"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Serkan Çağrı’dan klarnete dair notlar 

GEÇTİĞİMİZ haftalarda klarnet üzerine bir yazı yazmış ve ardından okurlarımdan gelen mektupları paylaşmıştım.

Serkan Çağrı gerek televizyonda konuştuklarımız üzerine, gerek “Cemal Reşit Rey ne dedi?”, “Klarnet ve konçertolar üzerine” ve “Klarnetin hakkını teslim etmek için” başlıklı yazılarda yer alan konularla ilgili bazı açıklama notları gönderdi. 

*

ONLARIN bir bölümünü yayınlıyorum:“TRT Türk kanalındaki programınızda konu konuyu açmış keyifli bir sohbete dalmıştık. Sizlerin engin bilgi ve güzel sohbetlerinizden olacak, klarnet festivalini anlatmam gerekirken klarnet tarihi ve eserlerini anlatır oldum. Sizlere klarnet tarihinden, Şükrü Tunar’dan, Klarnet-i İbrahim Efendiden, Klarnetin Türk Müziği icrasına ilk kez nasıl dahil edildiğinden, Cemal Reşit Rey’den söz etmiştim. Klarnet hakkında aktardığım bilgileri yaptığım araştırmalara ve İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı öğrencilik yıllarımda hocalarım olan Erol Sayan, Nevzat Atlığ, Selahattin İçli, Sadun Aksut gibi Türk Müziğinin duayen isimlerinin hatıralarından dinlediklerime dayanarak anlattım. Türk Müziğinin duayen isimleri olan hocalarımdan dinlediğim bu özel hatıralara ne kitaplarda ne de belgelerde rastladım. Bu kadar kıymetli ve özel bilgileri bizzat kendilerinden dinlemiş olmam ve bana aktarıyor olmalarından büyük mutluluk ve gurur duyuyorum. Şükrü Tunar’ın yazılı kaynaklarda olmayan müzik yaşamını, icra kabiliyetini, onun hakkında dile getirilenleri aynı sahnede ve sohbette bulunmuş hocalarımdan dinledim. Örneğin dünyaca ünlü caz klarnetçisi Benny Goodman’ın Şükrü Tunar’ı dinleyip etkilendiğini de Cemal Reşit Rey’in orkestradaki klarnetçilere Şükrü Tunar’ı dinlemelerini önermesini de bu değerli hocalarımın bana anlatımlarından öğrendim. Şükrü Tunar’a olan saygımı ve sevgimi müzikseverler iyi bilir. (...) Türk Müziği icrasında yaklaşık 100 yıldır ‘Sol Klarnet’ kullanılıyor. Bizim klarnet severlerin bile yeni yeni duyduğu öğrendiği ve sesine âşık olduğu bu klarneti dünya çoktan tanıdı ve tadına vardı bile. Dünyaca tanınmış ünlü klarnetçilerimiz Şükrü Tunar, Mustafa Kandıralı, Saffet Gündeğer, Selim Sesler, Deli Selim, Ahmet Kuşgöz, Türkan Kandıralı, Bergamalı İsmail, Alaattin Gözetlik, Şükrü Kabacı, Hüsnü Şenlendirici gibi daha isminden bahsedemedigin pek çok üstat ‘Sol Klarnet’ icracısıdır. Bendeniz de Sol Klarnet icra etmekteyim. Dünyanın pek çok yerinde bu klarnete ‘Turkish Clarinet’ denmesi ve bu şekilde tanınması ise Türk müziği akort sistemine uygun ölçülerde bir klarnet tasarlandığında ortaya çıkmasındandır. Si Bemol Klarnet için konçerto veya eserler bestelendiğini elbette ben de biliyorum. Zaten programınızda Mozart klarnet konçertosundan da bahsetmiştim. Tolga Zafer Özdemir’in Sol Klarnet’le seslendirmem icin ricada bulunduğu ‘Karpatia’ isimli eser bu enstrümanla seslendirilen ilk ve tek konçertodur.Daha önce Alto Saksofon için yazılıp yazılmadığı detayını bilmiyorum ancak bu eser ilk kez Sol Klarnet’le tarafımca icra edildi.Dünyanın pek çok yerinde klarnet festivali yapılırken, yakın zamana kadar bunca klarnet ustası bulunan ülkemizde bir klarnet festivali bulunmamaktaydı. Bu yıl 4’üncüsünü gerçekleştirdiğimiz Uluslararası Klarnet Festivali, sadece tek bir müzik türünde veya sadece klarnette değil, caz, klezmer, klasik, etnik müzik gibi müziğin pek çok türünde dünyaca ünlü usta müzisyenleri ağırlayan bir içeriğe sahip. Ancak ülkemizde, özellikle klasik müzik türünde çalan klarnetçilerin aynı istek ve heyecanı bizimle paylaşmadıklarını da belirtmem gerekiyor...”

*

KLARNETE gereken ilgiyi göstermeliyiz.

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI