Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Hediye forma aldatmacası

CEP telefonlarına rastgele gönderilen SMS mesajlarıyla gerçekleştirilen vurgunlara, her gün bir yenisi ekleniyor.

Kredi kartı ve GSM operatörü kuruluşların mobil ödeme sistemleri üzerinden gerçekleştirilen bu vurgunlara şimdi de, “Hediye forma kazandınız” diye cep telefonlarına gönderilen mesajlar eklendi. Bu SMS mesajlarına kanıp geri arama gafletinde bulunanlar, piyasa değeri 25- 30 TL olan minyatür elektrik tasarruf cihazları için 270 TL ödemek zorunda kalabiliyor.


TEBRİKLER KAZANDINIZ!


Bunu da, ‘Tebrikler, 4 büyük takımın taraftar formasından birini hediye olarak kazandınız. Hediye formanızı almak için hemen arayın’ diye gönderilen mesajlarla yapıyorlar. Bedava forma kazandığını düşünerek, geri arama yapanlara ‘Enerji Tasarrufu Genel Merkezi’ diye yanıt veriliyor. Görüşmelerin kalite standartları gereği kayıt altına alındığı gibi uyarılarda bulunularak da, arayanlar üzerinde resmi bir kurumla görüşüldüğü imajı yaratılmak isteniyor. Geri aramalara yanıt verenler, aranan servisin devlet ve TEDAŞ’la yaptığı işbirliği sonucunda ayda 30 TL üzerinde elektrik faturası ödeyen abonelere forma hediye edildiğini söylüyor. Hediye formaların kargoyla gönderileceği ve forma, kargo bedeli gibi adlar altında hiç bir ücret ödenmeyeceği, ancak kampanyadan sadece kredi kartı kullanıcılarının yararlanabildiği söyleniyor.


GÜVEN DUYGUSU


Hangi takımı tuttuğu, hangi beden forma istediği sorulup, ad, soyad ve telefon numarası öğreniliyor. Adres bilgileri alındıktan sonra da konu, can alıcı noktaya getiriliyor. Hangi bankanın kredi kartı müşterisi olduğu öğrenildikten sonra, kredi kartı bilgileri alınmaya başlanıyor. Bunu yaparken de anne kızlık soyadı, kart şifre ve kartın ilk 4 numarası gibi kişisel bilgilerin kendileriyle paylaşılmaması için uyarı yapılarak, aralarında güven ilişkisi kurmak isteniyor. Bunu da kredi kartı numarasının banka kodu olan ilk 4 rakamının kapatıp, geri kalan son 12 rakamı öğrenmekle perçinlemeyi hedefliyor. Kart numarasının ardından son kullanma tarihi ve güvenlik kodunu öğrenilerek, görüşme, devam ediyor.


30 TL’LİK CİHAZA 270 TL


Sıra, piyasa fiyatı 25-30 lira olan mini elektrik tasarruf cihazını pazarlamaya gelir. Düzenlenen kampanyanın devlet teşvikli olduğuna vurgu yapılarak, ürün hakkında bilgi verilmeye başlanıyor. Dağıtım şirketlerinin özelleştirilmesinden yapılan yüksek oranlarda ki elektrik zamlarına, kayıp kaçak bedelinden faturalarda yer alan TRT payına kadar oluşan ek bedeller sırayla anlatılıyor. Devlet teşvikli bu kampanyayla faturalarda indirim yapılacağı, yapılacak indirimlerin yıllık toplamının da 350 ile 500 TL arasında olacağı, devletin kompanzasyon adı verilen tasarruf sistemlerini hediye ettiğini, bu cihazları prize takarak aktif hale getirebileceklerini, böylece yılda 500 TL olmak üzere, 10 yılda 6 bin TL tasarruf sağlayabilecekleri aktarılıyor. Bunun net karının 5 bin 730 TL olduğu ve geri kalan 270 TL’nin ise indirgenmiş vergi oluşturduğu vurgulanıyor. Bunun da bir sonra ki ekstreye yansıtılacağı açıkça söyleniyor. Görüşmenin sonunda yapılan işlem, arayana onaylatılarak, bir de teyit alınıyor. Ayrıca, işlemle ilgili bir de referans numarasının cep telefonuna göndereceği aktarılıyor. Bu yolla, mağdur olanların hak talep etmeleri de zorlaştırılmaya çalışılıyor.

Ay-yıldızlı klozet tartışması


TAKSİM- Gezi olaylarında Kabataş ve Cami yalanlarıyla başlayan, protestolara destek veren bazı kuruluşlarla yaygınlaştırılan itibarsızlaştırma kampanyaları, terör olaylarının tırmanması ve 1 Kasım seçimlerinin yaklaşmasıyla birlikte yeniden devreye sokuldu. Gezi’nin ardından Türkiye’nin önde gelen gruplarından birini yıpratmak amacıyla gruba bağlı yapı market zincirlerinde satılan ay ve irili ufaklı bir çok yıldızın oluşturduğu gökyüzü desenli klozet kapağıyla ilgili Türk bayrağının simgesi kullanılmış gibi algı oluşturup, “Ay - yıldızlı klozet kapağı satıyor” diye başlatılan kampanya, milliyetçi duyguların yoğunlaşmasıyla 2 yıl aradan sonra yeniden uygulamaya konuldu.
Zincir, yeniden “Mağazalarımızda, sosyal medyada tasvir edildiği gibi desende klozet kapağı satılmamaktadır” açıklaması yaptı. Açıklamada ayrıca, “Türk bayrağının değeri her tüketicimiz gibi bizim için de tartışmasızdır. Tamamen yanlış yorum ve değerlendirmeden kaynaklanan durum, herkes gibi bizi de üzmüştür. Kurumumuzun, hem müşteri hizmetleri, hem de gelen müşteri şikayetleri konusunda çok hassas olduğunu ve tüm geri bildirimlerin de özenle incelendiğini özellikle vurgulamak isteriz” denildi.

X