"Bülent Katarcı" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Bülent Katarcı" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Bülent Katarcı

Kalp sağlığı ve spor

TANI ve tedavi teknolojisindeki ilerlemelere rağmen kalp ve damar hastalıklarına bağlı ölüm hala birinci sırada yer alıyor.

Koroner kalp hastalığı bu grup içerisinde önemli bir yer tutmakta. Kalp damar hastalıklarının sebepleri arasında sigara kullanımı, hipertansiyon, diyabet (şeker), kan yağları yüksekliği, sedanter yaşam (hareketsiz) ve ailevi yatkınlık sayılabilir. Tabii buna sağlıksız beslenme de eklenmelidir. Özel Tınaztepe Hastanesi Kalp Damar Cerrahı Prof. Dr. İsa Durmaz, konuyla ilgili şu bilgileri verip, uyarılar yaptı;

KARARLILIK GEREKİYOR

“Spor bir alışkanlık ve kararlılık ister. Bu nedenle genç yaşta başlanması ve düzenli yapılması önemlidir. Kalp sağlığı açısından ağır spora gerek yoktur. Günde 35-40 dakika tempolu yürüyüş yeterlidir. Tempolu yürüyüşten kasıt maksimum kalp hızının yüzed 50 - 70 düzeyindeki tempodur. Maksimum kalp hızı 220 - kişinin yaşı şeklinde hesaplanır. Örneğin 40 yaşındaki bir kişinin maksimum kalp hızı 220’den 40’ı çıkarırsak dakikada 180’dir. Bunun yüzde 50’si 90 dakika, yüzde 70’i ise 126 dakikadır. Sonuç olarak bu kişinin kalp hızı 90- 126 dakika olacak şekilde 30-45 dakika yürümesi yeterlidir. Diğer bir öneri ise kişinin saatte 5-6 kilometre hızla 30-45 dakika yürümesidir. Yürümenin yanında bisiklet ve yüzmek de yarışma olmadığı sürece yararlı sporlardır.”

 

 

AĞIR SPORLAR ZARARLI

Ağır sporların kalp için zararlı olabileceğini belirten Prof. Dr. İsa Durmaz, yarışmalı ve ağır spor yapacak olan kişilerin önceden sağlık kontrolünden geçmeleri ve bir rehber öncülüğünde spora başlamaları gerektiğini kaydetti, “Spor temiz havada kahvaltıdan 1-2 saat sonra veya akşam üstü yapılmalı. Sıcak ortamda ve tok karna spor önerilmemektedir” dedi.

Düzenli hareketin faydaları

Kalp adalesinde yaptığı değişikliklerle
kalbin daha verimli çalışmasını
sağlar. Kalbin, iş yükü azalır ve
kişinin tansiyonu düzene girer.
· Yararlı kolesterolü (HDL) yükseltir,
kötü kolesterolü (LDL) düşürür.
Böylece koroner arter hastalığı ve
damar sertliğinin önlenmesinde
önemli rol oynar.
· Şeker hastalığına yakalanma
riskini azaltır. Şeker hastalarında
ise, kan şekerinin ayarlanmasında
önemli rol oynar.
· Obeziteyi önler. Kişide endorpin
(mutluluk hormonu) salgılanmasını
artırarak, moral açısından daha
mutlu bir yaşam sürmesine katkıda
bulunur.
· Solunum sistemine olan katkılarıyla
kanın oksijenlenme düzeyinde
artma sağlayarak kişinin iş hayatında
verimliliğini artırır.
· İleri yaşta görülen kas erimesi ve
osteoporozu önler.
· Düzenli spor sağlıklı ve mutlu bir
yaşamın temel ögesidir.

X