"Mete Tamer Omur" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mete Tamer Omur" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mete Tamer Omur

Ekolojik girişimci

İstanbul Teknik Üniversitesi Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği’nde okur. Hollanda’da endüstriyel tasarım üzerine yüksek lisans yapar. Bir süre Hollanda, daha sonra ise İstanbul’da çalışır.

Yaratıcılığı teşvik eden kent arayışı Kerem Odabaşı’nı İzmir’e sürükler. Yenilikçi teknolojilerin yaratıcı tasarımlarla şekillendirildiği, ekolojik dengenin korunduğu bir dünya için emek harcar. Bu çalışmanın meyvesi de doğu ve batının sentezi ECOtour olur. Odabaşı, şimdi de güneş enerjili turistik gezi aracını ticari bir ürüne dönüştürmek için yoğun bir mesai harcıyor.

Ekolojik girişimci

KEREM Odabaşı, hem eğitim hem de sosyal anlamda kendini fazlasıyla geliştirmiş biri. Bu birikimle de hep farkındalık yaratmış. Bunun en son yansıması ise güneş enerjisiyle çalışan ECOtour. KODECO’nun kurucusu Kerem Odabaşı ile girişimcilik öyküsünü konuştuk. Mekanik ve elektroniğe olan merakının ilkokul yıllarına dayandığını anlatarak söze başlayan Odabaşı, tabii o dönem ki ilginin daha çok yapmaya değil de bozmaya yönelik olduğunu aktardı. Kerem Odabaşı, hikayesine şöyle devam etti:

 Ekolojik girişimci

Mesajlı çubuk rüzgarı da döndürdü

“İlkokulda cetvelin üzerine pilli motor bağlayıp, araca çevirdim. Odamın kapısına yerleştirdiğim zile basıldığı zaman teyp çalıyordu. Bir yandan da sihirbazlık kitleriyle illüzyon yapıyordum. Zamanla mekanik ve elektroniğe olan ilginin yanına bilgisayar da eklendi. Ve tüm bunlar benim üniversite tercihimde belirleyici oldu. İTÜ Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği’ni kazandım. Burada da hem sosyal, hem de girişimcilik anlamında oldukça yoğun tempoyla çalıştım. Aktif bir üniversite hayatım oldu. İkinci sınıfta okulun multimedya kulübünde işe girdim. 2002’de de mezun oldum. Ve yüksek lisans için çantamı sırtıma takıp yurtdışına araştırmaya çıktım. Hollanda’nın TU-Delft Üniversitesi’nde endüstriyel tasarım mühendisliği üzerine yüksek lisansını yaptım. Daha sonra ise Hollanda’da rüzgar türbini üreten bir şirkette işbaşı yaptım. Burada da insanları şaşırtma isteğinin yansımasıyla üniversite döneminde geliştirdiğim ve sallayınca ışıkla mesaj yazan çubuğun etkisi büyük. Üniversite geliştirdiğim çalışmayı rüzgar türbinlerini kanadına uyarladık. Böylece enerjinin görünmezlik zırhını ortadan kaldırdık.”

Ekolojik girişimci

 

Toplumsal katma değer için

Tasarım mühendisi olarak önemli yenilikler gerçekleştiren Kerem Odabaşı, bir süre sonra Türkiye’ye dönüş kararı alır. Askerliğin ardından da hayata atılmadan önce doğu kültürünü tanımak amacıyla yollara düşer. Binlerce kilometre yol yapar, onlarca ülke gezer. Kerem Odabaşı, bir yıllık bu maceranın ardından da İstanbul’da üç ortaklı bir yapıyla interaktif bir proje için çalıştır. Kerem Odabaşı, o süreci ise şöyle anlattı: 
“Doğup büyüdüğüm İstanbul bir süre sonra benim için hayal kırıklığı oldu. Yaratıcılık için rahat bir kent arayışı beni İzmir’e getirdi. Ege Üniversitesi Güneş Enerjisi Enstitüsü’nde doktora yapmaya başladım. TÜBİTAK’ın düzenlediği güneş arabaları yarışı için üniversite bünyesinde bir takım kurdum. Bu hamle ile birlikte Seferihisar Belediyesi’nin desteğiyle sosyal sorumluluk kapsamında güneş enerjisiyle çalışan bir araç tasarladık. Tüm bunları yaparken, Algida’dan bir teklif geldi. Onlara bir araç yapıp verdim. Gelinen noktada ECOtour’un yaygınlaşması ve topluma katma değer yaratması için ticari bir ürüne dönüşmesi gerektiğini düşündüm. TÜBİTAK’ın başarılı teknolojik ticari ürün fikri olanlara girişimcilik başlangıç destekleri sunduğunu biliyordum. Hızlı bir başvurunun ardından TÜBİTAK teknogirişim sermaye desteğine hak kazanarak KODECO Ltd. startup şirketini kurdum. Bu çekirdek sermaye desteği sayesinde mevcut tasarımı ve ticari prototipin imalat kalitesini daha üst düzeye taşımış olduk.”

