"Fatih Çekirge" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Fatih Çekirge" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Fatih Çekirge

285 milyon Euro’luk satışta alan da mutlu satan da...

SANIYORUM Avrupa’da şu aralar böylesine büyük bir alışveriş olmadı.

TAV, Limak’tan Sabiha Gökçen’deki yüzde 40 hissesini 285 milyon Euro verdi ve aldı...
Dün önce Limak’ın sahibi Nihat Özdemir’i aradım. Bütün konsantrasyonunu 3’üncü havalimanına ayırmayı hedefleyen Özdemir şöyle diyor: “Bu alışverişten mutluyuz. Hedeflerimiz için uygundur.” Sonra TAV’ın patronu Hamdi Akın’ı aradım...
O da mutlu...
Diyor ki:
“Dünyanın bu sektörde 1 numarası olmak zorundayız. Sabiha Gökçen’i bu hedefler doğrultusunda aldık...”
Sordum:
- Peki ödemeyi ne kadar zamanda yapacaksınız?
- Devir işlemi biter bitmez...
Hamdi Akın’ın grubunda İDO var. Yani İstanbul deniz taşımacılığının ana unsuru.
O nedenle, Akın şöyle diyor:
“3’üncü havaalanı sonrasında Sabiha Gökçen’in hizmet alanı büyüyecek. Deniz taşımacılığıyla o alana daha kolay yolcu çekebileceğiz...”


RAKAMLAR ÇILGIN GİBİ


Nihat Özdemir ve Hamdi Akın...
İkisi de Ankara’dan yükselen iki işadamı.
Büyük oranda aynı sektörlere yöneldiler. Ve çoğu yerde rakip oldular.
Dün Akın’a dedim ki:
“Siz bu alışverişleri yaparken... Yani bir limanı alıp bir havalimanını satarken. Benim gözümün önüne çocukların oynadığı monopol oyunu geldi...”
Hamdi Akın Güldü:
“Evet aslında gerçek parayla yapılıyor...”
Şaka bir yana, Türkiye’de ekonomi üzerine “kara senaryolar” üretilirken, bir grubun böyle büyük bir parayı tek kalemde ödeyerek bir yatırımı satın alması moral vericidir. Keşke bu talep kendi içimizden değil, dışarıdan yabancı sermaye olarak da gelebilse...
Düşünün ki, yalnızca 3’üncü havalimanı ihalesi Limak önderliğindeki konsorsiyum tarafından 22.1 milyar Euro’ya alındı...
Dünyada böyle bir ihale yok gibi... Şimdi o grubun içindeki Limak elindeki havalimanını rakibi Akfen’e satıyor.
Çünkü onlarca havalimanını işleten Akfen, yolcu sayısı açısından bir dünya başkenti durumundaki İstanbul pazarını kaçırmak istemiyor.
Limak ve Akfen, dünyanın birçok yerinde havalimanı yapıyor ve işletiyor. Batum’dan Arnavutluk’a kadar onlarca havalimanı onlar tarafından işletiliyor.
Aynı zamanda rakipler.
Yalnız havacılıkta mı? Liman işletmeleri, turizm, enerji...
Her konuda ciddi rakipler.
Nihat Özdemir ve Hamdi Akın’ı yıllardır tanırım. Dostlarımdır.
Ciddi rakiptirler.
Sabiha Gökçen’de de, Mersin Limanı’nda da, 3’üncü havalimanında da, enerji ihalelerinde de kıran kırana rekabet ettiler.
O zaman ihaleyi Özdemir kazanmıştı. Şimdi Akın’a satıyor.
Ticarette “pozitif hırs” ve “tatlı rekabet” böyle olmalı...


ALMANYA’NIN YUNANİSTAN’A YARDIMI


Bırakın 3’üncü havalimanı ihalesinin 22.1 milyar Euro’luk dev rakamını...
Yalnızca TAV’ın Sabiha Gökçen için ödediği 285 milyon Euro bile, Almanya’nın Yunanistan’a yaptığı “özel yardım”ın yarısı kadar...
Evet, Türkiye’de hedefler ve rakamlar büyüyor.
-Önemli olan bunun kalıcı olmasıdır...
-Çevremizdeki “risk coğrafyası”nın geleceğidir...
-Yargı güvenliği ve istikrar açısından yatırım yapılır ülke konumunun korunmasıdır.

X