"Ferhan İstanbullu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ferhan İstanbullu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ferhan İstanbullu

Türk kadınının vintage takıları keşfi

Sadece şık giyinmeyi değil tarz sahibi olmayı da önemseyen kadınların yeni keşif alanı, vintage takılar. Modanın özel dönemlerini yansıtan, bu kavrama değer katan parçaları sunan bir marka olan Seasons&Stories, merceğimin altında…

Levent’te uzun zamanlar geçirmeyi isteyeceğiniz şıklıkta bir showroom, Seasons&Stories’in karargahı. Burada belli markaların kıyafet/çanta koleksiyonlarından özel parçalar ve özellikle belli dönemleri yansıtan aksesuar koleksiyonları satışa sunuluyor. Bu girişin merak uyandırdığı okurlar için bahsedilen markaların Chanel, Yves Saint Laurent, Schiaperelli, Lanvin gibi devler olduğunu belirtelim ki iştahları daha da yükselsin!

İşin başında bir süredir moda/tasarım dünyasındaki kariyerini vintage moda ürünleri üzerine odaklamış bir isim, Ahmet Gencehan Güneş bulunuyor. Güneş’in macerası yine memleketin vintage kavramıyla buluşmasında emeği olan bir diğer markası olan Au vintage’da başlamış. Ahu Yağtu’nun sahibi olduğu bu kurumda marka yöneticisi olarak çalışırken sadece bir iş değil, kendine ait sesi de keşfettiğini anlatıyor Ahmet Gencehan Güneş… Bu ilgi onu bugün aynı zamanda online satış platformu da olan Seasons&Stories’i kurmaya yöneltmiş.

“Her tip vintage ürün sizin portföyünüzde yerini buluyor mu” diye soruyorum. Zira showroom’u gezerken de algılandığı üzerine, daha özel vintage parçalar Güneş’in markajında… Bu parçaları bulmak için kilometreler katetmekten, biteviye araştırma yapmaktan yüksünmeyen Güneş için özellikle vintage takı konusu tutku olmaktan çıkmış ve giderek genişleyen kitlelere hitap edeceği bir işe dönüşmekte…

Türk kadınının vintage takıları keşfi

Eski ile bir dargın bir barışık ilişkisi olan insanlarız. Kültürümüzde her şeyin yenisini beğenmeye dair bir eğilim söz konusu; o yüzden eski ve kişilikli apartmanların da yerine yenilerini dikiyor, durmuş oturmuş mekanları korumak yerine biteviye bir dekorasyon merakıyla didiklemeye devam ediyoruz. Bu algıyla yürüyen topraklarda taş değil, marka ve dönem değeri olan takıları satmaya girişmek iddalı değil mi? Güneş, bilakis, belli referansları dile getirerek vintage takı konusunun önünün açıklığını vurguluyor. Baş dayanağı, ilhamını geriye dönüp arayan büyük moda evlerinin tavrı. “Şu sıralar popülerliğinin zirvesinde olan Gucci’ye bakın, orijinal köklerinden yola çıkarak kendini yeniden yarattı. Balenciaga’nın çığır açan yeni tasarım dilinde detaylı bir arşiv çalışmasının izleri var. Vintage tasarımlar moda dünyasının ebedi ilhamı, elbette sokak modası da bundan nasibini alıyor. Tarzıyla sosyal medya fenomenine dönüşmüş çoğu ismin başlıca stil sırlarından biri, kullandıkları vintage aksesuarlar, kıyafetler…” diyerek devam ediyor.

Türk kadınının vintage takıları keşfi

Mücevher kültürü Kapalıçarşı sayesinde hayli gelişmiş Türk kadınının modayı takip etmeyi sevdiğini de bu köşede daha önce de dillendirdim. Ahmet Gencehan Güneş de aynı fikirde: “Türkiye, modayı yaratan ülkeler arasında yer almıyor olsa da sosyal medyayı çok seven Türk kadını, son dönem trendlerini daha hızlı yakalayabiliyor. Seneler önce bir başkasının kullandığı aksesuarı satın almak oldukça garip gelirken, şimdilerde moda değeri artan geçmiş koleksiyonlardan parçaları toplamak, kullanmak ya da koleksiyonunu yapmak modaseverler arasında heyecan yaratan bir durum haline geldi.” 

