"Faruk Bildirici" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Faruk Bildirici" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Faruk Bildirici

Bilgi saklama

“İNGİLİZ mahkemesi, FETÖ çatı davasının firari sanığı ve eski Koza Holding yöneticisi Akın İpek’in Türkiye’ye iadesiyle ilgili talebin reddine karar verdi” deniliyordu haberin ilk cümlesinde. Ama arkasından gelen cümlelerin hiçbirinde İngiliz mahkemesinin hangi gerekçeyle bu kararı aldığı bilgisi yoktu. 

Oysa Adalet Bakanı Abdülhamit Gül’ün “...İngiltere yargısının ret kararı siyasi içerikli bir değerlendirme” sözlerine yer verilmişti Hürriyet’in 29 Kasım tarihli haberinde. Ama ret kararının gerekçesi yazılmadığı için Gül’ün itirazının nedeni anlaşılmıyordu. Merak ettim, diğer gazeteleri de taradım. Milliyet, Star, Yeni Şafak, hatta Karar, Birgün ve Cumhuriyet’teki haberlerde de yer verilmemişti İngiliz mahkemesinin gerekçesine. Zaten hepsi de Anadolu Ajansı’nın haberini almıştı. Haberlerde saklanan gerekçeyi bulmak için internette bir süre dolaşmam gerekti. Meğer “Suçlamaların siyasi olduğu, Türkiye’de adil yargılama yapılmadığı, işkence ve kötü muameleye tabi tutulabilecekleri” gerekçesini öne sürmüş İngiltere’deki mahkeme. Önemsiz mi? İngiliz yargısında, Türkiye’deki hukuk düzenine ilişkin böyle olumsuz bir bakış oluştuğunu okurlarımızın öğrenmeye hakkı yok mu?

YALANLANAN YALANLAMA

"ANKARA-Mersin işbirliği” başlıklı haber, CHP adına Bülent Tezcan, İYİ Parti adına da Koray Aydın’ın yerel seçim işbirliği için görüştüklerini duyuruyordu. Bu haberin yayımlandığı 3 Kasım günü İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener,  gazetecilerin sorularına “İttifak görüşmemiz yok” yanıtı vermiş; Bülent Tezcan da “...Ankara ve Mersin adayları için görüşme yapılıp mutabakata varıldığına ilişkin haberlerin gerçekle ilgisi yoktur” açıklaması yapmıştı. CHP Genel Başkan Yardımcısı Seyit Torun da “İttifak sandıkta kurulacak” demişti. Haberi böyle yalanladılar ama CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu ve İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener, 13 Kasım’da bir araya gelerek seçim işbirliğini görüştüler. Haberde teması sürdürdükleri yazılmış olan Bülent Tezcan ve Koray Aydın da iki liderin görüşmesine katıldı; ardından seçim ittifakı için teknik görüşmeleri sürdürmekle görevlendirildiler. Sonra Tezcan’ın yerine O. Kaan Salıcı geçti, iki parti arasındaki temas halen sürüyor. Böylece Rıfat Başaran’ın haberi de büyük ölçüde doğrulanmış; habere ilişkin yalanlamalar yalanlanmış oldu. Siyasetçilerin, doğru haberin yanlış olduğunu söylerken, gelişmelerin kendilerini zor durumda bırakacağını da hesaba katmaları gerekir. Siyasetçinin sözüne güvenilmesi için şart bu...

OKURDAN KISA KISA

Salim Taşçı: Sayfa 4- “Mirtazapin ölümü...’’ kutusunda “mütalaa raporu yarının kadirlerine arz olunur” denmiş. Yazanın kendilerine mi demek istiyor? Sayfa 30- “Maçın yıldızı Barış Alıcı” haberinde “Sarıl Lacivertli”. (30 Kasım)

Sabri Ayçiçek: 9. sayfada bir organik firmayla yapılan sohbette gömlek fabrikasının bir Çorlu’da, bir Çorum’da yer aldığı belirtilmiş. (1 Aralık)

Birgül Ergev: Kitap sanat ekinde Selim İleri, Tanpınar’ın çevirdiği üç tragedyadan söz ediyor. Yazıda bu kitapların hangi dilden çevrildiği yok. Tanpınar, Yunanca”dan mı çevirmiş, başka dilden mi? (30 Kasım)

Nilay Kasapoğlu: Başlıkta Demet Akalın’ın Barış Akarsu ile ilgili bir sözü. Haberde ise Bensu Soral’ın AVM’de görüntülenmesi. Aradım ama haberin devamı da yok. Neden böyle bir haber? (2 Aralık)

Musa Kanat: Kelebek’teki M. K. Perker’in karikatüründe internetteki bir yemek siparişi sitesinin reklamı yapılmış. İnanamadım. (7 Aralık)

Nilgün Küserman: “Babasını öldürdü! Hakime söyledikleri kan dondurdu”. Hakime söylenen “Sizden bir babalık bekliyorum” ifadesi mi internette muhabirin ve editörlerin kanını dondurmuştur? Bu nasıl başlık? (2 Aralık)

Serkan V.: İnternetteki “...şoke eden ölüm! Bıçakla boğazını kesti” haberi babama ait. Bu haber sürekli karşımıza çıkıyor, çok üzülüyoruz.
(28 Kasım)

Not: Bu haberin yayımlanması yanlış. Hürriyet’in intihar haberi yayımlamama kararı vardı.

