Trafik lambasını ön cama yansıt, ‘kırmızı ışığı görmedim’ biter

GEÇEN perşemba sabahı Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi ve Başkanvekili Mustafa Çıkrıkçıoğlu’yla birlikte “Otomotiv Tasarım Yarışması” ödül töreni ile o kapsamda düzenlenen konferans nedeniyle Bursa’daki Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi’ndeyiz.

Haberin Devamı

Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, Başkan Yardımcısı Ömer Burhanoğlu, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İbrahim Burkay, OİB Yönetim Kurulu Üyeleri Ömer İltan Bilgin, Cengiz Kabatepe ve Baran Çelik’in de yer aldığı bir ekiple yarışmada öne çıkan projelerin sergilendiği salona girdik.
Sabuncu ve Burhanoğlu, bu yıl 3’üncüsü gerçekleşen yarışmaya başvurunun 600’ü bulduğunu belirtirken, “Ön Cam Akıllı Trafik Lambası” adlı projenin önünde durduk. TOBB ETÜ Malzeme Bilimi ve Nano Teknik Mühendisliği öğrencisi Batuhan Yıldırım’ın arkadaşı Melis Dizdar’la birlikte geliştirdiği projenin tanıtım notunun girişi şöyleydi:
- Otomotiv sektöründe birçok şirket araçların sürücüyü gözünü yoldan ayırmadan bilgilendiren ve uçaklar için tasarlanan teknolojilere yöneltti.
İki öğrenci projeyi hazırlarken şu ayrıntıdan hareket etmişti:
- Araç kırmızı ışıkta durduğunda öndeki köşe direkleri bazen trafik
lambası görüşünü kapatır.
Yeşil ışığı görmek için başımızı ileriye uzatıp yukarıya bakmaktan yoruluruz. Projeyi, bu sorunu çözmek için geliştirdik.
Sistemin ön cama doğru şekilde yerleşmesi halinde sürücüyü rahat ettireceğine dikkat çekmişler:
- Sürücü gözünü yoldan ayırmadan rahatlıkla trafik ışığını izler. Ayrıca, sürücü kırmızı ışığa rağmen yavaşlamıyorsa, bir başka ışıkla veya sesle uyarılır.
Yıldırım
ve Dizdar, sistemle ilgili öngörülerini daha ileri götürmüş:
- İlerde geliştirilecek modellerde “Ön Cam Akıllı Trafik Lambası”, trafik kontrol merkeziyle irtibatlandırılır. Böylece, MOBESE kamerasının olmadığı noktalardaki kırmızı ışık ihlalleri takibe alınır. Bu sayede kırmızı ışık ihlaliyle yaya geçitlerinde oluşan trafik kazaları azalır.
Sistemi oluşturacak cihazları da sıralamışlar:
- Renk algılama sensörü, mikroişlemci, sanal görüntü devresi ve dijital ekran.
Bu proje, otomotiv şirketleri tarafından benimsenir mi? Şirketler, trafik ışıklarını aracın ön camına yansıtıp sürücüyü rahatlatmanın maliyetine katlanır mı?
Müşteri, “Araç trafik ışıklarını ön camda algılıyor” diye fiyat farkını öder mi?
İki öğrencinin, “Trafik lambasını ön cama yansıt, kırmızı ışık ihlali biter” hayali gerçek olur mu?

Haberin Devamı

İşitme engelli sürücü korna sesini görecek

Haberin Devamı

OİB’in Ekonomi Bakanlığı ve TİM desteğiyle düzenlediği “3. Otomotiv Komponent Tasarım Yarışması”nın “Mekanik-Fonksiyonellik” kategori birincisi Gazi Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü öğrencisi Filiz Şakar, “Göz Kulak Uyarı” adını verdiği projesini işitme engelliler için geliştirdiğini belirtti:
- Temel amaç, işitme engelli sürücünün araç kullanırken dışarıdan gelen sesleri algılayabilmesini sağlamak.
Sistemin çalışma şeklini şöyle anlattı:
- Aracın etrafına yerleştirilen ses algılayıcı sensörler, korna, ambulans, itfaiye sireni gibi önemli sesleri
algılar. Algılanan sesler, göğüsteki ekranda görüntüye dönüşür. Yaklaşan bir ambulans varsa, ekranda
simgesi görünür. Simgeye ses dalgası görüntüsü eşlik eder. Aynı anda birkaç ses varsa, sistem öncelik sıralaması da yapar.

Haberin Devamı

Salva Dog köpek ve kediye çarpmayı önler

OİB’in “Tasarım Yarış-ması”nın “Emniyet” kategrosi birincisi Gazi Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü öğrencisi Gülçin Bayramoğlu, “Salva Dog” adlı projesiyle araçların önüne aniden çıkan kedi, köpek gibi hayvanların yol açtığı kazaları önlemeyi hedeflemiş:
- Ön tamponun
iki yanına monte edilecek Salva Dog, başta kedi-köpek olmak üzere hayvanları uyaracak
ses dalgası yayar. Böylece hayvan, aracın bulunduğu yola çıkmaz. Sürücü de aniden önüne çıkan kediyi, köpeği ezmekten kurtulur ya da onlara
çarpmamak için direksiyonu kırarak başka kazalara yol açmaz. Salva Dog’un yaydığı sesi insanlar duymaz.

Yazarın Tüm Yazıları