"Ayşe Arman" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ayşe Arman" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ayşe Arman

Sevişmek mi çalışmak mı?

BU pazar, Hürriyet İK ekinin 1000’inci sayısı.

Tam 19 yıldır yayında.
Dile kolay, 19 yaşın enerjisi, 19 yılın tecrübesi!
Bu akşam da bir davetleri var Zorlu PSM’de.
Benden de bir “sahne röportajı” rica ettiler.
Ben artık sahne canavarı oldum, çıkıyorum soruyorum, çıkıyorum konuşuyorum...
Bu akşam sorularımı Evrim Kuran’a soracağım. O, Y kuşağı denince akla gelen isim.
Evrim, yönetim danışmanı ve araştırmacı.
Galiba danışmanlık vermediği şirket yok, boş vakti de yok, Evrim’i ne zaman arasan eğitimde. Geçen gün yakaladım ve dedim ki, “Ne bu ya, sürekli çalışıyoruz! Hep başarılı olmak için çalışıyoruz. Halbuki 40 yaş kadınlarıyız. Hayatımızın en güzel yılları. Sevişmek yerine çalışıyoruz. Çünkü iğrenç çalışkan X kuşağıyız... Ah, ah... Y kuşağı olmak vardı!”
Güldü. Gerçekten de Y kuşağı, bir önceki kuşaktan, yani bizden iş ve özel hayat konusunda çok daha dengeli.
Bizim esas amacımız, iş hayatında başarılı olmaktı, sonra nasıl olsa bir ara mutluluk da gelirdi, böyle baktık, bakıyoruz hayata...
Onlar ise, çok daha farkındalar bir takım şeylerin, bizden daha ileride bir kuşak, esas amaçları da mutlu olmak...
Anladınız, bu akşam 2025’te dünya nüfusunun yüzde 65’ini oluşturacak Y kuşağını konuşacağız. Vakit kalırsa Alyaların kuşağı Z kuşağına da dalacağız.
Ama bütün bu şahane bilgileri öğrenip sizi eksik bırakmaya içim elvermedi, Evrim’le yapacağımız sohbetten bir tutam da size sunuyorum...

Sevişmek mi çalışmak mı


Herkes, bir Y kuşağıdır tutturmuş gidiyor! Bu Y kuşağı gençleri neden bu kadar önemli?
-Çünkü 77 milyonluk Türkiye nüfusunun yüzde 35’ini bu Y kuşağı gençleri oluşturuyor. Bu da yaklaşık 27 milyon insan demek. Ve bu gençlerin önemli bir çoğunluğu, önceki 20 yılın ezberlerine, biçimlerine ve diline meydan okuyor! Yaş ortalaması 30 olan bu ülkede, bu yeni dili iyi okuyup anlamaktan başka şansımız yok...

Neden yok?
-Çünkü bir jenerasyonu anlamak demek, bir dönemi anlamak demek. O dönemin şifrelerini çözmek demek. Şirketler de toplumun birer yansıması. Yani şirketler bireyden, aileden, toplumdan ayrıştırılacak yapılar değil. Çalışanlarını iyi tanımaları gerekiyor. Tabii hayatta kalmaya devam etmek istiyorlarsa...

Gelecek demek, Y kuşağı mı demek?
-Öyle de denilebilir. 2025’te, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde toplam çalışan nüfusun yüzde 65’i Y kuşağından oluşacak. Yani 10 yıl içinde dünyayı yöneten, yön veren çoğunluk bu kuşaktan olacak...

Hadi, 10 temel özellik say Y kuşağı gençleriyle ilgili...
-Keyif almayı ciddiye alıyorlar. Bütünün parçası olmayı önemsiyorlar. Takım içinde çok etkinler. Aile ve arkadaşlarına çok önem veriyorlar. Rekabetten hoşlanmıyorlar. Kazanmaktan çok katılmayı önemsiyorlar. Geri bildirim alma ve verme talepleri yüksek. Ayrışmayı değil, benzeşmeyi tercih ediyorlar. Anlam odaklılar. Zaman zaman “orantısız mizah” gücüne de sahipler.

Biz onları Gezi’de tanıdık ve hayran olduk...
-Evet ben de onlara hayranım. Hatta belki biraz kıskanıyorum da. Yaşamın tadını çıkarmakta bizim nesilden, yani X kuşağından daha hünerliler. Bizim için “başarılı” olmak her şeydi, başarılı olmak için çalıştık, çalışıyoruz, onlarsa sadece çalıştıkları kadar hayatın tadını çıkarmaya da önem veriyorlar...

Peki Y kuşağının kariyer hedefleri neler?

-Önce mutlu olmak isteyen bir kuşak! Aramızdaki en temel fark bu. Biz X kuşağı, “Önce başarılı olayım da sonra bir ara mutlu olurum” diye düşünerek bugüne geldik. Onlarsa, “Mutlu olursam başarılı da olurum!” diyen gençler.

SİZ HANGİ KUŞAKSINIZ?

(Doğum tarihinize bakın, anlayın... )
1927-1945 Sessiz kuşak
1945-1964 Baby Boom kuşağı
1965-1979 X kuşağı
1980-1999 Y kuşağı
2000-2018 Z kuşağı

Son 10 yılda gençlerin şirketlerden beklentileri bakın nasıl değişti

2003:
“İyi bir eğitim ve sertifika sahibi olmak...”
“Yönetici olmak...”
“Finansal anlamda güçlü olmak...”

2008:

“Sosyal sorumluluğa önem veren bir şirket...”
“Repütasyonu iyi olan bir şirket...”
“Dost canlısı çalışma ortamı...”

2014

“Güven veren bir iş ortamı...”
“İnsana saygı duyan bir işveren...”
“Yaratıcı ve dinamik düşünceyi destekleyen bir şirket...”
“Gerçek anlamda küresel bir iş...”


BİR DE Z KUŞAĞI VAR!!!


Bizim çocuklar da Z Kuşağı... Başka başımıza neler gelecek? Z kuşağının özellikleri neler?
-An itibariyle, Türkiye nüfusunun yüzde 23’ünü, dünya nüfusunun ise yüzde 26’sını oluşturuyorlar. Türkiye genelinde bu kuşağın bilgisayar kullanmaya başlama yaşı 8. İnternet kullanmaya başlama yaşı 9. Cep telefonu kullanmaya başlama yaşı 10. Yüzde 24’ünün şahsi bilgisayarı, yüzde 13’ünün de şahsi cep telefonu var. Z kuşağı daha derin duygusallığı, spiritüel zekâyı, uyumu ve normlara adapte olma eğilimini temsil ediyor. Bir başka deyişle “takipçi kuşak”. Duygusal, soyut kavramlara ilgili, önceki nesle oranla daha uzun süre odaklanabilen, çatışma yanlısı olmayan, felsefeye daha meraklı bir nesilden bahsediyoruz...

HAMİŞ:

Tabii ki ikisi de... Başlığı kastediyorum. Ayrıca sevişirken de çalışmak...:) Ben bir X kuşağıyım, hayatın her alanında çalışkan bir arı olmak gerekiyor!

X