Ferit Şahenk otomobilden vazgeçer mi?

GEÇTİĞİMİZ hafta Doğuş Grubu’nun Garanti Bankası’nda kalan yüzde 10’luk hissesinin 9.95’ini 3.3 milyar TL’ye İspanyol BBVA’ya satmasından kısa süre sonra telefonuma önemli bir işadamından mesaj geldi.

Haberin Devamı

Mesajda, “Katarlı bir grubun Doğuş Otomotiv’i almak için pazarlık yaptığı iddiasını duydum. Doğru mu, değil mi bilemiyorum ama bir bakmakta fayda var” yazıyordu. Sabah kalkınca ilk işim küçük çaplı bir araştırma yapmak oldu. Sektörde birçok kişi benzer dedikoduyu duymuş, benim bunu söylememe şaşırmamıştı bile. Kesinlikle iz sürmeye devam etmem gerekiyordu.

Biraz daha araştırdıktan sonra rutin işlerime dönmüştüm ki internette Doğuş Yayın Grubu’nun Digiturk’ün de sahibi olan Katarlı beIN Grubu’na satıldığı iddialarını gördüm. Bir anda bu haber tüm sosyal medyaya yayılmıştı. Bunları okuyunca kendi kendime, “Herhalde bana mesajı gönderen işadamı da Doğuş Grubu’nun bu operasyonunu duymuş, otomotivle yayın grubu biraz karışmış” diye düşündüm. Ama ertesi gün hem Digiturk hem de Doğuş Grubu bu haberi yalanlayınca ibre yine otomotive döndü.

Haberin Devamı

Bilmeyenler için Doğuş Otomotiv bugün Alman Volkswagen Grubu’nun tüm markalarının Türkiye distribütörü. 210 bine yakın satış ve 10 markayla Türkiye’nin iç pazarda açık ara lideri olan Doğuş Otomotiv, 11 milyar lirayı aşan ciroyla da üretim yapmadan sadece ithalatla en güçlü otomotiv şirketlerinden biri. Haliyle yatırımcıların ilgisini çekmesi çok normal.

Ayrıca temsilcisi olduğu Volkswagen Grubu’nun yüzde 17’sinin de Katarlı bir fona ait olduğunu unutmamak lazım. Katar’ın yerli ve yabancı yatırım konusunda uzmanlaşmış ‘Katar Yatırım Otoritesi’ (Qatar Investment Authority) isimli bu önemli fonu 2005’ten bu yana ağırlıklı olarak uluslararası piyasalarda yatırım yapıyor. Bizim kurduğumuz ‘Türkiye Varlık Fonu’ndan farklı olarak bu fon 2005’te Katar’ın petrol ve doğalgazdan elde ettiği fazla gelirleri yönetmek için kurulmuş. Dev fon bugün sahip olduğu gelirlerle Airbus’tan Total’a, Çin’in en büyük bankasından, Barclays ve HSBC’ye, Royal Dutch Shell’den Miramax Films’e kadar bir çok uluslararası dev şirkete yatırım yapıp, ortak olmuş. Volkswagen Grubu’nda yüzde 17, Porsche’de yüzde 12.83 hissesi olan Katarlı bu dev fon için Doğuş Otomotiv küçük bir yatırım gibi gözükse de, gelişen Türkiye-Katar ilişkileri göz önünde bulundurulduğunda olmayacak bir operasyon da değil. Tabii bir taraftan kendi ortak olduğu markaların distribütörlüğüne neden para versin diye düşünülebilir. Doğuş Otomotiv’le ilgilenen başka bir Katarlı şirket de olabilir. Bunlar hep varsayım. Ama hükümetin Volkswagen’den son dönemde Türkiye’ye yatırım yapmasını istediğini düşünürsek, bu varsayımlar çok da saçma değil. Bundan 6 yıl önce nasıl Sabancı Grubu o dönem Türkiye’de 20-30 bin adetler arasında satan Toyota distribütörlüğünü Suudi AlJ Grubu’na 85 milyon dolara satmışsa, çok rahatlıkla bugün de Doğuş Grubu, yılda 210 bin araç satan Doğuş Otomotiv’i Katarlılara satabilir. Ama dediğim gibi bunlar aynı Yayın Grubu’nun satılma haberleri gibi birer iddia ve dedikodudan ibaret. Doğuş Grubu’nun otomobile oldukça ilgili patronu Ferit Şahenk, Doğuş Otomotiv’den vazgeçer mi, bekleyip göreceğiz.

Haberin Devamı

PSA İLE GM ARASINDA ‘EMEKLİ’ PAZARLIĞI

AMERİKAN General Motors’tan (GM) bünyesindeki Alman Opel’i almak için görüşmeler yapan Peugeot Citroen Grubu (PSA) geçtiğimiz hafta 2016 yılı bilançosunu açıkladı. Fransız hükümetinin desteği ve Çinli Dongfeng’in yüzde 14 hisse almasıyla yeniden yarışa dönen PSA Grubu son üç yıldır art arda 3 farklı alanda da büyüme kaydemiş. Otomotiv bölümü 2015 yılındaki yüzde 5 ile karşılaştırıldığında faaliyet kârını yüzde 6’ya çıkartırken yüzde 5.8 büyüme ile satışlarını ise 3.15 milyon adede yükseltmiş. Asıl kritik nokta ise PSA Grubu, 2016 yılında 2.7 milyar Euro nakit akışı sağlayarak net mali büyüme elde etmiş. Bu da PSA Grubu’nun Opel’i almak için elinde net para olduğunu ortaya koyuyor. Ama Bloomberg ajansına göre şu anda asıl pazarlığın emeklilik yükümlülüklerinde yaşandığı belirtiliyor. Yapılan hesaplamaya göre Opel ve Vauxhall için bu miktarın 9 milyar dolar olduğu ve PSA’nın bunu üstlenmek istemediği söyleniyor. Bir bakıma GM emeklilik yükümlülüğünü yerine getirmeye hazırsa, anlaşma devam edecek gibi gözüküyor. PSA Grubu’nun şu an Opel’i almak için 2 milyar doları gözden çıkardığı, bu paranın 1 milyar dolarını satın alma bedeli, geri kalan 1 milyar dolarını da GM’in aslan payını alacağı emeklilik yükümlülükleri için verebileceği iddia ediliyor. Çünkü PSA Grubu CEO’su Carlos Tavares’in Opel ve Vauxhall’ı alarak yaratılacak ortak sinerjiden (üretim, parça, platform, kalıp) yılda 1 milyar dolarlık tasarruf elde etme planı yaptığı söyleniyor.

Yazarın Tüm Yazıları