"Fatih Tekeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Fatih Tekeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Fatih Tekeci

ÖHO’ların Ankarakart şartı biniş sınırlaması veya saat sınırlaması uygulanmalıdır

Uyarı! Okuduğunuz bu yazıda validatör bulunmaması nedeniyle Ankarakart geçerli değildir. Orta kapıya yöneliniz ve biletinizi istemeyi unutmayınız.

Geçen pazartesi, yine tam da bu köşeden “65 yaş üstü vatandaş Hasan Ünalan, özel halk otobüsü (ÖHO) şoföründen yediği dayakla kaldı” demiş...
ÖHO’ların da diğer toplu taşıma araçları gibi Ankarakart’a geçmeleri gerektiğini belirtmiş...
Ve şu soruyu yöneltmiştim:
“Hasan Ünalan, bugün yine aynı durağa gidip, Ankarakart’ın halen geçerli olmadığı özel halk otobüsüne ‘ücretsiz’ binmek istese; Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Özel Halk Otobüsleri (ÖHO) Esnaf Odası benzer bir olayın yaşanmayacağını garanti edebilir mi?”

ÖHO’ların Ankarakart şartı biniş sınırlaması veya  saat sınırlaması uygulanmalıdır
*
Ankara Büyükşehir Belediyesi’nden hafta boyunca bir açıklama gelmedi.
Ama.
Yazının yayınlandığı gün, Ankara Özel Halk Otobüsleri (ÖHO) Esnaf Odası Başkanı Ercan Soydaş telefonla aradı.
Tabii, ilk olarak Ankarakart’ı sordum.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş’la bir görüşme yapacaklarını, bu görüşmeden çıkacak sonuca göre hareket edeceklerini söyledi.
Ardından, uzunca bir yazılı açıklama gönderdi.
Biraz özetleyerek, paylaşıyorum:

MALİYET 10 BİN TL’NİN ÜZERİNDE

“Devlet, sadece 65 yaş üzeri yaşlılarımız için bin 330 TL aylık ödeme yapmaktadır. Halbuki, ücretsiz binişlerin bir aracımıza istatistiklere göre aylık maliyeti en az 10 bin TL üzerindedir. Bütün giderlerini kendi gelirlerinden karşılayan esnaflarımız zor durumdadır.

ESNAFIN GİDERİ YÜZDE 45 ARTTI

Ulaşım ücretlerinde en son zam alınan 2017 yılı ocak ayından bugüne akaryakıt yüzde 40, personel giderleri yüzde 43 ve amortisman giderleri yüzde 51 artmıştır. Esnaflarımızın gelirlerinde bir değişiklik olmadığı gibi giderleri ortalama yüzde 45 civarında artmıştır.”

HÜKÜMETTEN BEKLENTİLERİMİZ

* Engelli kartlarında oran tekrar yüzde 60 olmalıdır.
* Ücretsiz binişlerde, biniş başına makul bir ücret belirlenmeli ya da ücretsiz biniş hakkı olanların maaşlarına ulaşım desteği verilmelidir. Devlet bu yükün altından kalkamıyorsa özel sektörün kalkması mümkün değildir.
* Biniş sınırlaması veya saat sınırlaması uygulanmalıdır.
* Ciddi suistimaller vardır ve mutlaka çözülmelidir. Serbest kart sahibi bir günde 40 civarında biniş yapıyorsa, bir başka kart sahibi koşarak gelip araca biniyor ve engelli kartı gösteriyorsa, serbest biniş kartı olanlara şirketler de ulaşım masrafı olmasın diye öncelikle iş imkanı sağlanıyorsa konu tüm yönleri ile iyi araştırılmalı ve kanun koyucular tarafından bu hususlar dikkate alınmalıdır.
* Belediyelerin ücretsiz taşımayı sübvanse etmesinin önünü açan kanun yürürlükte olmasına rağmen bütçeleri elvermediği için birkaç il hariç belediyeler, ÖHO’lara destek verememektedir.
* Sonuç olarak yolcularımızla karşı karşıya getirilmememiz gerekmektedir. Hiçbir özel sektörde ücretsiz hizmet uygulaması olmadığı ve olmaması gerektiği göz önüne alınmalıdır.

ESENBOĞA EGO HATTINI GERİ İSTİYORUZ

İsmi bende saklı (gizli kalmasını istemiş) bir okurumuz, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin 2018 Faaliyet Raporu’nu incelemiş.
Esenboğa Havalimanı ile şehir merkezi arasındaki ulaşımı sağlayan Belko Air’in istatistikleri dikkatini çekmiş.
Okurumuz demiş ki:
“Ankara’da, Esenboğa Havalimanı’na eskiden 442 numaralı EGO hattı gidiyordu. Eski Başkan Melih Gökçek döneminde bu hat özelleştirilerek Belko-Air firmasına verildi. Belko-Air, geçen yıl 3 milyon 264 bin 873 yolcu taşımış. Şimdi, Ankara’nın yeni Büyükşehir Belediye Başkanı Masnur Yavaş’tan, vatandaşlar olarak EGO hattımızı geri getirmesini istiyoruz.”

BAŞKAN YAVAŞ’A SORMUŞTUM

Hürriyet Ankara Bürosu’nu 11 Mart’ta ziyaret eden Mansur Yavaş’a, şu iki soruyu sormuştum:
* Cep terminali yapacak mısınız?
* Esenboğa Havalimanı’na EGO hattı koyacak mısınız?
İki soruya da, olumlu yanıt vermişti.

X