ki, ‘karışıklığa neden olacaksa yapmasınlar’. Bunu söyleyenlere şu yorumu getirebilirim: Bu hizmet olmazsa, ikinci el satışında yaşanacak kaosu varın siz düşünün. Mahkemeler davalardan geçilmez, millet birbirini sopa ile kovalar.
Hazır yeri gelmişken şunu da belirteyim: Eğer kayıtlarda gerçekten bir yanlışlık varsa, yeni getirilen bir uygulama ile itiraz da edebiliyorsunuz. Şöyle ki; aracınızdaki hasar 3 bin liraysa ve sorgulamada daha yüksek çıkıyorsa, SBM’ye itiraz ediyorsunuz, inceleme yapılıyor, haklıysanız hemen sistemde değiştiriliyor.


X