"Fatih Tekeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Fatih Tekeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Fatih Tekeci

10 soruda Başkentgaz

Burada Okur Yazar’a kış boyunca Başkentgaz’la ilgili çok sayıda şikâyet iletisi geldi. Okurlardan gelen soru ve sorunları Başkentgaz yetkililerine sordum...

10 soruda Başkentgaz

İşte 10 soru(n)da Başkentgaz.

1) Okurların en çok sorduğu -şikâyet ettiği- konu şu: Ön ödemeli sayaçlar için verilen 300 dolar’a ne oldu?
* Ankara’da, 7 Mayıs 1996 tarihli Encümen Kararı ile 300 dolarlık bedel ‘abone ücreti’ (150 dolar bağlantı bedeli ve 150 dolar sayaç bedeli) olarak alınmış. Ve bu bedelin her ne şekilde olursa olsun iade edilmeyeceğine karar verilmiştir. Tüm abone sözleşmeleri de bu kapsamda yapılmıştır.

2) ‘Usulsüz kullanım’ adı altında aboneye tebligatlar yapılıyor. 5 gün içinde aboneliği üzerine almayanın gazı kesiliyor. Bir de açma-kapama bedeli ekleniyor. Amaç hizmetse, 5 günlük süreyi uzatamaz mısınız?
* Usulsüz kullanımlara dönük çalışmalar 2016 yılında da sürdürülecektir. Mevzuat, ‘usulsüz kullanımın tespiti halinde gaz akışının derhal kesilmesini’ öngörmektedir. Buna rağmen, tüketicilerin mağdur olmaması için şirketimiz, bu süreyi 10 gün olarak uygulamaktadır.

3) Yeni abonelik için istenilen 479 TL’lik teminata kirada oturan öğrenciler tepkili. Soruları ise şöyle: Öğrencilere ayrı bir tarife uygulanamaz mı?
* Tüketim bedelinin ödenmemesi riskine karşılık olarak Türkiye’deki bütün dağıtım şirketleri abonelerden güvence bedeli almaktadır. EPDK tarafından her yıl belirlenen bu bedel, dağıtım şirketinin parası değil, ödemelerini düzenli yapan abonelere olan borcudur. Aboneliğin herhangi bir nedenle sona ermesi halinde TÜFE oranında güncellenerek iade edilmektedir.
Popülist açıdan kulağa hoş gelen bu öneri, aboneler arasında farklı uygulama yapılması nedeniyle Doğalgaz Piyasası mevzuatına ve eşitlik ilkesine de uygun olmayacaktır.

YOĞUNLUĞUN NEDENİ ‘ZAM’ BEKLENTİSİ

4) Başkentgaz’ın Maltepe’deki genel merkezi ile diğer şubelerinde uzun kuyruklar var. Önümüzdeki kış da aynı çileyi çekecek miyiz?
* Yılbaşı tatiline rastlayan 1 Ocak 2016’da PTT ve banka şubelerinin kapalı olması nedeniyle saat 14.00’te kapılarını açan Optimum AVM’de yoğunluk oluşmuştur. Olağan dışı alım taleplerinin, tüketicilerde oluşan ‘yılbaşında doğalgaza zam gelebileceği’ beklentisinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Nitekim söz konusu tarih dışında yoğunluk yaşanan herhangi bir gün olmamıştır.

5) Gazmatikler(kiosk) ne zaman, hangi bölgelere, kaç adet konulacak?
* 2016 yılı başında yaygınlaştırılmaya başlanan kiosk uygulaması ile halen 50 noktada 7/24 hizmet verilmekte olup, yıl sonuna kadar bu sayının 150’ye çıkarılması hedeflenmektedir. Halen Ankara’nın 450 noktasında (Başkentgaz şubeleri, bankalar ve PTT) gaz satışımız devam etmektedir. Yıl sonu itibarıyla hizmet noktalarımız 550’ye ulaşacaktır.

KOTA KONUSU KAMUOYUNCA YANLIŞ BİLİNİYOR

6) 2013’ten beri Başkentgaz’ın uyguladığı ‘kotalı gaz satışı’nda metrekare hesabı yapılıyor. Evde yaşayan bebek, çocuk, yaşlı sayısına da bakılması gerekmez mi?
* Kota konusu ne yazık ki kamuoyunca yanlış bilinen bir olgudur. Örneğin; şubat ayında 700 TL olan gaz alma kotasını tüketen abonelerimiz, sayacındaki gazın bitmesi ve yedek krediyi yüklemesi halinde aynı ay içinde tekrar 700 TL’lik gaz alabilmektedir. Hatta aldıkları gazı tüketmeleri halinde, aynı ay içinde her defasında kota miktarı kadar gaz alma konusunda kısıtlama bulunmamaktadır.

GEÇMİŞ DÖNEM TÜKETİMİN 2 KATI

Kota, metrekare hesabı veya hane halkının sayısına göre belirlenmemektedir. Geçmiş dönem tüketimlerinin ortalaması hesaplanarak, ortalamanın iki katı olarak tespit edilmektedir. 200 metrekareden büyük konutlarda ise kota bu şekilde belirlenen miktarın iki katı olarak uygulanmaktadır.

