"Nihat Demirkol" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Nihat Demirkol" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Nihat Demirkol

Önüm, Arkam, Sağım Solum “Sürücü Adayı” Sobe!

 Millî Eğitim Bakanlığı, “Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği” 2013’te yayınlanmış... 2017’de değişiklikler yapılmış... “Tanımlar” başlıklı 4. Maddesinin, değişik (RG-19/10/2017- 30215) “z bendi”nde; “Güzergâh” şöyle tanımlanıyor:

 

“...Direksiyon eğitimi dersi programında belirtilen davranışları kazandırmaya, EK-3 ve EK 4’te yer alan Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Değerlendirme Formlarında belirtilen davranışları ölçmeye elverişli, sertifika sınıfına uygun, akan trafikte sinyalize edilmiş dönel kavşak/akıllı kavşak, üç veya daha fazla kollu kontrollü ve kontrolsüz kavşak, çizgi ve levha ile yatay ve düşey işaretleme yapılmış yaya ve/veya okul geçitlerinin yer aldığı, sınavın süresi içerisinde, tek turda ve başlangıç noktasında tamamlanacağı şekilde düzenlenmiş, direksiyon eğitimi vermek ve sınav yapmak üzere il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce belirlenerek ilgili mevzuatı doğrultusunda gerekli izinlerin alınmış olduğu alan ve yollar...”

Aynı yönetmelikte, Eğitim ve sınavda kullanılacak araçların üzerinde; “Sürücü Adayı Eğitim Aracı” ve sınav esnasında ise sadece “Sürücü Adayı Sınav Aracı” ibarelerinin bulunması gerektiği belirtilmiş.

“Çalışma saatleri”ni düzenleyen 20. Madde’de, “... Teorik ve direksiyon eğitimi derslerinin çalışma saatleri, haftanın bütün günlerinde, 07:00 ile 23:00 saatleri arasında, kursiyerlerin talep ve ihtiyacına göre kurs müdürlüğünce tespit edilir...” ifadesine yer verilirken, izleyen satırlarda, “...Direksiyon eğitimi dersi sınavı, akan trafik içinde, belirlenmiş olan güzergâhta 07:00 ile 18:00 saatleri arasında yapılır...” ayrıntısına kadar düzenlenmiş.

Buraya kadar tamam ! Şimdi bu kopuk kopuk alıntıları, uzun ve yeni bir cümle içinde birleştirmeyi deneyelim; daha anlamlı hale gelecek. Çünkü, bence bu yönetmelik eksik ! Acilen şöyle bir madde eklenmeli:

“...Direksiyon eğitimi vermek ve sınav yapmak üzere, il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce belirlenerek ilgili mevzuatı doğrultusunda gerekli izinlerin alınmış olduğu alan ve yollar, bir kez belirlendikten sonra, bir daha hiç gözden geçirilmemeli... Bu sınavlar, sonsuza kadar, hep aynı parkurda yapılmalı...

Yıllarca aynı parkurda yapılmalı ki, ‘eğitim ve sınav araçları’, günün her saatinde bu parkurda seyir halinde bulunabilsinler, cirit atsınlar, bir süre sonra bu semtte yaşayan insanlar-sürücüler, evlerine, işlerine, okullara, hastanelere vs. giderken, araç kullanamaz hale gelsinler; sürücü adayları, arka arkaya, ‘tırtıl ailesi’ görünümünde, akan trafiği yavaşlatacak ve bir süre sonra da tehlikeye düşürebilecek bir yoğunluk oluşturabilsin...

Bu, sosyal ihtiyacın giderilmesinden doğan kaos, güvenlik açığı ve eziyet, hep aynı mahallede yaşansın. ‘Kaderde, tasada, kıvançta ortak’ olanlar arasında makul süreler (seneler) halinde paylaştırılmasın.

EVKA 3 Mahallesi’nin tam göbeğindeki parkurun, “çekilmez hale gelen” durumu budur!

X