"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Şahin Kaygun Sergisi’ni gezmek

HAFTA sonları programını sanat etkinliklerine, sinemaya, tiyatroya, müzelerdeki sergilere göre yapanlara iyi bir fotoğrafçının sergisini salık vereceğim.

Şahin Kaygun’un İstanbul Modern’de açılan fotoğraf sergisini. Fotoğrafın tekniğin ötesinde, içerdiği duyarlılığı yansıtan bir sanatçıydı. Vardığı ustalığın durağında, kazandığı ünün sefasını süreceğine, yeniliklerin, yeni deneylerin çekiciliğinin peşine düştü, her yeniliği de mükemmelliğe ulaştırdı.
Sanatçıları, edebiyatçıları çekti, tanıdıklarıma baktığımda, onları yorumlama öğeleri keşfederdim bu portrelerde. Görselliğin sınırlarını zorlayarak, sinemanın olanaklarını da araştırdı; Dolunay bunun kanıtıdır.
Şahin Kaygun’un fotoğraflarındaki yorum zenginliği, başka alanları da kapsamasının nedenini bir yazısında şöyle açıklıyor:
“Ben sanatların bileşimi ilkesine inanan bir kişiyim. Sanatların birbirlerini tamamlamalarından, etkileşim içinde olmalarından yanayım. Bu nedenle grafik çalışmalarımda fotoğrafı kullanıyorum.
En önemlisi bu nedenle sinemaya büyük boyutlarda vurgunum. Sinema neredeyse tüm sanat dallarını bir araya topluyor.”
Fotoğrafların yer aldığı sayfalar arasına, yazarlardan metinler de konulmuş, bu fotoğrafları çoğulcu açıdan seyretmemizi mümkün kılıyor.
Şahin Kaygun’un nü fotoğraflarının başında Murathan Mungan’ın Yüzyıllık Uyuyan Güzel’den bir alıntıyı okuyacaksınız. Nü fotoğrafları üzerine, bütün sanat tarihlerinden alıntılar yapılabilir, değişik açılardan eleştirilebilir.
Şahin Kaygun’un nü fotoğrafları, erotizmin gizli ve çekici yüzünü imliyor. Kadının tahrik edici anlayışına odaklanmayan, onun bizde ve toplumdaki konumunu çağrıştıran yapıtlar. Bana hüzün vermiştir daima.


* * *


SERGİ küratörlüğünü Sena Çakırkaya üstlenmiş.
Katalogda Oya Eczacıbaşı, Sena Çakırkaya, Merih Akoğul’un yazıları var.
Ayrıca Şahin Kaygun Üzerine Sorular ve Cevaplar bölümünde, yazarların görüşleri yer alıyor.
Kitabın başında, Mehmet Eroğlu’nun Yüz: 1981’inden bir alıntı: “Hayatında terk edemeyeceği bir şey yok... Yüzünden bile vazgeçebilir.”
Murathan Mungan’ın Yüzyıllık Uyuyan Güzel’inden bir bölüm: “İnsanlar uykuda iken düşünemez, kitap okuyamaz, akıl yürütemezler, yalnızca düş görürler, kendilerine gördürülen düşleri görürler.”
Fotoğrafları bu yazıların eşliğinde görmemizi sağlıyor, kataloğu, sergiyi hazırlayanlar. Görselliğin yazıyla desteklenmesi ya da yazının görselde yeniden var olma girişimi doğrusu benim hoşuma gitti.


* * *


İYİ bir fotoğrafçının çalışmaları, sizi fotoğraf üzerine yeniden düşündürecektir.

X