"Fatih Çekirge" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Fatih Çekirge" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Fatih Çekirge

Köprü tartışması ve gerçekler

BAZI yazarlar, birtakım istatistikler vererek köprünün fiyatı ve yapımı üzerine eleştiriler yapıyor.

Diyorlar ki:

 

- Osmangazi Köprüsü geçmeyenden de para alacak..

 

- Yapımcı şirkete işletme konusunda 40 bin araç geçiş garantisi vererek yanlış yapılmıştır.

 

Diyorlar ki:

 

- Vapur ve duble yol kullanıldığında daha ucuza geliyor.

 

- Ve sonra dünyadan örneklerle karşılaştırmalar.

 

Merak ettim...

 

Hem devlet tarafına, hem de yapımcı ve işletici özel sektöre sordum.

 

İşte bendeki cevaplar:

 

1) 8 saatlik İstanbul-İzmir yolu 3.5 saate indiğine göre... Aradaki 5 saatlik zamanın değeri ölçülebilir mi? Satın alması en zor şey zamandır, biriktiremezsiniz. Deposu da yoktur.

 

Neden otobüs yerine daha pahalı olan uçağı tercih edersiniz.

 

DÜNYADAKİ ÖRNEKLERİ

 

2) Köprü, deprem bölgesinin ortasına yapılmış özel bir köprüdür. Dünyadaki örnekleri 5 yılda tamamlanırken, Türkiye’de 39 ayda trafiğe açılmıştır.

 

3) Eleştiriler köprü geçiş ücretine geldiği için 400 kilometrelik otoyol geçişi gözden kaçıyor.
400 kilometrelik otoyol kilometresi 5 cent üzerinden toplamda 20 dolardır.

 

Dünyadan örneklere baktığınızda Türkiye otoyol geçişi olarak en ucuz durumdadır.

 

Mesela:

 

- 470 kilometrelik Milano-Napoli yolu kilometresi 0.08 cent’tir...

 

- Chicago, skyway 0.32 cent.

 

- Fransa’da 382 kilotmetrelik Lion/A26 Reims otoyolu km başına 0.13 cent.

 

- Bologna-Taranto 750 kilometrelik yol km başına 0.08 cent..

 

Ve daha bir çok örnek.

 

Böyle bakınca 400 kilometrelik İzmir-İstanbul otoyolu geçişi daha ucuza gelir.

 

STRATEJİK YATIRIM

 

Ama daha önemli şeyler var..

 

Türkiye’nin yatırım ufuklarına doğru değişen şeyler.

 

Bazı yatırımlar vardır...

 

Coğrafi bağlantılarıyla bir ülkenin sosyo-kültürel dokusunda devrim yapar.

 

Şehirleri, insanları, farklı kültürleri ve yatırım olanaklarını birbirine bağlar.

 

Hem de hızla bağlar.

 

Bu açıdan bakınca:

 

- Osmangazi Köprüsü ile Marmara Denizi’nin çevresinde oluşturulması planlanan otoyol ringinin tamamlanması için önemli bir adım daha atılmış olacak.

 

- İstanbul Boğazı’nda Boğaziçi, Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim köprüleri, İzmit Körfezi’nde Osmangazi Köprüsü ve yakın zamanda yapımı planlanan Tekirdağ’dan Balıkesir’e uzanacak otoyol üzerindeki Çanakkale 1915 Köprüsü, bölgenin beş önemli eko-kültürel geçiş projesini oluşturacak.
Böyle bir ufukta yapılan bütün hesaplar değişir.

 

Hatırlıyorum da...

 

İstanbul Boğazı’na ilk köprü yapıldığında.

 

Ya da Ankara-İstanbul otoyoluna gişeler kurulduğunda..

 

“Yoldan para mı alınır?” eleştirilerini haykıranlar vardı.

 

Bugün yine aynı kafa, aynı eleştiriyi yapıyor.

 

KÖPRÜDEN KAÇ ARAÇ GEÇTİ

 

Ve o soru:

 

- 1 Temmuz’la 6 Temmuz arasında köprüden kaç araç geçti?

 

- 542 bin araç geçmiş.

 

Peki şimdi...

 

Körfezi 6 dakikada geçip 4 saatte Çeşme’ye gidenlere sorsak:

 

- Nasıldı yol? Cehennem sıcağında kuyruk var mıydı?

 

Cevabı hepimiz biliyoruz:

 

- Harikaydı.

 

- E parası?

 

Yatırım, maliyet hesaplarına bakmazsanız.

 

Uçağa binenlerden de para istenmesini eleştirebilirsiniz..

 

Sonuçta uçak havadan.

 

Osmangazi Köprüsü de karadan uçuruyor..

X