A380 İstanbul’a geliyor

Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380, ekim ayı başında Türkiye pazarına tanıtılmak üzere İstanbul Atatürk Havalimanı’na inecek.

Tarihi bir güne tanıklık edecek Atatürk Havalimanı’nda dev uçak 3 bin metre uzunluğundaki 18-36 sağ veya sol pistini kullanacak.

Bu uçuş aynı zamanda Atatürk Havalimanı için de önemli bir test olacak. Airbus’ın yaptığı araştırmaya göre İstanbul, artan yolcu sayısıyla 2015’ten itibaren A380 gibi dev yolcu uçaklarını besleyebilecek kapasiteye ulaşacak. Airbus’ın hesaplarına göre hizmete girişinden itibaren ilk beş yılda A380 dünyada 70 havalimanı arasında uçacak. İkinci beş yılda bu sayı 120’ye ulaşacak.

TEST UÇAKLARI

Avrupalı imalatçı henüz İstanbul’a hangi uçağın geleceğini açıklamadı. Ancak test amaçlı kullanılan ve "prototip" olarak adlandırılan uçaklardan birinin İstanbul’a gelmesi bekleniyor. Halen Airbus’ın elinde test uçuşlarında kullanılan beş A380 bulunuyor. Bunlardan üçünde test ekipmanları, ölçüm cihazlarının yanı sıra uçağın dengesini bozmak ve uçuş limitlerini görmek için yerleştirilen su tankları ile kum torbaları bulunuyor.

Diğer iki uçağın kabinlerinde ise farklı havayollarının seçtiği first, business ve ekonomi sınıfı koltuklar yer alıyor. Bu iki uçak test ve sertifikasyon sürecinde menzil, yakıt sarfiyatı ölçümleri yapılmış, ilk "test yolcuları" tarafından denenmişti.

Beş uçak dışında Airbus ilk A380’i Singapur Havayolları için tamamlayarak denemelere başladı. Uçağın ekim ayının ilk günlerinde Singapur’a teslim edileceği kesinleşti. İlk resmi seferini Singapur-Avustralya arasında gerçekleştirecek A380’in bu özel uçuşunun biletleri internet açık artırma sitesi e-Bay’de satışa önümüzdeki günlerde çıkacak. Bilet satışından elde edilecek gelir, iki ülkede yapılacak çocuk hastaneleri için kullanılacak. Singapur’a yapılacak teslimatı Emirates ve Qantas havayolları için imal edilen uçaklar izleyecek.

THY’YE A380 TEKLİFİ

Airbus, THY’nin önümüzdeki 10 yılın filo planlarında yer alan çift motorlu yolcu uçağı ihalesi için hazırlanıyor. Avrupalı imalatçı, 20’si kesin 10’u da opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir 30 uçaklık ihalede rakibi Boeing 787’nin karşısına A350XWB modeliyle çıkıyor.

Airbus’ın A350XWB modelinin yanı sıra THY’ye üç adetlik A380 yolcu uçağı opsiyonu da sunuyor. Airbus, THY’nin Kuzey Amerika ve Uzakdoğu’ya yaptığı seferlerde A380’i doldurabileceğine inanıyor. Bu uygulamayla THY’nin New York JFK, Tokyo Narita gibi çok yoğun havalimanlarına "slot" olarak adlandırılan uçuş sınırlamalarına girmeden tek uçuşla çok sayıda yolcuyu uygun fiyatla ulaştırabileceğinin, pazarda rakiplerinin önüne geçebileceğinin altını çiziyor.

A380 gibi bir uçağın aynı zamanda ciddi bir prestij kazandıracağına dikkat çeken Airbus, bölgenin en önemli markalarından biri olan THY’nin A380’le büyük sükse yapabileceğine inanıyor. İmalatçı, THY’nin kısa vadeli uzun menzilli uçak ihtiyacı konusunda ise kiralık A330’larla cevap vermeyi hedefliyor. İlk etapta iki uçak için kiralama şirketleriyle öneri getiren Airbus, THY’nin kararını bekliyor.

