"Mesude Erşan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mesude Erşan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mesude Erşan

Alkolden sonra en sık uykusuzluk kaza yaptırıyor

Bayram tatilleri, trafik kazalarıyla birlikte anılır oldu. Uyku tıbbı uzmanları, trafik kazalarının önemli bir kısmının uyku bozukluklarından kaynaklandığı uyarısı yapıyor.

Türk Uyku Tıbbı Derneği Başkanı Prof. Dr. Murat Aksu, uyku hastalıklarının sürücüye bağlı trafik kazlarının önemli nedeni olduğunu hatırlatıyor. Çünkü gece uyku kalitesinin bozulmasına neden olan tüm uyku hastalıkları, aşırı uyku veya uygun olmayan zamanlarda, hatta gündüz kısa süreli ve önlenemeyen uyku ataklarının oluşmasına neden oluyor.
Prof. Dr. Aksu, “Hiçbir neden yokken, yol, araç, hava şartlarının iyiliğine rağmen trafik kazası gelişiyorsa, sürücüde bir uyku bozukluğu olabileceği göz ardı edilmemeli” diyor.

Şoförlerin yüzde 20’sinin uykusu bozuk

Ankara ve Kayseri’de uzun yol sürücülerinde yapılan çalışmalarda yüzde 20’ye yakınında uyku bozukluğu saptandı. Yurtdışında da ABD ve Avrupa Birliği’nde yapılan iki çalışmada uyku bozukluklarının, kişiye bağlı trafik kazalarının ortaya çıkmasında alkolden sonra ikinci sırada rol oynadığı ortaya kondu. Uyku ihtiyacı kişiye göre değişiyor. Ama hata yapma toleransı bulunmayan uzun yol sürücüleri, pilotlar gibi özellikli işlerde çalışan kişilerin 24 saatlerinin 8’ini uykuda geçirmesi gerekiyor. Prof. Dr. Aksu, “Bu sürenin hiçbir şekilde ve koşulda 6 saatin altına inmemesi gerekiyor. Ama süreden bağımsız olarak bu kişilerde tedavi edilmemiş bir uyku hastalığı da bulunmamalı” diyor. Gece araba kullanmak kaza riskini arttırıyor. Çünkü insan beyninin uyku için en hazır olduğu dönem gece 02.00 ile sabah 06.00 saatleri arası. Prof. Dr. Aksu, “Bu saatlerde araç kullanmak, uyuklama riskini, bu da kaza olasılığını arttırabiliyor” diyor.


Zamanında uyumazsanız, yolda uyursunuz

Yola çıkmadan önceki 24 saat içinde en az 8 saat uyuyun. Çünkü eğer uyku yeteri kadar uyunmamışsa sonraki gün içerisinde uykunun oluşma ihtimali çok yüksek. Bu nedenle yolculuğa çıkmadan önceki günlerde uyku düzeninin, yatma ve kalkma saatlerinin düzenlenmesi önemli. Çoğu kişi, yolculuğa çıkmadan önceki gece iyi uyuyamadıklarını belirtiyor. Prof. Dr. Aksu bunu şöyle açıklıyor: Bunun nedeni, eğer her gece saat 24.00-01.00’de yatan bir kişi, yolculuğa çıkmadan önceki gece 22.00’de yatmaya kalkarsa uykuya dalması güçleşiyor. Bundan dolayı, yolculuk öncesi dönemde de uyku-uyanıklık saatlerinin düzenli olması önemli.” .

Yolda ağır yemeyin, alkol almayın

Yolda yenilen, içilenler uykuyu getirmede etkili. Ağır yemek ve alkolden sonra, bunların sindirimi sırasında fizyolojik olarak uykuya eğilim artıyor. Dolayısıyla yolculuk sırasında ve öncesinde ağır yemeklerden kaçınmak uyku ataklarının engellenmesi açısından önemli.

Uyku sorununda tedavi mümkün

Tüm sürücülerin kendi sağlıkları, yakınlarının ve diğer insanların yaşamları için uyku sağlıklarını değerlendirmeleri önemli. Unutmayın ki uyku hastalıklarının çoğunun tedavisi var. Bu nedenle gündüz saatlerinde uykuya eğilimi olan sürücülerin mutlaka tedavi almaları gerekiyor.

X