10 soruda Başkentgaz

57 VE 74 DEVRE KARTLARIN ÜRETİMİ YAPILMIYOR

7) ‘Pil az’, ‘pil son’ ve ‘servis’ gibi sürekli hatalar veren ön ödemeli sayaçları yenisiyle değiştiriyor musunuz? Ücret alınıyor mu?
* Şirketimiz, sorunuzda belirtilen bütün hizmetleri hiçbir bedel almadan yerine getirmekte ve arızalı ön ödemeli sayaçları yenisi ile değiştirmektedir. Bu kapsamda 2015 yılında sayaç arızaları için yaklaşık 400 bin adet çağrı alınmış bunlardan 247 bin 372’si sahada, kalanı telefon desteği ile çözülmüştür.

8) Başkentgaz’ın ‘yeni kart’ ve ‘pil temin etme’de sıkıntı yaşadığı doğru mu?
* Başkentgaz, pil temininde her hangi bir sıkıntı yaşamamaktadır. 2015 yılında 150 bin adet pil satın alınmış ve yaklaşık 120 bini sahada sayaçlara takılmıştır. 2016 yılında da bu konuda bir sıkıntı yaşanmayacaktır.
Başkentgaz’ın envanterinde: 60 bin 572 adet 57 devre, 342 bin 433 adet 74 devre ve 542 bin 458 adet 75 devre ön ödemeli (elektronik) sayaç bulunmaktadır. Bunlardan 75 devre sayaçlarla ilgili herhangi bir kart sorunu bulunmamaktadır.
Fakat 57 ve 74 devre kartların üretimi yapılmadığından yeni kart temini mümkün olamamaktadır. Aboneliği sona erenlerden alınan kartların formatlanarak tekrar kullanıma sunulması ile çözülmeye çalışılan bu sorunun, teknik ömrünü doldurmuş 57 devre sayaçlardan başlayarak sayaç değişimlerinin yapılması ile nihai olarak çözülmesi hedeflenmektedir.

ÖN ÖDEMELİNİN MALİYETİ FATURALIYI DA VURUYOR

9) ‘Mekanik sayaca geçtik rahat ettik’ sloganlı kampanya hangi amaçla başlatıldı? Önümüzdeki yıl da devam edecek mi?
* Dünyada ve Türkiye’de, ‘yaygın ön ödemeli sayaç kullanımı’ konusunda tek örnek Ankara. Bu ölçüm ve ödeme sisteminde ısrar etmenin Ankaralının aleyhine olduğu ve tüketici çıkarları açısından olumsuz sonuçlar yaratacağından hareketle şirketimiz, söz konusu kampanyayı düzenlemiştir. Şirketimiz, mekanik sayaç konusunda hiçbir zorlamada bulunmamaktadır. Kampanyadan 17 bin abonemiz yararlanmıştır. Güvence bedelinin 12 taksitte tahsil edilmesi uygulaması kampanyanın son günü olan 29 Şubat 2016 tarihinde sona ermiştir.

2022’DE YENİ TARİFE

Bugün için ‘aboneyi ilgilendirmiyor’ şeklinde düşünülsede ülkemizdeki tarife hesaplama metodolojisi nedeniyle sayaç maliyeti aboneyi çok yakından ilgilendirmektedir. Ankara’da, 2022 yılı başında yeni tarife dönemi uygulanmaya başlayacak. Mekanik sayaca göre yaklaşık 5 kat daha pahalı olan ve yarattığı pil değişimi, arıza vb. gibi giderler nedeniyle Ankara’daki ön ödemeli sayaç sisteminin bugünden değerlendirilmesini gerektirmektedir. Beş kat daha pahalı, sürekli gider yaratan ve gelecekte doğalgaz fiyatını yükseltecek bir sayaç mı, yoksa maliyeti çok daha ucuz, daha uzun ömürlü ve ölçüm hassasiyeti daha yüksek bir sayaç mı? Ankaralının yapması gereken tercih budur.
Bu nedenle zaman zaman bu tür kampanyaların düzenlenmesi planlanmaktadır.
Son 6 yılda yaklaşık 1 milyon 500 bin adet ön ödemeli sayaca sahada servis hizmeti verilmiştir. Buna karşılık aynı sürede mekanik sayaç arızaları ile ilgili servis hizmeti yaklaşık 15 bin’dir.

10) Bazı okurlar, çağrı merkezine ulaşmakta ya da hızlı hizmet almakta zorlandığını belirtiyor. Ve şu soruyu ekliyor: Personel sayısı mı yetersiz?
* Yaklaşık 2 milyon aboneye hizmet veren Başkentgaz, çağrı merkezinde 70 personel ile hizmet vermektedir. Türkiye’deki dağıtım şirketleri içerisinde çağrı merkezi personeli sayısı en yüksek şirket Başkentgaz’dır.
Çeşitli zamanlarda bazı endüstriyel tesislerin atmosfere bıraktıkları atık gazlar sebebiyle sokakta oluşan ve kaynağı doğalgaz olmayan koku ihbarları çağrı merkezimizde aşırı bir yoğunluk oluşmaktadır. Mevcut kapasitemizin 10 katına çıksak dahi bu çağrıyı karşılamamız mümkün görünmemektedir.

X