BÖLGESEL UÇUŞLARA A318

Airbus THY’ye bölgesel uçuşlar için de 105 yolcu kapasiteli A318 modelini öneriyor. A318, THY’nin kısa-orta menzilde kullandığı mevcut A319, A320 ve A321 ile aynı kokpit ve sistemlere sahip. Pilotlar ek bir eğitim almadan bu uçak tipinde görev yapabiliyor. Böylece filoya yeni bir tip uçak almadan yolcu sayısının düşük olduğu hatlarda yüksek doluluk ile uçulabiliyor.

45 METRE ENİNDE PİSTE ONAY

Airbus A380, hem EASA (Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı) hem de FAA’den (Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi) genişliği 45 metrelik pistleri kullanabilmek için onay aldı. Dünyadaki havalimanlarının yaklaşık yüzde 73’ünün pistlerinin eni 45 metre.

Dünyanın en iyileri

Skytrax tarafından yapılan dünyanın en iyi havayolları değerlendirmesinde Singapur Havayolları birinci seçildi. Skytrax’in internet sitesi üzerinden gerçekleştirdiği oylamada Türk Hava Yolları, Güney Avrupa’nın en iyi ikinci kabin memurlarına sahip havayolu şirketi oldu.

Havayolu sektöründe dünyanın en geniş yolcu araştırmasına sahip Skytrax’in internet sitesi üzerinden yaptığı oylamada 11 ayda 14 milyon kişi katıldı. 15 ana dalda gerçekleştirilen değerlendirmede genel klasmanda birinci olan Singapur Havayolları’nı Thai, Cathay Pacific, Qatar ve Qantas izledi.

Uzakdoğulu ve Ortadoğulu havayolu şirketlerinin yoğun olarak ilk sıralarda yer aldığı değerlendirmede düşük maliyetli havayolu sıralamasında ciddi bir sürpriz yaşandı. Henüz üç yıllık bir şirket olan Avustralyalı Jetstar, en iyi düşük maliyetli havayolu şirketi seçildi. Tolga ÖZBEK

İŞTE 14 MİLYON YOLCUNUN SEÇİMİ

Yılın havayolu: Singapur

First class: Katar

Business class: Singapur

Ekonomi: Kore

Kabin ekibi: Malezya

Kabin eğlence sistemleri: Emirates

Düşük maliyetli havayolu: Jetstar

Firs class lounge: Thai

Business class lounge: Virgin Atlantic

Havayolu ittifakı: Star Alliance

First class ikram: Gulf

Business class ikram: Avusturya

Ekonomi ikram: Etihad

Transatlantik Havayolu: British Airways

Transpasifik Havayolu: Qantas

Koltuk davası

Uçakların kalkış ve inişinde dik konuma getirilmesi gereken koltuklar dava konusu oldu. Dik konum yüzünden bir hostesle bir yolcu arasındaki anlaşmazlık savcılığa yansıdı. Konuyu inceleyen Çardak Cumhuriyet Başsavcılığı, uçuş güvenliğini tehlikeye sokmak iddiasıyla başlatılan soruşturmaya, Türk Ceza Kanunu’nda ve Özel Ceza Kanunları’nda böyle bir suç olmadığı gerekçesiyle takipsizlik kararı verdi.

OLAY MAHKEMEYE GİTTİ

Hisarlı Dokuma Şirketi’nde müdür 28 yaşındaki Olcay Yaprak, 11 Mayıs 2007’de, İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan Denizli’ye gitmek için, Türk Hava Yolları uçağına bindi. Her uçuşta olduğu gibi kalkış ve inişte koltukların dik konuma getirilmesiyle ilgili anons yapıldı. Olcay Yaprak ile iniş sırasında kendisini uyaran hostes Emine Doğramacı Özer arasında tartışma yaşandı.

