"Mesude Erşan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mesude Erşan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mesude Erşan

Ekipmanınızı doğru seçin

Kayak yaparken sakatlanmaya karşı alabileceğiniz en etkili önlemlerin başında doğru ve size uygun ekipmanı seçmek geliyor.

Kayak ekipmanlarından botların ayağınıza tam gelmesi ve ayaklarınızı iyi sarması travma halinde ayak ve ayak bileği yaralanmasını engelliyor. Bir başka önemli ekipman da baton. Batonun uzunluğunun boyunuza uygun olması, dengenizi sağlama ve korumada en yüksek etkiyi yapıyor. Elbiselerin içinde kendinizi rahat hissetmeniz de hareketlerinizi engellememesi açısından önemli.
Diz üstü kaslarınızı güçlendirin
Fulya Ayak Cerrahi Merkezi Ayak ve Ayak Bileği Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Selim Muğrabi, kayak öncesinde diz üstü kasının güçlendirilmesini öneriyor. Çünkü kasların güçlenmesi sakatlıkları önlemede etkili. Kayağın en fazla diz üstü kasını yorduğunu söyleyen Dr. Muğrabi, “Zayıf olan diz üstü kasları, gerek kayak esnasında ön çapraz bağ ve menisküs yaralanmalarının oluşması gerekse kıkırdak sorunlarının tetiklenmesine yol açıyor. Bu sebeple kayak yapılacak dönemin bir hafta öncesinde egzersizlere başlanması uygun olacaktır” diyor. Ayrıca kilo problemi olanların kayak öncesinde diz ve bel egzersizlerine önem vermesi de sakatlıkların önlenmesinde etkili.


İyi ısının


Kayaktan önce ısınma hareketleri yapmayı ihmal etmeyin. Isınmadan sonra kaslarınızı germeyi de unutmayın. Bu minik egzersizler sadece bacak değil, bel ve boyun zedelenmelerinin de önlenmesinde etkili. Kayağın ilk bir saatinde daha kolay pistleri seçin. Kayak yapanları geçerken, tahmin edemeyeceğiniz manevralarına karşı belli bir mesafeyi koruyun. Kaya ve tümseklere dikkat edin. Dizlerinizi bükük pozisyonda tutmaya gayret edin. Yorulduğunuzda bırakın. Kayak sakatlanmalarının çoğunun öğleden sonra olması, yorgunluk ve kondisyonun önemine işaret ediyor. Ayrıca kayaktan önce alkol almanız dikkat ve dengenizi bozabilir. Unutmayın ki yüksek rakımda spor yapıyorsunuz, yeterli
sıvı almayı ihmal etmeyin.

Ayaklarınıza koruma aldınız mı?


Kayak ayakkabılarının çok sıkı olması nedeniyle ayak parmaklarında şekilsel sorunu olanlarda kayak sonrasında ayakta kızarıklık, nasırlarda belirginleşme ya da kemik sorunu bulunan bölgede hareket kısıtlılığı gibi sorunlar gelişebiliyor. Dr. Muğrabi, benzer sorunu bulunanların muayeneden geçerek, ayak yapılarına uygun, kişiye özel tabanlık yaptırıp kayak ayakkabılarında kullanmalarını öneriyor. Ayrıca özel ve bölgesel yumuşatıcılar da korunmada etkili.

X