Cemil Cem: “Sonunda bu da oldu.” Sizin tarzınızda bir başlık kullandım. Merak uyandırıcı ama içi boş haberlerinizden bıktım.  (5 Aralık)

Talha Dağ: Ereğli Cezaevi’nde gazetenize koğuş olarak abone oluyoruz. Bilhassa eklerin kaliteli içeriği nedeniyle gazetenizi keyifle takip ediyoruz. Ancak ekler elimize ulaşmıyor. Seyahat eki hiçbir zaman gelmedi. (13 Ekim) 

Sami Özgen:  Gazetenizin baskı kalitesi kötü. Beş dakika içinde elleri simsiyah yapıyor. (28 Kasım)

Sinem Toçoğlu: Mobil uygulamada resimli haberlerde yerleştirdiğiniz reklamlar alttaki yazıyı tamamen kaplıyor. (19 Kasım)

(Haftanın engellenenleri hurriyet.com.tr’de...)

HAFTANIN ENGELLENENLERİ:

Erişim Sağlayıcıları Birliği’nin bu hafta ilettiği Sulh Ceza Hakimlikleri’nin verdiği erişim engelleme kararları şöyle sıralanıyor:

* Bakırköy 5. Sulh Ceza Hakimliği, adı geçen bir kişinin “bu haberlerin asılsız ve mesnetsiz olduğu, kişilik haklarının ağır şekilde ihlal edildiği” gerekçesiyle yaptığı başvuruyu kabul ederek 1 Aralık'ta yayımlanan Anadolu Ajansı mahreçli “Firari Akın İpek'in telefon trafiği deşifre oldu” ve “Telefon trafiği deşifre oldu: Defalarca görüşmüşler” haberlerine erişimi yasakladı.

* Hürriyet'te 29 Kasım'da yayımlanan “İmara açılacak ağaçlık arazi mahkeme kararıyla kurtuldu” haberine erişim, Meram Belediye Başkanlığı'nın talebini kabul eden Konya 2.Sulh Ceza Hakimliği tarafından engellendi. Belediye'nin başvurusunda, "Belediye Başkanını hedef alan haberde eksik bilgi ve iftira niteliğinde asılsız iddialar bulunduğu" savunuldu. 

* İzmir 4.Sulh Ceza Hakimliği, 8 Şubat 2018 tarihinde Hürriyet ile birlikte 24 internet sitesinde yayımlanan “Üniversiteli kıza üç harfli tuzağı” haberlerini, genç kızı “Benimle evlenmezsen üç harfliler seni öldürecek” diye kandırdığı öne sürülen M.K.’nın başvurusu üzerine engelledi. Hakimlik bu kararı, “Adli soruşturma başlatılan bir konuda önceden kesin yargıya varıldığı, soruşturmada ise kovuşturmaya yer olmadığı kararı verildiği, haberle kişilik haklarının ihlal edildiği”  gerekçesine dayandırdı.

* Bakırköy 3.Sulh Ceza Hakimliği, suçlanan kişinin “gerçeğe uygun olmadığı ve hayatını olumsuz etkilediği” gerekçesiyle yaptığı başvuruyu kabul ederek, Hürriyet ve Sabah’ın internet sitelerinde geçen yıl yayımlanan “Öğretmen evlenmiyor diye kurşun yağdırdı” haberine erişim engeli getirdi.

* Hürriyet’in yanısıra beş internet sitesinde yayımlanan “Uğur Güneri politika dünyasından 13 aşk” başlıklı habere Ankara 4.Sulh Ceza Hakimliği tarafından erişim engeli konuldu.

*  Ankara 5. Sulh Ceza Hakimliği, Eskişehir’de “piyasaya sahte para sürmek” suçundan yargılanarak mahkum olan iki sanıktan birinin başvurusu üzerine 2009’da yayımlanan “Sahte para sanıklarına 3’er yıl hapis cezası”  haberine “güncelliğini yitirdiği, kamu yararı kalmadığı ve kişilik haklarını ihlal ettiği” gerekçesiyle erişim yasağı koydu.     

*  Ankara 5. Sulh Ceza Hakimliği, 12 yıl önce yayımlanan “Borsa operasyonu gözaltı sayısı 60’a ulaştı” ve “13 şirketin hisseleriyle keriz silkeleme yapmışlar” haberlerine de “güncelliğini yitirdiği, kamu yararı kalmadığı ve kişilik haklarını ihlal ettiği” gerekçesiyle erişim engeli getirdi.   

* “Eski başsavcı cezaevine cep telefonuyla girmek istedi” haberini, Eskişehir 2.Sulh Ceza Hakimliği, 2007 yılında gerçekleşen olayla ilgili haberin güncelliğinin kalmadığı, suçlanan eski savcının yargılanarak beraat ettiği ve yayınında kamu yararı bulunmadığı gerekçesiyle engelledi.

 

 

X