"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Kuzgun Acar’ın ‘Kuşlar’ı Boğaziçi’ne bakıyor

SAKIP SABANCI MÜZESİ’nin bahçesine indiğinizde, Türk heykelinin önemli isimlerinden Kuzgun Acar’ın İstanbul Manifaturacılar Çarşısı’na yerleştirilen “Kuşlar - Soyut Kompozisyon” adlı eserini görebilirsiniz.

Eğer müzeye giderseniz ayrıca olağanüstü güzellikte başka bir sergiyi de gezebilirsiniz: “Mack. Sadece ışık ve renk”.

 

Kuşlar, İstanbul’da modern mimarinin öncü yapıtlarından İstanbul Manifaturaçılar Çarşısı’nın (İMÇ) 60’lı yıllarda sanatın gündelik yaşamla iç içe olması için sipariş verilmiş ve o tarihten beri çarşının yola bakan cephesinde duruyordu. 

 

Zaman içinde doğal tahribata uğradı. 2013 yılında Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı tarafından izinle yerinden çıkarılıp korumaya alınan eser İMÇ’nin katkıları, Fatih Belediyesi’nin lojistik desteğiyle restorasyona alındı. 

 

Restorasyon nihayet tamamlandı ve geçici bir süre SÜ Sakıp Sabancı Müzesi’nin bahçesinde ziyaretçileri selamlıyor. 

 

Kuşlar, 23 Ekim 2016’ya kadar bahçede sergilenecek, sonra da yerine konulacak.

 

***

 

KUZGUN Acar, 28 Şubat 1928’de İstanbul’da doğdu.

 

1953 yılında Akademi’den yüksek heykeltıraş olarak mezun oldu.

 

İlk sergisini Adalet Cimcoz’un ünlü Maya Galerisi’nde açtı, adı: “Doğada Heykel”di.

 

Sokak tiyatrosu temsilleri için masklar üretti. 1971 yılında askeri müdahale ile tiyatrolar yasaklandı.

 

1975’te, Paris Özgürlük Tiyatrosu’nda sahneye konan “Kafkas Tebeşir Dairesi”nin mask ve kostümlerini yaptı.

 

Çalışma yaptığı atölyede merdivenden düştü, beyin kanaması geçirdi 4 Şubat 1976 tarihinde aramızdan ayrıldı.

 

***

 

24 HAZİRAN 2016 tarihinde SSM’de bir tanıtma, anma toplantısı yapıldı.

 

Açış konuşmasını SSM Müdürü Dr. Nazan Ölçer yaptı.

 

“Bu önemli eserin, sanatın kamusal alanda, ticari bir yapı çerçevesinde varlık göstermesi konusunda özel ve öncü bir nitelik kazandığını” belirtti.

 

İMÇ’nin mimarları Doğan Tekeli, Metin Hepgüler ve merhum Sami Sisa’ya teşekkür etti.

 

Bu özel sergilemeyle Kuzgun Acar’ı ölümünün 40. yılında, yine özel bir şekilde anmaktan dolayı duydukları mutluluğun özellikle altını çizdi Ölçer, daha sonra da konuşmacıları sundu.

 

Mimar Doğan Tekeli, İMÇ binasının ihalesinin çeşitli aşamalarını, pazarlıkları, tekstilcilerle ilişkilerini ironik bir dille anlattı.

 

Anıları arasında özellikle sanatçıları andı, kimlerden eser aldıklarını sıraladı.

 

Binanın özelliklerini bize tanıttı.

 

Hangi sanatçıların eserleri alınmıştı?

 

Bedri Rahmi Eyuboğlu, Eren Eyuboğlu, Füreya, Nedim Günsür, Sadi Diren, Yavuz Görey, Aloş...

 

Binanın mimari konumu ile ilgili bilgiler, doğrusu bu yapının semtin içindeki yerini tayin etmemizi sağladı.

 

İkinci konuşmayı Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı Onursal Başkanı Faruk Pekin yaptı.

 

Kuzgun’la arkadaşlıklarını, mapushane günlerini anlatırken, sanatçıların, birçok dostumuzun çektiği çileleri de bize anımsattı.

 

Tanıdıklarımın yaşamından bölümler yeniden gözümün önünde canlandı.

 

Çevresi, dostları içinde etkileyici bir Kuzgun Acar portresi çizdi.

 

Restoratör-konservatör Özer Aktimur, restorasyona başlayışla bitiriş arasındaki süreçteki zorlu çalışmasından örnekler sundu bize.

 

Gerçekten restorasyon işinin ne kadar zor, ne kadar bilgi, ne kadar sorumluluk gerektirdiğini belirtti.

 

Kuşlar’ı geçici yerine yerleştiren Metin Deniz de Kuşlar’ın restorasyon sonrası yerleştirme çalışmalarından söz etti.

 

Törende İMÇ yönetim üyeleri, yetkilileri de bulundu.

 

Nazan Ölçer, özellikle onların esere sahip çıkışlarını, sık sık akıbetini sorduklarını anlatarak, onların da işi nasıl takip ettiklerini anlattı.

 

***

 

KUZGUN ACAR’ı sevgiyle anıyorum.

 

Bu çalışmaları yapanlara da binlerce teşekkür.

X