 Ekolojik girişimci


GOLF ARABASINA ALTERNATİF

ECOtour’un benzer boyutları ve elektrikli oluşu nedeniyle golf araçlarıyla benzerlik gösterdiğini anlatan Kerem Odabaşı, “Ancak önemli bir avantaj olarak ECOtour daha hafif, enerji verimli ve kendi enerjisini de kendi üretebilme üstünlüğüne sahip olduğu için işletme maliyetleri çok daha düşük. Bu özellikleriyle golf araçlarının kullanıldığı kampüs, tatil köyleri, büyük fabrikalar ve parklar gibi alanlarda rahatlıkla kullanılabilir. İlk çıkış noktası İzmir Kordon’da faytonlara alternatif diye düşündüm alma olmadı. Şu an ana hedef turizm sektörü. Orada da kriz bizi düşündürüyor” diyerek geldikleri durumu aktardı.

 Ekolojik girişimci


ENERJİSİ GÜNEŞTEN

“Girişimcilikte ticarileştirilmek istenen ürünün teknolojik bir değer üretmesi ve benzerlerinden fark yaratması çok önemli” diyen Kerem Odabaşı, ECOtour’un güneş enerjisinden sağladığı enerji sayesinde şarj istasyonlarına bağımlı olmamasının önemli bir avantaj olduğunu belirtiyor. Kerem Odabaşı, “Gerekli bu enerjiyi sağlamak için yüksek verimlilikli fotovoltaik hücreler kullanıyoruz. Ancak daha da önemli avantajı yüzde 50 artı verim sağlayan özel gövde yapısı var. Bu konuda aldığımız patentimiz de var” diyor.

 


BAŞARIYI TESCİLLEYEN ÖDÜL

Kerem Odabaşı ECOtour ile yakın zamanda önemli bir ödüle almış. Kerem Odabaşı, şunları söyledi: 
“Birleşmiş Milletler Sınai ve Kalkınma Teşkilatı, Küresel Çevre Fonu ve The Cleantech Open Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 7 ülkede global girişimciliği hızlandırma programı başlattı. Bu program, Türkiye’de Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın himayesinde ve TÜBİTAK’ın ev sahipliğinde yürütülüyor. 2015’te katıldık. Dört ana kategoriden bir tanesi olan ‘Yenilenebilir Enerji Teknolojileri’nde ECOtour iş fikrimizle birinci olduk. 20 bin TL’lik motivasyon ve destek ödülün dışında Amerika’da Sanfrancisco ve Silikon Vadisi’nde düzenlenen ‘Temiz Teknolojiler Global Forumu’na katılma şansını elde ettik.”

 Ekolojik girişimci


SIRADA DÖRT TEKER VAR

Teknolojinin akılcı kullanımıyla toplum ihtiyaçları giderilebileceği gibi aynı zamanda ekolojik dengenin de korunabileceğine inanan Kerem Odabaşı, ulaşım ihtiyaçlarının da bunların başında geldiğine dikkat çekerek, “ECOtour bizim için önemli bir başlangıç adımı. Öncelikli hedefimiz ECOtour modelimizi bir ticari ürün olarak hedef pazarlarda tanıtmak ve kullanımını yaygın hale getirmek. İhracat bu bakımdan bizim için önemli bir hedef. Buna paralel yedek parça ve servis hizmetlerini de yapılandırmamız gerekiyor. Bunlar için gayret ederken tabii ki uygun bir yatırım ortaklığı yapmak büyümek için önemli bir gereklilik. Üreten ve yaratan bir ekip olarak ayrıca alternatif pazar ihtiyaçlarını gözeterek dört tekerlekli, ECOtour’a yoldaşlık yapabilecek yeni bir modelin tasarımı üzerine de çalışıyoruz. Bu yeni araç modüler bir tasarıma sahip olup akıllı bir enerji ve araç yönetim sistemine sahip olacak” diyerek gelecek planlarını aktardı.



KISA KISA

* Kerem Odabaşı, “ECOtour 2016 modeli 3+1 kişilik kapasiteli. Arkada bagaj alanı mevcut ve arka koltuklar yattığında arka bölüm tamamen bagaj alanına dönüşebiliyor. Bu sayede ufak bir dokunuşla hem yolcu hem de yük taşıma özelliğine ayrı ayrı sahip olabiliyor” bilgisini aktardı. 
* Kerem Odabaşı, ECOtour ile şarj ile 45, güneş varsa 90 kilometre kesintisiz yol yapılabildiğini söylüyor. ECOtour’un ortalama ağırlığı ise 250 kilo.

X