Moda endüstrisini değiştirebilir mi?

İster akıl tutulması diyelim ister ‘Zeitgeist’, son dönemde Kim Kardashian için yaratılan algı operasyonu kampanyası bu sene kız kardeşi Kendall Jenner için dört bir elden yapılmakta. Peki sebebi ne?

Haberin Devamı

Belli oldu. Bundan 20 yıl sonra 2010’lu yılların sosyal-kültürel haritası incelendiğinde döneme Kardashian’ların damga vurduğu gerçeği yazacak her yerde. Belki de zamanında Leigh Bowery gibi performans sanatçıları kategorisinde yer alacaklar. Belki de 2010’lu dijital yılların pin-up kızları olarak tanımlanacaklar.
Geçen hafta kozmetik devlerinden Estêe Lauder’in marka yüzü olarak Kim Kardashian’ın son dönemde yıldızı parlayan 19 yaşındaki kardeşi Kendall Jenner olarak açıklanınca tartışmalar alevlendi. Vogue’un Amerikan edisyonundan sonra New York Times’da Kendall’ı ‘moda endüstrisini değiştiren model’ olarak ilan etti. Moda dünyasının duayeni Suzy Menkes, Beyonce ve Miley Cyrus’un açık seçik konser kıyafetlerini eleştirirken, Kim Kardashian’ın çıplak poposunu sergilediği dergi kapağını övmesi, takipçilerini bir hayli kızdırdı. Yazı daha tamamlanmamışken ‘Dazed&Confused’ gibi İngiliz, alternatif hatta punk moda ve sanat dergisinin de Kendall’ı üç ayrı kapakla ‘modanın çehresini değiştiren model’ olarak lanse edeceklerini açıklandı. Beraberinde gelen yüzlerce “Ne yapmış da değiştirmiş?” yorumlarıyla...
Estêe Lauder da Kendall Jenner’la olan işbirliğini klasik basın bültenleri ve mail’lerle değil, modelin Instagram hesabından duyurmasını uygun görmüştü. Ve bu post yaklaşık bir milyon ‘like’ ve 50.000 civarında kalpli emojiyle süslenmişti bile.
Ve böylece ‘Keeping Up with Kardashians’ reality şovunda büyüyen Kendall, New York Times’a göre de uzun boylu, ince, güzelce yüzlü binlerce model rakibinden sıyrılarak ‘yüksek profil modelliğin tanımını’ yeniden yapıyordu. Binlerce yetenekli, güzel, süpermodel adayında olmayan şey 16 milyon Instagram takipçisi, 9 milyon Twitter takipçisi ve Kardashian ailesi idi.
Geçen sezonlarda soyadının getirdiği avantajla, birçok defilede yer alan Kendall, Riccardo Tisci, Katie Grand, Marc Jacobs, Karl Lagerfeld gibi ‘popüler figürleri kullanan’ birçok tasarımcının sayesinde yıldızlaştı. Bu ani yükseliş uzun yıllardır podyumlarda kilometre yapan model meslektaşlarının da tepkisini elbet çekti. En son kulislerde meslektaşlarının içeceğine sigara attıkları dedikodusu dolaşırken,“Bizimle oturamazsın!” diyen model meslektaşlarını Twitter’dan duyurarak, bu cümleyi tişörtlerin üzerine yazdırtacak kadar kültleştirmeyi de bildi Kendall.

Oyunun kuralları ne?

New York Time aslında doğru ama iki sene kadar geç bir tespit yapmış. Evet, oyunun kuralları sosyal medya faktörüyle uzun bir süredir farklı oynanıyor. Artık sadece güzel yüzlü, ince ve modellik vasıflarına sahip olmak yetmiyor, sosyal medyada fenomen olmak markaların tercihinde büyük rol oynuyor. Keza Cara Delevigne, Kate Upton, Coco Rocha, Joan Smalls, Karlie Kloss gibi modeller bu sayede süpermodel statülerine eriştiler. Yani Kendall sosyal medya gücü açısından bu oyunu değiştiren ilk kişi değil.
Kardashian ailesi üzerindeki algı operasyonu sayesinde yani popülizmin yüksek moda çevreleri tarafından kucaklanmasıyla kendine hem yüksek moda hem de reality TV artı sosyal medya gücüyle gelen kitlesel şöhreti birleştiren bir model olduğu doğru. Çünkü bugüne kadar modellikte ticari işler yapan ve yüksek moda işleri yapan modeller arasındaki ayrım çok keskindi. Gerçi bu sınırlar da ilk Kendall ile aşılmadı. Son birkaç yıldır iç çamaşırı modelleri olarak ayrılan Victoria’s Secret modelleri birçok önemli yüksek moda markası için defilelere çıktılar ve kampanyalarını yaptılar.
Burada insanları rahatsız eden ve binlerce kalpli emojinin yanında yine binlerce nefret ve eleştiri yağmuru yorumlara yol açan durum, bu gerçeği inkâr etmek veya değiştirmeye çalışmak değil. Sadece gerek ‘Dazed&Confused’ olsun, Suzy Menkes olsun, Vogue olsun, New York Times olsun olay paketin başka bir şekilde pazarlanmaya çalışılması... Yani ticari ve popülerlik stratejilerine, “Bakın ben nasıl da çağa ayak uyduruyorum, ne kadar modernim” alt metnine, başka ve daha ulvi kılıflar bulma çabası. Yoksa ablasının çıplak poposunu ‘İnterneti kır’ diye pazarlandığı bir dünyada, milyonlarca takipçisiyle elbet Kendall da satış rekorları kırdırtacaktır.

Haberin Devamı


11 yaşından beri kameraların önünde

Haberin Devamı

Kendall kameraların önünde büyüdü: 2007’de ‘Keeping Up With The Kardashians’ başladığında sadece 11 yaşındaydı.

Modelliğe 14 yaşında başladı. İlk önce orta ölçekli markaların yüzü oldu. İlk büyük işi ise Teen Vogue için yaptığı çekimdi.

Kim’in Kanye West’le evlenmesiyle şansı döndü. Paris Moda Haftası’nda Marc Jacobs’dan Givenchy’ye birçok modaevinin defilesine çıktı.

Dostlarını da iyi seçti: Vogue’un başındaki Anna Wintour (solda) ve Balmain’in kreatif direktörü Olivier Rousteing ‘kankaları’.

‘Love’, ‘Dazed&Confused’ gibi ikonik dergilere kapak olduktan sonra Estêe Lauder’in de yüzü seçildi.

Yazarın Tüm Yazıları