"Dr.Başak Demiriz" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Dr.Başak Demiriz" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Dr.Başak Demiriz

Kendime söz veriyorum: 2015’de her şey daha farklı olacak!

Kendinize zaman ayırmadığınız için stresinizi azaltamıyorsunuz, stresli, yorgun, gergin olunca da kendinize zaman ayırmak içinizden gelmiyor. Oysa bu kısır döngüden çıkmanın basit yolları var.

Danışan: Dönüp bakıyorum da koca bir yıl nasıl geçti hiç anlamadım. Çalışmaktan başka bir şey yapmamışım. Bu sene böyle olsun istemiyorum. Hayatımı daha anlamlı, daha kaliteli yaşamak, daha iyi yönetmek istiyorum.
- Dr. Başak: Daha iyi yönetebilseydiniz neyi farklı yapardınız?
Danışan: Uzun bir listem vardı, herkes gibi. Kendime birçok söz vermiştim hiçbirini yapamamışım. En basitinden, spora düzenli gidecektim, bir hobi edinecektim, kendime daha çok zaman ayıracaktım. Kendimi bu kadar ihmal etmeyecektim ama işte bunu bir türlü beceremiyorum.
- Dr. Başak: Özellikle büyük şehirlerde yaşarken, çok fazla çalışırken, trafik içinde boğuşurken, ekonomik kaygılar yaşarken insan ister istemez kendini ikinci plana itiyor ve ihtiyaçlarını ihmal ediyor.
Danışan: İhtiyaçlarımın farkında bile değilim, makineleştim sanki, otomatiğe bağlamış gibi yoğun çalışıyorum. Bundan hiç mutlu değilim, bu döngüden çıkmam gerek.
- Dr. Başak: En önemli adım bunu farkına varmak ve önlem almak için hemen harekete geçmek. İsterseniz önce bir durum değerlendirmesi yapalım. Bunun için birçok kaynaktan yararlanarak hazırladığım bir listeyi kullanabiliriz. Bu listeyi inceleyerek bütünsel, yani hem ruhsal hem de bedensel sağlığınız için neleri eksik, neleri tam yaptığınızı ortaya çıkaralım ve buna göre bir plan yapalım. Amacımız bu listedeki eksiklikleri tamamlamak olsun.

BU LİSTEYİ NE KADAR UYGULUYORSUNUZ?


1- Her gün yeterli ve düzenli bir şekilde uyuyor musunuz? (Son araştırmalar, en az 7 saat uykunun gerekli olduğunu söylüyor.)
2- Uykunuzun kalitesinden memnun musunuz? Dinlenebiliyor musunuz?
3- Düzenli yemek yiyor musunuz? Kahvaltı yapıyor musunuz?
4- Kafein, şeker, tuz gibi maddeleri, içerisine koruyucu malzeme katılmış, işlemden geçirilmiş yiyecekleri tüketiminiz limitli mi?
5- Haftada en az 3 kere egzersiz yapıyor musunuz?
6- Her gün en az 1 saatinizi iş dışında bir aktiviteyle uğraşmaya, dinlenmeye, gevşemeye veya bir hobiye ayırıyor musunuz?
7- Stresle baş etme yöntemlerini biliyor musunuz yoksa stres sizi ele geçirmiş durumda mı?
8- Otomobil kullanırken emniyet kemeri takıyor musunuz?
9- İçkiliyken araba kullanıyor musunuz veya içkili birinin otomobiline biniyor musunuz?
10- Fiziksel veya ruhsal bir şikayetiniz olduğunda bunun nedenlerini araştırmak ve tedavi olmak için gerekli yardımı alıyor musunuz?
11- Fiziksel veya ruhsal şikayetleriniz için önerilen tedavileri düzenli ve aktif olarak sürdürüyor musunuz?
12- “Mutluyum” dediğiniz günler, “mutsuzum” dediğiniz günlerden daha fazla mı?
13- Sigara veya alkol tüketiminiz sağlığınızı etkileyecek düzeyde mi? Öyleyse bunu kabul edip kısıtlamayı deniyor musunuz?
14- Kilonuz sağlıklı sınırlarda mı? Değil ise sağlıklı sınırlara ulaşabilmek için gerekli önlemleri alıyor musunuz?
15- Yaşadığınız ortamın şartlarından memnun musunuz, değilseniz değiştirmek için adımlar attınız mı?
16- Aile ve arkadaşlarınızla vakit geçiriyor musunuz?
17- Duygularınızı, düşüncelerinizi ve isteklerinizi ifade edebiliyor musunuz?
18- Hayattan keyif almak için anın tadını çıkarabiliyor musunuz? Yoksa kaygılarınız ve korkularınız bunu engelliyor mu?
19- Para konularında sürekli olarak sıkıntı yaşıyor musunuz? Bunun nedenlerini objektif olarak inceleyip gerekli önlemleri aldınız mı?
20- Zamanınızı iyi ayarlayabiliyor musunuz yoksa hep bir telaş içinde misiniz?
21- Kendinizle ilgili herhangi bir sıkıntınız olduğunda, fiziksel ve ruhsal durumunuzu, çevrenizi, yaşam şartlarınızı ve alışkanlıklarınızı gözden geçirip sıkıntınızın kaynağını arıyor musunuz?
22- Bütünsel sağlığınız için sorumlu kişinin sadece kendiniz olduğunun bilincinde misiniz ve seçimlerinizi bu doğrultuda yapıyor musunuz?