Gelelim netameli bir konuya… Türk kadını çok iyi kondisyonda sunulan vintage parçalar arasında takıyı mı kıyafeti mi yoksa çanta ve ayakkabıyı mı tercih ediyor? Güneş, deneyimine dayanarak vintage takıların meraklıları arasında liste başı olduğunu belirtiyor: “Günlük hayatta kıyafetler giderek fonksiyon öncelikli ve sade olduğundan vintage takılar stil farkı yaratmada önemli rol üstlenir oldu”, diyor Güneş. Takı takmayı çok seven Türk kadınının alıştığının dışındaki moda unsurunu hızla bağrına basmasında bu önemli algının alını çiziyor.

Bir vintage takı avcısının çalışma pratiğini de merak ediyorum. İlk adım markanın peşine düşmek mi?… Ürünün alıcısıyla sorunsuz buluşmasında belli ki ilk detay, her parçanın işler ve genel olarak bakımlı olması. Orijinallik, vintage aksesuarların can damarı. Bir arşivci titizliğiyle çalıştığını fark ettiğim Güneş, takıların ait olduğu dönemleri taliplerine detayıyla aktarmaya da özen gösteriyor. “Amacımız her vintage ürünü toplayıp satmak değil. Özel parçaları bir koleksiyon oluşturacak şekilde bir araya getirerek tüketicilerle buluşmak istiyoruz” diyor.

Online satış imkanıyla şu an dünyanın her yerinden vintage severlere ulaşma imkanına kavuşmuşlar. Bu formatta da yine en dikkat edilmesi gereken Türk kadınının vintage takıları keşfi
konu, marka ürünlerin orijinalliği… Güneş, “Dijital platformlarda elbette güvenilirliği tescilli yabancı pek çok site var. Maalesef bizde orijinallik koşulunu göz ardı ederek satış yapan platformlar mevcut; bu konuyla ilgili kontrol mekanizmasının olmamasının da payı var. Biz de bir otokontrol sistemi geliştirdik. Satmayı planladığımız ürünleri öncelikle detayıyla kendimiz araştırıp ardından satışa çıkarıyoruz. Ayrıca ürünler hakkında detaylı bilgi, fotoğraf paylaşmayı da önemli buluyoruz.”

Gelelim seksi detaylara… Türk kadını en çok hangi markanın vintage ürünlerine heyecan duyuyor diye soruyorum… Ahmet Gencehan Güneş, bir değil birden fazla marka sayıyor. “En iyi dönüşleri Chanel ve Yves Saint Laurent aksesuarlarda alıyoruz. Özellikle Chanel küpeler çok hızlı satışa dönen ürünler arasında…”

Vintage ürün kullanmak sadece markalı ürünü daha uygun fiyata almanın ötesinde bir kültürün uzantısı diye düşünüyorum. Şu an memlekette heyecan verici bir dalgayı yakaladığına ve bu talebi başarıyla okumayı başardığına inandığım Seasons&Stories markasının gelecek hikayesi ne olacak? Güneş, konuya bir üst başlıktan girerek durup düşünmemi sağlıyor her şeyden önce: Sürdürülebilir modanın parçası olmak, kurumsal olarak sahip çıktıkları bir duruş. ‘Geçmişin hikayelerinden yeni hikayeler yaratmayı’ markanın motto’su olarak tanımlıyor. Geleceği dair planlamarında anahtar kelime ‘büyüme’...: Hem sattıkları ürün adedinin hem de ulaştıkları kitlenin genişlemesine dair çalışmaları var. Nadir vintage parçalara koleksiyonlarında yer vermeye özen gösteren marka, yakın gelecekte stil sohbetleriyle, farklı mekanlarda yapacakları özel etkinliklerle de var olmayı planlıyor. (Bu arada özel bir seçkileri de Midnight Express mağazasında satışa sunuluyor.)

X
YAZARIN DİĞER YAZILARI