"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Sezer Tansuğ’un anısına...

Tepebaşı’nda ARTON Galerisi’nde sanat tarihçisi ve resim eleştirmeni Sezer Tansuğ’un anısına, onun projesi olan 99 Kare Cumhuriyet’in Değerleri adlı bir sergi açıldı.

Sergi, Sezer Tansuğ Vakfı’nın katkılarıyla gerçekleştirildi.

Sezer Tansuğ’un (1930-1998) ölümünün 20’nci yılına rastlıyor.

İlk sayfada biyografisini okuyoruz.

Serginin kataloğu, düzenleme biçimini gösteriyor:

Sezer Tansuğ’un biyografisi

Hatırlama ve Hatırlatma Üzerine: 99 Kare

Gökşen Buğra

66’dan 99’a:

Bir İtidâd’ın Tarihi

Hilmi Yavuz

Kültürel Bir Rubik Küpü

Sezer Tansuğ Sanat Vakfı Koleksiyonu’ndan 1993-1994

Sezer Tansuğ Seçkisi

Küratör Seçkisi

Gökşen Buğra, serginin 66 Kare ile başlayan geçmişini, açıldığı yılları ve yerleri yazısının başında açıklamaktadır.

“66 Kare’den ve Tansuğ’un eleştiri disiplininden ilhamla gerçekleştirilecek bir sergi için en doğru adım, Sezer Tansuğ’un projesini tamamlamaktı. Sezer Tansuğ Sanat Vakfı Başkanı Ömer Faruk Şerifoğlu ile görüşerek projenin yeniden ele alınması ve halihazırda vakfın uhdesinde olan işleri göstermek için izin aldım. Eser sayısı ya da sanatçı sayısından bağımsız olarak serginin ismi, bir önceki sergiden hareketle, 66’ya küçük bir dokunuşla değiştirildi ve 99 Kare oldu. Aslında proje 100’ün üzerinde sanatçıyı kapsıyordu. Bu listeyi hazırlarken, tıpkı Tansuğ’un Yeni Oluşumlar dergisinde ‘Genç Sanatçılar İçin Çağrı’ metninde arzu ettiği gibi mümkün olduğunca kapsayıcı olmaya çalıştık.”

Buğra’nın yazısında serginin ardındaki görüşü ortaya koyan Sezer Tansuğ’dan da alıntılar var.

Sezer Tansuğ’un yazıları sergiyi gezenler için birer rehber niteliği de taşıyor.

Bu yazıyı Behçet Necatigil’in Çağın Tanığı Olmak şiiri izliyor.

Bir önemli not daha:

“Tüm eser metinleri sanatçılar ve Sezer Tansuğ Sanat Vakfı ile yapılan görüşmeler çerçevesinde Evrim Altuğ tarafından hazırlanmıştır.”

DİSİPLİNLER, türler arası gelgitlerin ortaya çok özgün yaratılar çıkardığı kanısını her zaman taşırım.

Serginin düzenlenmesi, kataloğun sıralanışından söz etmeliyim:

Alp Tamer Ulukılıç, Sevgi Soysal’ı resme getirmiş.

Bir yanda ressamın biyografisi, bir yanda eseri yer alıyor.

Ulukılıç, Hürriyet Gösteri’nin yarışmasında da ödül kazanmıştı.

Diğer eşleşmeler şöyle:

Muhsin Ertuğrul - Ara Güler

Faruk Nafiz Çamlıbel - Burhan Doğançay

Ece Ayhan - Elif Sofya

Nurullah Ataç - Erol Kınalı

Metin And - Gencay Kasapçı

Sezer Tansuğ - Hale Sontaş

İlhan Berk - İlhan Berk

Metin Eloğlu - Kâinat Barkan Pajonk

Neyzen Tevfik - Mehmet Uygun

Halit Refiğ, Tahsin Yücel - Memet Güreli

Hilmi Yavuz, Abdülkadir İnan - Meryem Arıcan

Hüseyin Rahmi Gürpınar - Mevlüt Akyıldız

Mustafa Ata - Fazıl Hüsnü Dağlarca

Orhan Kemal - Resul Aytemür

Nâzım Hikmet - Saim Erken

Cemal Süreya - T. Melih Görgün

Cemal Süreya - Timur Çelik

Ahmed Arif - Umut Germeç

Nurhan Atasoy, Sezer Tansuğ - Doğan Paksoy

Yaşar Kemal - Ekrem Kahraman

Oğuz Atay - Gülseren Südor

Değişik ressamların yazarlara yaklaşımını, çağrışımlarını gösteren bir sergi.

Sezer Tansuğ’un Şenlikname Düzeni kitabı da Everest Yayınları arasında çıktı. Ömer Faruk Şerifoğlu yayına hazırladı ve önsöz yazdı.

RESİM ve edebiyat dünyasının bir aradalığı bu sergide görülüyor.

X