KISIR DÖNGÜDEN ÇIKIŞIN BASİT BİR ANAHTARI VAR
Danışan: Durumumun bu kadar kötü olduğumu farkında değildim. 20 maddeden belki 5 tanesine “evet” diyebildim. Demek ki hayatımda ciddi problemler varmış da farkında değilim, kendimi gerçekten çok ihmal ediyormuşum. Bu kadar ihmal edince, keyifsiz, stresli, aksi, gergin bir adam olmam da normal herhalde. 2015 böyle olsun istemiyorum. Ne gerekirse yapacağım, kendime söz veriyorum ama önce psikolojimi düzeltmem lazım. Yoksa ne bu saydıklarınızı düzeltmek ne de listemdekileri yapmak için kendimi motive edemiyorum. Yani her gün spora gideceğim desem bile gidemiyorum. Bu gün işte stres yaşamayacağım diyorum, olmuyor. Stresli bir günün sonunda da canım hiçbir şey yapmak istemiyor, bırakın kendime iyi bakmayı, kendime tahammül bile edemiyorum.
- Dr. Başak: Bir kısır döngü içine girmişsiniz. Kendinize zaman ayırmadığınız için stresinizi azaltamıyorsunuz, stresli, yorgun, gergin olunca da kendinize zaman ayırmak içinizden gelmiyor. Bu kısır döngüden çıkmanın en iyi yolu yarın sabah yürüyüşe çıkmak.
Danışan: Yarın sabah yürüyüşe çıkmak mı?
- Dr. Başak: Şaka yapmıyorum, yarın sabah veya akşam işten gelince, size ne zaman uygunsa, yürüyüşe çıkın. Her şeyin nasıl değişmeye başladığını göreceksiniz. Birçok araştırma, günlük aktivitelerinizi değiştirdiğinizde ve kendiniz için iyi hissettiren veya eğlenceli bir aktivite yaptığınızda stresin, depresyonun azaldığını söylüyor. Belki bu tavsiyem şu an size çok saçma veya gereksiz geldi. İnsanlar stresliyken, depresif, umutsuz hissederken motivasyonları ve enerjileri düşük olur. Zaten yapmak zorunda oldukları günlük görevlere yenilerini eklemek içlerinden gelmez. Sağlık veya keyif için yaptıkları bu listeler itici gelebilir. Dolayısıyla ilk ihmal ettikleri de kendileri olur. Oysa günlük aktivitelerinizin içine, günde sadece 1 tane iyi hissettiren, sağlıklı bir aktivite eklediğinizde her şey değişir. O sağlıklı aktivite, sizin kısır döngüden çıkışınızın anahtarı olur. Hayatınızda anlamlı bir değişime yol açar, buna emin olabilirsiniz. Biraz önce de söylediğim gibi, aktivasyonun faydaları bilimsel araştırmalarla ispatlanmıştır. Uzun listelerinizi yerine getiremiyorsanız ve bunun için her yıl hayal kırıklığı yaşıyorsanız, kendinize sadece şu sözü verin; YARIN YÜRÜYÜŞ YAPACAĞIM! Bunu birkaç gün tekrarlayın. Bu kadar basit bir aktivite ile hayatınızın nasıl değiştiğine siz de şaşıracaksınız.
2015 yılının mutluluk, huzur ve sağlıklı günler getirmesini dilerim.

X