Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Hediye sigortanın iptaline para cezası

YENİ tüketici yasasıyla taahüdünden önce üyeliğini sonlandırmak isteyen abonelerine para cezası uygulayamayan telekomünikasyon şirketleri, çareyi ‘hediye sigorta’da buldu.

Şirketler cezayı, aboneliği uzatma karşılığında ücretsiz olarak hediye edilen sigortaların iptal edilmesine de uyguluyor.Bu şirketler, üyelik süresi dolmak üzere olan abonelerini tek tek arayarak, üyelik sürelerini yeniden uzatmaları karşılığında ücretsiz olarak 5 bin lira değerinde ferdi kaza sigortanın da sahibi olacakları vaadinde bulunuyor.


14 GÜNLÜK CAYMA HAKKI


Yapılan teklifi cazip bulup, sözleşmelerini uzatan aboneler, daha sonra sigorta yaptırmaktan vazgeçerse, bu kez cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalıyor. Bu da telefon faturalarına yansıtılan 60 liralık sigorta iptal ceza bedeli oluyor. Oysa yeni tüketici yasası, abonelik sistemlerinde imzalanan sözleşmelerin otomatik olarak yenilenmesini de engelliyor. Uzun süreli sözleşmelerin de istenildiği takdirde iptal edilebilmesine olanak sağlıyor. Bu hakkını kullanan aboneye de hiçbir cezai işlemde bulunulamıyor. Ayrıca, internet, telefon gibi arada mesafenin bulunduğu ortamlarda gerçekleştirilen sözleşmelerde de tüketicilere herhangi bir gerekçe göstermeden ve herhangi bir cezai şart içermeden 14 gün içinde cayma hakkı tanınıyor.


CEZASI 60 LİRA


Tüm bunlara rağmen, telekominikasyon kuruluşları, telefon görüşmesiyle uzattıkları bu tip sözleşmelerde, abonelere hediye ettikleri sigorta poliçelerinin iptalinde ceza uygulaması, tepkileri de beraberinde getiriyor. İlk faturaya yansıtılan 60 liralık bu cezalara yapılan itirazlar da “aç-kapa” işlemi yapıldığı gerekçesiyle sonuçsuz kalıyor. Faturaya yansıttıkları bu 60 liralık açma-kapama bedelini geri ödememek için müşterilerini hakem heyetleri ile tüketici mahkemelerine başvurmaya, yasal kanallar üzerinden hak aramaya zorluyor. Bunu da tüketicilerin 60 lira gibi küçük bir meblağ için uğraşmayı göze alarak, bu kanalları sonuna kadar kullanmayacağı düşüncesiyle yapıyor.


Yazılı dilekçe ile başvurdu


NURAN Kale de telekominikasyon kuruluşlarının bu haksız uygulamasından nasibini alan okuyucularımızdan. Kale, sözleşme süresi dolmak üzere olan sabit hat aboneliğinin yeniden uzatılması için yapılan aramada, hediye olarak teklif edilen sigorta poliçesini ilk önce kabul etmiş. Ancak, eşinin uyarısıyla poliçeyi almaktan vazgeçmiş. Aradan sadece birkaç dakika geçmesine rağmen ücretsiz olarak hediye edilen bu poliçenin ancak ücreti karşılığında iptal edilebileceği yanıtını almış. Sorunu telefonla çözemeyince bu kez kuruma şahsen giderek, yazılı bir de dilekçe vermiş. Ağustos ayı telefon faturasına sigorta iptal bedeli olarak 60 lira yansıtıldığını görmüş. Kuruma yeniden başvurmuş. Bu da yetmeyince, aynı başvuruyu bir kez de sigorta şirketine yapmış. Ondan da bir sonuç alamamış. Nuran Kale, yasal düzenlemeye rağmen, faturasına haksız yere yansıtılan hediye sigortanın 60 liralık iptal bedelini geri alabilmek için şimdi, yasal yollara başvurmaya hazırlanıyor. Hürriyet’in Tüketici Köşesi olarak biz de yasal düzenlemeler ortadayken, “Nasıl olsa, 60 lira için kimse mahkemelerde uğraşmayı göze almaz” zihniyetiyle haksız yere faturalara yansıtılan bu bedellerin geri ödenip, ödenmeyeceğinin de takipçisi olacağız.

X