"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Sanatçının sanatçıya övgüsü

KAÇ gündür iyi piyanist Tomris Öziş’in CD’lerini dinliyorum.

Her dinleyişte, daha önce defalarca dinlediğim, ezbere bildiğim bestelerin yeni yanlarını keşfediyorum. Müziğin insan için en elzem sanat olduğuna adeta iman ediyorum.

Ben, bir sanatçının başka sanatçıyı övmesinden çok etkilenirim, büyük sanatçılar gözümde daha da büyürler. İşte Tomris Öziş’in yayımlanan albümü bunun en güzel örneği. Zira Öziş’in CD’leri IBA (İdil Biret Arşivi) tarafından yayımlandı.

Sanatçının sanatçıya övgüsü

Kimdir Tomris Öziş?

1935’te İstanbul’da doğan Öziş, piyano çalışmalarına küçük yaşta İzmir’de Madam Van der Rover, Selâhattin Göktepe ile başladı, İzmir Konservatuvarı’nda Seride Barlas’ın öğrencisi oldu. İzmir Amerikan Kız Koleji’ni bitirdikten sonra, üstün yetenekli genç müzisyenlerle ilgili sınavı kazanarak piyano öğrenimini Almanya’da Münih Devlet Yüksek Müzik Okulu’nda Prof. Rosl Schmid’in öğrencisi olarak sürdürdü ve 1960 yılında bu okulun piyano bölümünü bitirdi.

Tomris Öziş, konser piyanistliğinin yanı sıra, 1970’li yıllarda İzmir Devlet Konservatuvarı’nda piyano öğretmeni, Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde piyano öğretim görevlerinde de bulundu. Sağlık sorunlarından ötürü 1982’de konser piyanistliğine veda etti.

Birçok müzisyen ve dinleyici tarafından çok özel bir piyanist olarak nitelenen sanatçının, birkaçı stüdyoda, pek çoğu konserlerden canlı olarak yapılmış kayıtlarının elde bulunanları, IBA tarafından özel bir arşiv edisyonu olarak yayımlandı.

Bu kayıtları büyük piyano virtüözü İdil Biret olmasa dinleyemeyecektik.

Aynı sanat dalındaki isimlerin birbirlerini övmesini, sanatçı kıskançlığını aşan, sanatçı bencilliğini yok eden insanüstü bir davranış olarak yorumlarım.
İdil Biret’in albüm kitapçığına yazdığı “Tomris Öziş” başlıklı yazısı bunun en iyi örneği belki de.

“(...) Tomris Hanım’ın kayıtlarının olduğunu biliyor, çok da dinlemek istiyordum. Ancak Tomris Hanım’ı bir türlü razı edemiyordum. Nihayet eşi bir gün bu tabuyu yıkmış ve bana Mendelssohn’un ‘Variations serieuses’ eserinin Amerika’da konserde alınan bir kaydını dinletmişti. Bu hakikaten her bakımdan mükemmel bir icraydı. Çok etkilenmiştim. Ünal Bey’den daha birçok kaydın olduğunu öğrenince, Tomris Hanım’ın şiddetli itirazlarına rağmen, hepsini duymak istedim. Kayıtları dinledikçe şaşkınlığım giderek artıyordu; bu kadar önemli bir piyanist neden daha fazla tanınmıyordu?

Tomris Hanım’ın icraları piyano sanatının en güzel ve aranan vasıflarını birleştirir: Müziğin ruhuna nüfuz etmek, parlak ve şaşmayan bir virtüözite, titizlik ve mükemmeliyetçiliğin gem vurmadığı çalışındaki temperament ve doğallık, Mozart’tan Prokofyev’e kadar giden engin bir repertuvar, daha birçok özellikten ilk aklıma gelenlerdir.”

‘Solo ve Orkestra ile Canlı Kayıtlar’ üstbaşlığıyla hazırlanan ve 1965–1979 arası kayıtlardan oluşan 5 CD’lik arşiv çalışmasında Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Chopin, Lizst, Brahms, Debussy, Ravel, Strauss, Prokofyev gibi büyük bestecilerin eserleri var.

Albüm kitapçığında besteler hakkında da bilgileri bulacaksınız. Kitapçıkta ayrıca Üner Birkan, Ayhan Turan, Daniyal Eriç, Faruk Yener, Selmi Andak, İlhan Mimaroğlu gibi önemli müzik eleştirmenlerinin Tomris Öziş hakkında yazıları yer alıyor.

MÜZİK tarihinde iz bırakmış bestecilerin iyi icralarını dinleyeceğiniz çok iyi bir albüm.

X