Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Gayrimenkulde metrekare aldatmacası

GEÇTİĞİMİZ ocak ayından itibaren yürürlüğe giren Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin 27’nci maddesi uyarınca, Türkiye’de satışa çıkarılan konutların tanıtım ve reklamlarında artık, fiyata yer verilmesi durumunda, konutun brüt ve net alanlarına da yer verilmesi zorunlu.

Ancak bu zorunluluk, özellikle satışa çıkardığı konutun metrekare fiyatını cazip göstermek isteyen firmalar tarafından suistimal edilerek, mağduriyetlere yol açabiliyor. Projelerini cazip hale getirerek, rekabette ön plana çıkmak isteyen firmalar, tanıtımını yaptıkları konutların reklam ve ilanlarında konutların gerçek brüt ve net alanlarına yer vermek yerine, metrekarelerini yüksek tutularak tüketicilerin yanıltılmasına neden oluyor. Denetimlerin ve cezai uygulamaların caydırıcı nitelikte olmaması, uygulamanın art niyetli firmalar arasında yaygınlaşmasını da kaçınılmaz kılıyor.

 

TAPUDA ANLAŞILIYOR

Bu da, tüketici taleplerinin metrekare fiyatı cazip olan konutlarda yoğunlaşmasından kaynaklanıyor. Tüketicilerin metrekare fiyatı düşük, uygun fiyatlı konut arayışına girmesi, satışa sunulan dairelerin reklam ve tanıtımlarında brüt ve net alanların abartılarak, gerçeği yansıtmayan şekilde kullanılmasına yol açabiliyor. Böyle olunca da net alanı 45 metrekare olan stüdyo daireler, 56 metrekare, brüt alanı 100 metrekare olan daireler de 120 metrekare diye pazarlanabiliyor. İşin rengi ise ancak, tüm işlemler tamamlanıp, tapu alındıktan sonra anlaşılabiliyor. O zaman da iş işten geçmiş oluyor. 


YAPANIN YANINA KALIYOR

 Yasa ve yönetmeliklere aykırı bu durum, ortaya çıkıp şikayet konusu olsa dahi, cezai yaptırımların yetersizliği yüzünden, yapanın yanına kâr kalıyor. Buna da tüketicilerin yanıltılmasına ve mağdur olmasına yol açan bu uygulama yüzünden firmalara verilen cezaların sadece, reklamı ve tanıtımı durdurmayla sınırlı tutulması yol açıyor. Bu ceza kararının alınması bile aylarca sürdüğü göz önüne alındığında, zaten firmalar tanıtımlarını ve reklamlarını tamamlamış, satacaklarını çoktan satmış oluyor. 
Bunun son örneği, FSM Gayrimenkul adlı firma tarafından Bursa, Nilüfer’de pazarlanan Altınşehir Luxury Batışehir projesinde yaşandı. Reklam Kurulu, proje tanıtım ve reklamlarında, 120 metrekare olan brüt alanı 150 metrekare,102 metrekare olan net alanını ise 125 metrekare diye yer verip 265 bin lira karşılığında pazarlayan firmayı, Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin “Diğer hususlar” başlıklı 27’ nci maddesine uymadığı gerekçesiyle cezalandırılmasına karar verdi. Kararda, “Yönetmelik hükmüne rağmen, reklam ve tanıtımlarında satışa sunulan konutların gerçeği yansıtmayan net ve brüt alan bilgilerine yer verilerek, tüketicilerin yanıltıldığı değerlendirilmiş olup, FSM isimli firma hakkında, 6502 sayılı Kanun uyarınca anılan reklamları durdurma cezasının uygulanmasına karar verilmiştir” deniliyor. 

X