Tartışma iniş sonrası uçak dışına da taşınınca ikili mahkemelik oldu. Emine Doğramacı Özer, uyarısını dikkate almadığı ve uçuş güvenliğini tehlikeye attığı gerekçesiyle Olcay Yaprak’tan, Olcay Yaprak ise kendisine hakaret edildiği gerekçesiyle Emine Doğramacı Özer’den şikayetçi oldu.

Olayla ilgili soruşturma başlatan Çardak Cumhuriyet Başsavcılığı, 17 Mayıs 2007 tarihinde, koltuğu dik konuma getirmeme eyleminin Türk Ceza Kanunu’nda ve Özel Ceza Kanunları’nda suç teşkil etmediği gerekçesiyle CMK’nın 172. maddesi gereğince takipsizlik kararı verdi. Hostesin uyarılarında da hakaret unsuru bulunmadığını belirten savcılık, aynı maddeden yine takipsizlik kararı verdi.

CEZA KANUNUNDA YOK

Havacılıkla ilgili suçların Türk Ceza Kanunu’nda olmadığına dikkat çeken uzmanlar, bu konudaki uygulamaların hayata geçirilmesini istiyor. Türkiye’de giderek artan havayolu taşımacılığında bu tür olaylarda hızlı bir artış yaşanıyor. Ancak uçakta yaşanan tartışmalar sonrasında kaptan pilotun polis çağırma yetkisi bulunuyor.

Birçok olay seferin aksamaması için emniyete yansıtılmıyor. Özellikle kabin memurları, emniyet güçlerine verilen ifadelerin uzun zaman alması, uğraşı gerektirmesi, arkasından bu olayda olduğu gibi konunun takipsizlikle sonuçlanması nedeniyle konuyu yargıya yansıtmaktan kaçınıyor.Asım GÜNEŞ

KOLTUKLAR NEDEN DİK DURUMA GETİRİLİYOR

Yolcu uçakları kalkarken ve inerken koltukların dik duruma getirilmesinin nedeni, yolcunun kabin tahliyesi gibi acil durumlara hazırlıklı olmasını sağlamak. Koltuk dik duruma getirildiğinde ve kemer bağlandığı zaman yolcunun alacağı darbenin vücuda eşit yayılması sağlanıyor. Ayrıca dik durumda olmayan koltuk, bir arka sıradaki yolcunun tahliyede yerinden kalkmasını da engelliyor.

Yüzüncü kargo uçağı THY’ye

Almanya Dresden merkezli EFW, şirketin yüzüncü, THY’nin de filosuna katılacak ikinci Airbus A310 yolcu uçağını kargo modeline çevirmek üzere çalışmalara başladı. Yaklaşık dört ay sürecek projede, 210 koltuklu A310-300, 36 ton kapasiteli kargo uçağı haline getirilecek. Aynı zamanda Airbus’ın alt şirketlerinden olan EFW, dünyada A300/310 uçaklarını kargo modeline dönüştüren en önemli merkez kabul ediliyor. THY, filosundaki bir adet kiralık A310 kargo uçağının yanı sıra EFW ile toplam üç uçaklık anlaşma imzaladı. İkinci uçak yıl sonu, üçüncü A310 da 2008’de Almanya’ya kargo değişimi için gidecek.

Yaz fırsatları

Air France ve KLM, 7 Ağustos Salı gününden itibaren başlayacak yeni kampanyalarıyla 2 ay boyunca Ramazan Bayramı’nda da geçerli çok özel fiyatlarla uçma imkanı sunacak. Promosyonlu fiyatlar sadece internet sitesinde geçerli olacak.

Emirates Havayolları, Hindistan’a yaptığı uçuşları artırıyor. Halen Dubai’den Mumbai, Chennai, Cochin ve Haydarabad’a uçan Emirates’in Hindistan’daki yeni uçuş noktası Ahmedabad oldu. 28 Ekim’de başlayacak uçuşlar haftada altı gün karşılıklı gerçekleştirilecek.
Yazarın Tüm Yazıları