"Emre Özpeynirci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Emre Özpeynirci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Emre Özpeynirci

Hibrit gerçekten avantajlı mı?

Dizele en büyük alternatif olarak gösterilen hem benzinli hem elektrikli motora sahip ‘hibrit’ (melez) otomobillerin popülaritesi hızla artıyor. Peki hibrit otomobiller gerçekten dizel ve benzinli otomobillere göre avantajlı mı, 2. elde değer kaybı oluyor mu, pil ömürleri ne kadar? İşte bu soruların cevabını dünyada ve Türkiye’de en çok hibrit otomobil satan Toyota’nın Türkiye CEO’suna sorduk.

KELİME anlamı ‘melez’ olan hibrit otomotiv sektöründe hem benzinli hem de elektrik motor arasındaki etkileşimi tamamen otomatik olarak kontrol eden bir sistem. Yani hibrit bir otomobilin içinde hem benzinli hem de elektrikli motor bulunuyor. Elektrikli motorun benzinli motora destek vermesiyle birlikte hem ciddi yakıt tasarrufu sağlıyor hem de emisyon miktarlarını azaltıp çevreyi daha az kirletiyor. Son yaşanan skandallar ve alınan emisyon tedbirleriyle birlikte satışları hızla düşen ve bir çok şehirde yasaklanmaya başlayan dizel motorlara günümüzde en büyük alternatif olan hibrit araçlar, yüzde 100 elektrikli otomobillerin tam randımanlı (düşük fiyat yüksek menzil) devreye gireceği zamana kadar önemli bir köprü görevi görecek gibi gözüküyor. 2018 yılında Avrupa’da yüzde 20’nin üzerinde artışla 180 bin adedi plug-in (şarjlı) olmak üzere toplam 734 bin adet hibrit otomobil satılırken, satılan elektrikli otomobil sayısı ise 180 bin adede yükseldi. Türkiye’de ise henüz alternatif enerjiler konusunda çok bilinçli değiliz. 2018 yılında Türkiye’de sadece 155 adet elektrikli otomobil satılırken, hibrit satışında ise önemli bir artış yaşandı ve 3 bin 899’u buldu. 2019 yılında ise yeni modellerin devreye girmesiyle pazarda öngörülen daralmaya rağmen hibrit satışının 15 bin adetlere çıkması bekleniyor. Avrupa’dan sonra Türkiye’de de hibrit otomobillerin sayısının artmasıyla birlikte tüketicilerin kafalarında sorular oluşmaya başladı. Bu sorulara cevap bulmak için mikrofonu, dünyada bu işin öncüsü olan ve son 20 yılda 13 milyon adetten fazla hibrit otomobil satan Japon Toyota’ya uzattık.  Türkiye’de hibrit otomobil satışlarının yüzde 88’ini tek başına yapan Toyota’nın Türkiye Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt, Cenevre fuarında tüketicilerin sıklıkla sorduğu o sorulara Corolla’nın birbirine en yakın benzinli, dizel ve hibrit versiyonları üzerinden cevap verdi.

Hibrit gerçekten avantajlı mı

CEPTEN EN AZ PARA HİBRİTE ÇIKIYOR

1- Hibrit otomobiller dizel ve benzinli otomobillere göre avantajlı mı, dezavantajlı mı?

- En çok sattığımız model olan Corolla’yı baz olarak hibrit, dizel ve benzinli olmak üzere 3 üç farklı versiyonun ortalama operasyonel maliyetini hesapladık. Şubat ayında satışa sunduğumuz yeni Corolla’da dizel motor yok ama geçen seneki modeli baz alarak bir ortalama çalışma çıkardık. Bu çalışmada otomobilin anahtar teslim fiyatını, Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) tutarını, toplam yakıt giderini ve servis bakım maliyetlerini 3 sene/60 bin km kullanım şartlarına göre hesapladık. Ve gördük ki hibrit Corolla, benzinli ve dizel versiyona göre kesinlikle daha avantajlı çıkıyor. Yani, müşterinin cebinden çıkan toplam tutar, hibrit versiyonda daha düşük çıkmakta. Her ne kadar 1.8 motordan dolayı MTV tutarı benzinli ve dizel motora göre biraz daha yüksek olsa bile 3 sene/60 bin km kullanımda müşterinin cebinden hibrit otomobil icin dizel ve benzinliye göre daha az para çıkıyor. Bugünkü rakamlar üzerinde yeni Corolla hibrit, eski Corolla dizele göre yaklaşık 1.200 TL, yeni Corolla benzinliye göre ise yaklayık 5 bin 900 TL daha avantajlı. Yani 1.8 motoru olduğu için MTV’si biraz daha yüksek olmasına rağmen, toplam kullanım maliyetinde müşteri için hibrit Corolla daha avantajlı.

2. EL DEĞERİNDE DAHA AVANTAJLI

Hibrit gerçekten avantajlı mı

2- Hibrit otomobillerin ikinci elde değer kaybı oluyor mu?

