Öksüz Ayaş Tüneli’ne ağıt

BAŞKALARI tarafından “tuhaf” bulunan hobilere sahip kişilere hep derin bir sevgi beslemişimdir.

Haberin Devamı

Bu sevgiyi beslememin birinci nedeni elbette benim de çok tuhaf hobilerim bulunmasıdır!
Sevgili okur, yazının bu noktasında sen “Ne gibi?” diye soracaksın, ben de “Ayaş Tüneli gibi” diyeceğim...


*


İnsan niye bir tünele, özellikle de yaklaşık 70 yıldır planlanan, yine yaklaşık 40 yıldır da yapılmaya çalışılan bir tünele hobi olarak kendini kaptırır ki?
Ayaş Tüneli, cennet vatanımızın “yatırım mantığını” anlamak için en şahane örneklerden biridir de ondan.
Filmi en başa sararsak eldeki verilere göre 1943 yılında planlanmış Ayaş Tüneli.
Amaç? İstanbul-Ankara arasını demiryoluyla en kısa sürede birbirine bağlamak.
Büyük bir projenin mühim bir parçası olan Ayaş Tüneli 30 küsur sene tartışıldıktan, rafa kaldırılıp indirildikten sonra 1974-1975’te nihayet vitrine çıkar.
Önce Süleyman Demirel, sonra Necmettin Erbakan temel atma töreni düzenler, inşaat bir şekilde başlar...
1980’deki darbe sonrasında iktidara gelen Turgut Özal’ın “Tren komünist işidir” kafasıyla yatırımı kesmesi “ölü tünel” devrinin başlangıcı olur.
Turgut Özal’ın tercihi İstanbul-Ankara otoyolu olur, İstanbul-Ankara arasını normal trenle 4 saate indirecek projenin temel direği Ayaş Tüneli güme gider.
Melih Gökçek’in “Soğuk hava deposu yapak ya biz bunu” tarzı önerileriyle adı ancak anılır hale gelir.
Ayrıca arşivlerde yüzlerce “Ayaş’ta tünelin ucunda ışık belirdi” veya “Ayaş’ta tünelin ucu karanlık” haberi mevcuttur ve bu yazıya sığdıramayacağım binlerce ufak gelişme, demeç vesaire okunabilir...


*

Haberin Devamı


Geldik 2015’e sevgili okur...
Ayaş Tüneli, 72 yıllık bir hayal, 42 yıllık bir proje olan Ayaş Tüneli bu süreç içinde 23 (galiba 24 oldu) farklı hükümet gördü.
Tüneli bugün hatırlamamın nedeni ise dün Cumhuriyet’te Mustafa Çakır imzasıyla çıkan haberdeki birkaç cümle...
Sayıştay’ın TCDD Raporu’nda bahsi geçiyor öksüz tünelimizin.
Bugüne kadar 700 milyon liradan fazla (bence daha fazla) para harcanan Ayaş Tüneli’nin son durumu raporda şöyle yer bulmuş kendisine:
“(Raporda)... Yapımı yarım kalan Ayaş Tüneli için de her yıl 1 milyon 500 bin TL bakım/onarım masrafı yapılmaya devam edildiği belirtildi.
Proje için yapılan harcamaların ve her yıl yapılmakta olan Ayaş Tüneli bakım ve onarım giderlerinin kamunun kaynak kaybına dönüşmesine engel olunması istendi, projenin yeniden etüt edilmesinde yarar bulunduğu vurgulandı...”


*

Haberin Devamı


Bir gün mutlaka be Ayaş Tüneli...
Işığı göreceksin diye umuyoruz...

Yazarın Tüm Yazıları