"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Kanto dinlediniz mi

BU sorunun yanıtını değişik yaşlardaki kuşaklardan öğrendiğimde, müzik zevki tarihine dair de ipuçlarına kavuşmuş olurum.

Eski kuşağın yaşadığı ramazan eğlencelerinden bugüne sesler kaldı. O günleri ses tarihinden öğrenebiliyoruz.

Yakın zamana kadar televizyonlarımızda “kanto” dinlerdik, o geleneği yaşatan Nurhan Damcıoğlu idi. Zaman zaman Huysuz Virjin (Seyfi Dursunoğlu) de kanto söyledi.

Zaman en çok zevkleri değişime uğratıyor, şimdi kaç televizyonda kanto dinliyorsunuz? Hiçbirinde. Ben toplumun zevk tarihini müzikten öğrenmeye çalışırım.

Yıllar önce televizyonlarda ramazan programları yapılırdı, şimdi sanırım ilgi yoksunluğundan yapılmıyor.

Gamze Canyurt’un Son Kanto-Pembeli Kız* CD’sini dinlerken, zevkler tarihinin ses bölümüne de kulaklarımı açtım.

Geleneksel bir türü, modern, çağdaş bir anlayışla söylüyor Gamze Canyurt. Yeni kuşaklar da bu icrayı beğenecekler.

CD’nin başında sanatçının teşekkürü şöyle:

“Albüme katkılarından dolayı Prof. Dr. Ruhi Ayangil hocama, müzisyen arkadaşlarıma ve her zaman yanımda olan canım ailem ve dostlarıma tüm kalbimle teşekkür ederim.”

Bir kanto yazısında mutlaka Ece Ayhan anılmalı. Bir Elişi Tanrısı İçin Ağıt şiirinde soruyordu:

“Kantocu Peruz sahiden yaşadı mı patron”.

Cemal Süreya ve Hilmi Yavuz’un Kanto adlı şiirlerini de hatırlatalım.

Haldun Dormen’in Kantocu oyunu da Ermeni kantocularla Türk oyuncular arasında geçen bir aşk öyküsü.

Ahmet Rasim Fuhş-i Atik kitabında, başta Peruz olmak üzere, Küçük Virjin, Viyolet, Flora, Amelya gibi tanınmış kantoculardan söz eder.

Ergun Hiçyılmaz’ın İstanbul Geceleri ve Kantolar kitabında bu tür hakkında bilgiler de bulunabilir.

*

GAMZE CANYURT’un CD’sinden 10 kanto dinlerken, bu türün moden bir icrasını da dinlemiş olursunuz.

Solist eski kantoları, yeniden yorumladı.

Latince ‘cantus’ İtalyanca ‘canto’ kelimelerinden geliyor. Tuluat tiyatrolarında çalınırdı.

Bu CD’deki arşivler, Ruhi Ayangil arşivinden seçildi. Bu CD’deki bazı tangolar, taşplaklardan seçilmiş.

Bazı CD’ler, kaydedilen tür hakkında bilgi verirler, bu CD de böyle bir toplam.

Bazı müzik türlerinden örnekler dinlerken, bunu sadece müzik tarihiyle kısıtlı olarak yorumlamayın. Devrin zevkini, müzik anlayışını da yansıtır, tarihi bir bilgi içerir.

Kantolar, geleneksel çalgıların da kullanıldığı kemanlı, trompetli, trombonlu, klarnetli, baterili 4-5 kişilik küçük bir orkestra eşliğinde icra edilir.

Gamze Canyurt, İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı’ndan mezun oldu.

Sanatçıya eşlik eden sanatçılar:

Piyano: Orhan Sancak,

Davul: Bülent Ay,

Elektrik bas: İsmail Soyberk,

Akustik gitar: Selahattin Güzelel,

Akustik gitar: Caner Güneysu (dondurmam buz)

Trompet-trombon: Hasan Gözetlik,

Saksofon: Anıl Şallıel,

Akordeon: Bekir Sakarya,

Klasik kemençe: Derya Türkan,

Solo keman: Şaban Gölge,

Kanun: Turgut Özüfler,

Ut: Gürcan Yaman,

Klarnet: Aykut Sütoğlu,

Perküsyon: Yaşar Akpençe,

Çello: Timur Atasever,

Vokaller: Gamze Canyurt-Belma Şahin-Atakan Akdaş

*

GEÇMİŞİN müzik zevkinin parçalarını yeni bir icradan dinleyin.

 

(*) Kalan Müzik  

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI