"Ertuğrul Özkök" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ertuğrul Özkök" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ertuğrul Özkök

Kara cumacılar mı daha çok gigabyte harcar fetvacı mı

Diyanet İşleri Vakfı iki yıl önce “çok özel bir iş” için Microsoft’un kapısını çaldı.

Vakıf yöneticileri, “‘Bulut’a çıkmak istiyoruz” dediler...

Sebebi ise çok ilginçti.

*

Bilgisayar sistemleri bazı “özel günlerde” çok fazla veri kullanıyordu.

O özel günlerinde bilgisayarları bloke oluyordu.

Hangi günlerde kim mi bloke ediyordu?

Mesela “ramazan ayında fetva isteyenler”...

Bir de hac döneminde hacılar.

Ve Kurban Bayramı’nda vekâletle kurban kestirenler...

Kara cumacılar mı daha çok gigabyte harcar fetvacı mı

Neticede Diyanet Vakfı ile Microsoft’un Azure Dynamics CRM şirketi arasında bir “bulut anlaşması” imzalandı...

O günden beri Diyanet Vakfı, 135 ülkedeki faaliyetlerini bu “bulut” üzerinden yürütüyor.

*

Geçtiğimiz yılın Kurban Bayramı’nda 180 bin vekâlet, etkili ve verimli bir şekilde bu yolla gerçekleştirildi.

Hac çekiliş sonuçlarının açıklandığı ilk 2 saat içerisinde 1.2 milyon hacı adayına erişim sağlandı...

*

 “Bulut”un bir başka büyük müşterisi de tabii ki online perakende şirketleri.

Normal günlerinde bir sorun yok.

Ama “Kara Cuma” gibi özel bir gün gelince bu şirketlerin veri kullanımı aniden fırlıyor ve bilgisayar sistemleri çöküyor.

İşte o nedenle onlar da “bulut” hizmeti alıyorlar.

*

Geçen haftaki “Black Friday” veya Türkiye’deki deyişiyle “Efsane Cuma” günü çok merak ettim.

Acaba Türkiye’de fetvacılar mı yoksa Kara Cumacılar mı daha çok gigabyte yiyor?

Kara Cumacılar olduğuna eminim ama kesin bir rakam alamadım.

Alırsam sizinle de paylaşacağım.

Kara cumacılar mı daha çok gigabyte harcar fetvacı mı

EFSANE CUMA’DA MİCROSOFT’UN DEĞERİ 1.16 TRİLYON DOLARDI

EFSANE Cuma alışveriş gününden bir gün önce Microsoft Türkiye Genel Müdürü Murat Kansu ile öğle yemeği yedim.

Bana o gün Microsoft’un şirket değerinin 1.16 trilyon dolara ulaştığını söyledi.

Böylece Apple’la başa baş hale gelmiş.

Microsoft beş yıl öncesine kadar gözümde sadece bir Windows’u üreten şirketti.

“Windows satarak bu değeri nasıl yakaladınız?” diye sordum?

“Biz artık bir ‘bulut’ (cloud) şirketiyiz. Değerimizin asıl bölümü oradan geliyor” dedi ve devam etti:

“Mesela yarın bütün dünyada bizim günümüz...”

Sonra “cloud” üzerine uzun bir sohbet yaptık.

Anlaşılan Hindistan doğumlu yeni CEO Satya Nadella geldikten sonra şirketin vizyonu acayip değişmiş...

BULUT NE

YILLIK PERAKENDE SATIŞIN YÜZDE 23’Ü İKİ AYDA YAPILDI

“CLOUD”, şirketler ve kişiler adına “veri işlemi yapan ve depolayan” bir sistem.

Çünkü şirketlerin veri işlem hacmi yılın her günü aynı değil. Mesela Efsane Cuma.

Birçok perakende şirketi bu 24 saatte çok büyük veri işlemi yapıyor. Bunun gibi birkaç günleri var. Amerika’da yıllık perakende satışın yüzde 23’ü kasım ve aralık aylarında yapılıyor. Sadece o iki ay veya üç-beş gün kullanılacak, yılın geriye kalan bölümünde atıl kalacak büyüklükte bir makine parkı için büyük yatırım yapmak ekonomik değil.

Bunu onlar yerine artık “bulut” hizmeti veren şirketler yapıyor.

Bu hizmeti alan şirketler de elektrik kullanır gibi kullandıkları kadar ödüyorlar.

ROBOT MU DAHA İYİ FETVA VERİR YOKSA TELEVİZYON İMAMLARI MI

RAMAZAN sırasında Diyanet’in bilgisayarlarını çökerten şeylerin başında fetva için başvuranlar var.

Binlerce kişi cevap alabilmek için Diyanet’in “call center”larını arıyor.

Bunların cevaplandırılmasında kaçınılmaz olarak “yapay zekâ” kullanılıyor.

Yani robotlar...

Ama hemen paniğe kapılmayın...

Yapay zekânın arkasında da Diyanet’in fetva kurulu var.

Onlardan gelecek fetvaların, televizyonda seyrettiğiniz fetvacılarınkinden daha sağlıklı olacağına emin olun.

Ara sıra gelen tuhaf fetvaların sorumlusu robotlar mı, vakıf mensupları mı, işte onu bilmiyorum.

Ama neticede ikisi de “bulutların üzerinde” bir yerden haber veriyorlar.

Onlara küçük bir tüyo vereyim.

Sıkışırlarsa suçu robotların üzerine atabilirler.

GECİKMİŞ UYARI

EFSANE CUMA’DA OKUDUĞUNUZ ÜRÜN YORUMLARININ YÜZDE 30’U SAHTEYMİŞ

CUMARTESİ günü Wall Street Journal’da okuduğum bir habere göre internet üzerinden alışveriş yaparken ürünlerle ilgili öteki kullanıcıların yorumlarını okuyorsunuz ya...

Bunların yüzde 30’dan fazlası sahteymiş. Yani bunları yapay zekâ veya parayla tutulmuş kişiler yazıyormuş. Amazon bunu önlemek için yılda 400 milyon dolar para harcıyormuş.

Geçen yıl 13 milyon sahte yorum tespit edilip çıkarılmış. Amazon bugünkü yorumların yüzde 99’unun otantik olduğunu söylüyor. Bilmiyordum, Apple online satış sistemindeki bütün ürün yorumlarını çıkarmış.

O yüzden dikkat...

Kara cumacılar mı daha çok gigabyte harcar fetvacı mı

NEE! COLİN’İN 18 YILLIK VİSKİSİNİ ARTIK BİR ROBOT MU YAPACAK

MURAT Kansu, sohbet sırasında “Dünyanın yapay zekâyla üretilen ilk viskisinin çıktığını” söyledi.

Bu viski Mackmyra’ymış... Viski 1000 yıllık bir gelenek.

Mackmyra viski şirketi bu yıl, Microsoft’la “bulut” anlaşması yapmış, Fin teknoloji şirketi Fourkind’ın da desteğiyle yapay zekâ ile geliştirilen dünyanın ilk viskisini yaratmış.

Gözümün önüne geçen yıl İskoçya’da tanıştığım dünyanın en ünlü viski harmanlayıcılarından (blender) biri olan Colin Scott geldi. Sıradan bir İskoçyalı gibi duruyordu ama dünyanın en iyi 18 yıllık blend’lerinden birini yaratan insandı.

O nedenle şişenin üzerine ismi bile yazılmıştı.

Onu çok sevmiştim.

Yerini robotun
alacağı fikri bende tuhaf bir etki yaptı.

X