- Dünyada kesinlikle ikinci elde, benzinli/dizel otomobillere göre daha da avantajlı değerlere ulaştığı görülüyor.  Biz de Türkiye’de 3-4 senedir hibrit otomobil satıyoruz. Yaptığımız analizlerde, hibrit araçların ikinci el değerleri dünyadaki örneklerinde olduğu gibi benzinli ve dizel otomobillere göre daha avantajlı olduğu görülüyor. İkinci el rakamlarını karşılaştırdığımızda hibrit araçların benzinli araçlara göre yüzde 4, dizel araçlara göre ise yüzde 6 daha avantajlı ikinci el değerine sahip olduğu sonucu ortaya çıkıyor.

10 YIL PİL GARANTİSİ

3- Aracın pil ömrü ne kadardır?

- Hibrit teknolojisi yıllardır kendini ispat etmiş bir teknoloji olmak ile birlikte hibrit akülerinin ömrü aracın ekonomik ömrü ile eşit seviyededir. Dolayısı ile kullanım ömrü boyunca akü değişimine ihtiyaç duyulmayan bir teknolojiden bahsediyoruz. Ayrıca hibrit aküleri için 5 yıl sabit+5 yıllık uzatılmış, toplam 10 yıllık ‘Toyota Hybrid’ akü güvencesi söz konusu. Dünya üzerinde son 20 senede şu an itibari ile 13 milyonu aşkın hibrit araç satılmış olması da bu teknolojiye olan güvenin en önemli göstergesi.

BAKIM SIKLIĞI DAHA AZ

4- Bakım maliyetindeki avantajlar ve dezavantajlar nedir?

 - Hibrit araçların, dizel ve benzinli araçlara göre en önemli avantajlarından biri bakım maliyetlerinde karşımıza çıkıyor. Dizel ve benzinli otomobillerde 10 bin kilometrede bir bakım yapılırken, hibritlerde ise bu bakım aralığı 15 bin kilometre. Bu açıdan baktığımızda hibritlerin bakım sıklığının az olması, bu otomobilleri dizel ve benzinliye karşı daha avantajlı kılıyor. 3 yıl veya 60 bin km kullanımına bağlı olarak; bakım maliyetlerini karşılaştırdığımızda hibrit araçlar dizel araçlara göre yüzde 33 oranında avantaj ile öne çıkarken benzinli modeller ile karşılaştırıldığında ise bu oran yüzde 35’e kadar yükseliyor.

Hibrit gerçekten avantajlı mı

Bakım maliyetlerinin detaylarına baktığımızda; hibrit araçlara özgü rejeneratif fren sistemi sayesinde fren balataları ve diskleri yarıya yakın oranda daha az yıpranıyor ve dolayısıyla daha geç sürede değişime ihtiyaç duyuyor. Bu da bakım maliyetlerinin daha düşük olmasını sağlıyor.

TÜKETİMDE MALİYET % 36 DÜŞÜYOR

5- Yakıt tüketiminde dizelden daha mı hesaplı?

Yakıt tüketimi hibritlerin avantajlarını perçinleyen bir başka konu. Hibrit araçların dizel ve benzinli araçlara göre yakıt tüketiminin daha düşük olması toplam kullanım maliyetini doğrudan etkiliyor. Hibrit araçlar kendi kendini şarj etme özelliğine sahip ve harici şarja ihtiyaç duymuyor. Bu özellik sayesinde hibrit araçlar kullanım koşullarına göre katedilen mesafenin yarısına yakınını elektrikli motor ile gittiği için yakıt tasarrufu sağlıyor. Yaptığımız çalışmalar ve ölçümlerde hibrit araçların dizele göre yüzde 15, benzinliye göre yüzde 36 oranında daha az yakıt tüketimi maliyetine sahip olduğunu görüyoruz.

Hibrit gerçekten avantajlı mı

2019 YILINDA 12 BİN  HEDEFİ

- 2019 yılında Türkiye’de dizel satışını bitiren ilk marka olan Toyota’nın son 3 yılda Türkiye’de 10 binden fazla hibrit araç satışı yaptığını belirten Haydar Bozkurt, “Sadece 2019 yılı hibrit satış hedefimiz 12 binin üzerinde. Türkiye’de üretilen C-HR’ın ardından yine Sakarya fabrikasında üretilen ve şubat ayında satışa sunduğumuz yeni Corolla ile birlikte ilk göstergeler bu hedefe ulaşacağımızı gösteriyor. Bu yıl sadece yeni Corolla hibritten 8 bin adedin üzerinde satış hedefliyoruz. C-HR ve diğer hibrit modellerimizle 12 bini üzerine çıkarız. Bu da 2018 yılına göre 3 kattan fazla büyümek anlamına geliyor” dedi.

TÜRKİYE’DE SATILAN BAZI HİBRİT OTOLAR

- Toyota Yaris -Toyota C-HR -Toyota Corolla -Toyota RAV4 -Hyundai Ioniq -Kia Niro -Volvo S90 - Volvo XC90

-Porsche Panamera kPorsche Cayenne

-BMW i8 -Honda NSX -Lexus’un tüm modelleri

HİBRİT ALGISI HIZLA ARTIYOR

YAPILAN araştırmalar sonucunda Türkiye’de 2016 ile 2018 yılı sonuçları karşılaştırıldığında bir sonraki aracında hibrit motor seçeneğini düşünenlerin oranı yüzde 18’den 34’e çıkarken, dizel düşünenlerin oranı ise yüzde 73’ten 59’a düştü. Bu veriler hibrit teknolojisinin önümüzdeki döneme damga vuracağının en önemli göstergesidir.

 

X