"Çağnur Özdemir Ertuğrul" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Çağnur Özdemir Ertuğrul" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Çağnur Özdemir Ertuğrul

Çağnur Özdemir Ertuğrul

Kimler Sahur Yapıyor, Kimler Yapmıyor?

24 Mayıs 2019

Ramazanda doğru olan ne aç kalmaktır ne de iftar ve sahurda patlayana kadar yemek. Bu 1 ayı sağlığımızı kaybetmeden sonlandırmak için birkaç önerim var.

İftariyelik ile başlamak gerekirse; ben orucu yağ kaynakları ile açtırmayı sevenlerdenim. Ceviz/badem gibi kuruyemişler veya peynir ve yanında su tükettikten sonra iftar faslına geçebiliriz. Hurma tüketilmemeli mi? Tabii ki de tüketebilirsiniz, gün boyu alt sınırlarda seyreden kan şekerimizi düşününce miktara dikkat etmekte fayda var.

Tüm gün aç kaldınız, acıktınız ve sofrada birbirinden güzel yemekler var. Tabii ki hepsine birden saldırıyoruz ve sonrasında şişkinlik, hazımsızlık, yüksek kan şekeri ile koltuğa atıyoruz kendimizi. Gün boyu nasıl sabrettiyseniz yemekte de o kadar sabırlı olmalısınız.
Önce çorba, yoğurt, kefir, su gibi bağırsakları rahatlatacak sıvı besinleri tüketmelisiniz. Sonrasında 5-10 dakikalık bir sohbet molası. Bu aranın 20-30 dakika olması tokluk sinyallerinin de salgılanmasını uyarır ve yeme kontrolümüzü sağlar. Fakat 16 saatlik açlıktan sonra bu bekleme süresinin de ne kadar zor olduğunu inkâr etmemek gerek.

Mola sonrasında protein (et, tavuk, balık, hindi vb), sebze yemeği, salata, ihtiyacınıza göre bakliyat, tahıl gruplarını miktar kontrolü yaparak tüketebilirsiniz. Protein kaynaklarını sebzelere ilave edip etli sebze yemeği şeklinde tüketmek de bir seçenek.

Sahur yapmadan olur mu?

Yaparsanız daha güzel olur. Elbette ki yılların alışkanlığını değiştirmek zor fakat tüm günün ihtiyacını 1 öğünde karşılamak çok daha zor benden söylemesi. Sahur alışkanlığı olmayan danışanlarım bir süre sonra sahur öğününe alışıp, çok daha rahat oruç tutabildiklerini paylaşıyorlar. Kendinize bu alışkanlığı edinebilmek için en az 1 hafta süre tanımalısınız.

Yazının devamı...

Spor Beslenmesi

19 Mart 2019

Sedanter yani fiziksel olarak aktif olmayan bireyler için Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi haftalık 150 dakika aktivite yapmak. İsterseniz haftada 3 gün, günde 50 dakika, dilerseniz de haftada 5 gün, günde 30 dakika şeklinde bölümlere ayırabilirsiniz bu süreyi.
Fitness salonları, pilates stüdyoları, parklar, koşu parkurları artık daha kalabalık. Herkes daha aktif olmak için çaba sarf ediyor. Zayıflamak tabii ki başlıca hedeflerden bir tanesi.

Spor yaptığı halde yanlış beslendiği için kilo alan kişilerden olmak istemiyorsanız veya zayıflarken kas kaybedip sarkmaktan korkuyorsanız size birkaç beslenme önerim olacak.

Sporda beslenme söz konusu olunca en önemli besin öğesi proteinler gibi görülür. Bu bilgi kısmen doğru olsa da her besin öğesinin bir görevi ve önemi vardır. Gelin hep birlikte detaylıca inceleyelim.

PROTEİNLER

Hepimiz spor yaparken sıkılaşmak isteriz değil mi? Sıkılaşmak aslında bir yandan yağ yakarken, bir yandan da kas kazanmaktır. Vücutta ağırlığından daha fazla yer kaplayan yağlar azalırken, çok küçük hacimli ama bir o kadar da ağır kaslar artmaya başlar. İşte 5 kilo verseniz de 10 kilo vermiş gibi görünmenizin sebebi budur.

Egzersize başlar başlamaz et tüketimini bir anda 2-3 katına çıkaranlar, her sabah 5 yumurta yemenin kas kazandıracağını düşünenler dikkat! Vücudunuzun kullanabileceğinden fazla protein almanız kas kazanımına yardımcı olmaz. Aksine fazla protein yağ olarak depolanarak kilo vermenizi de engeller. Etkileri de sadece bununla da sınırlı değil, böbrek fonksiyonlarınıza ve karaciğerinize de zarar verebilirsiniz.

Yazının devamı...