Skype’ın kurucusu: Teknolojiye yatırım için Türkiye Çin’den ilginç

SKYPE’ın kurucularından Niklas Zennström yılda bir kez mutlaka Türkiye’ye uğruyor.

Haberin Devamı

Zennström, Skype’i 2005 yılında eBay’e 3.1 milyar dolara sattıktan sonra bir konsorsiyum ile birlikte geri alarak 2011 yılında 8,5 milyar dolara Microsoft’a satmıştı.
Teknoloji şirketlerine yatırım yapan Atomico’yu ise 2006 yılında kurmuştu.
Zennström yıllardan beri dünyanın dört bir yanında, Brezilya’dan Finlandiya’ya“startup şirketler” peşinde.
Bayağı araştırdım ancak “startup”ın Türkçe karşılığını bulamadım.
Özellikle yolları Silikon Vadisi’ne düşenlerin ağızlarından düşürmedikleri “startup” şirket bizde girişimci olarak kullanılsa da bunun çok ötesinde.
Yeni bir iş modeli, fikri barındırır, uluslar arası büyük pazarlara hitap eder ve marka potansiyeli vardır.
Önceki gün Zennström ve Atomico’nun Türkiye ofisine yeni atanmış olan Naz Özertuğrul bir sohbet fırsatım oldu.
Atomico henüz Türkiye’ye yatırım yapmamış ama Zennström yılda bir kez uğradığında “startup” şirketlerle buluşuyor, nabız yokluyor.
Şimdiye kadar yatırım yaptığı şirketler arasında Finlandiya merkezli Rovio şirketinin Angry Birds oyunu uluslar arası çapta büyük bir başarı.
Ayda 250 milyon kişi Angry Birds oynuyormuş.
Zennström’ün yüzünü güldüren başka yatırımları ise yine Finlandiya’dan Supercellile New York’lu online tasarım yapan Fab Şirketi.
Peki Türkiye?
“Doğru şirketi bulmak için sabırlı olmalıyız. E-ticaretin Avrupa’ya göre iki kat büyüdüğünü düşünürseniz Türkiye’nin “startup”larda potansiyeli büyük” diyor.
Zennström’e göre, Türkiye’deki girişimcilik ruhu genç nüfusa sahip olmasından kaynaklanıyor.
“20 yıl önce teknoloji ve sermaye için illa Silikon’da olmak gerekiyordu. Şimdi devir değişti. Skype gibi bir şirket dünyanın her yerinden çıkabilir” diyor.
Atomico 2008 yılından beri Çin’de ancak Zennström kendi sektöründe bu ülkede başarıyı yakalamanın zor olduğu görüşünde.
“Çin çok büyük ve özel bir pazar. Önemli sermaye birikimi var. Çinli teknoloji şirketleri başarıya odaklı ama sermaye bulduğu için yabancı yatırımcıya ilgi duymuyor. İç pazarın büyüklüğü nedeniyle dışarıda büyümeye meraklı değil” diyor.
“Oysa Türkiyede girişimci uluslar arası oyuncu olmak istiyor. Dolayısıyla Türkiye Çin’den ilginç bizim gözümüzde” diye ekliyor.
Naz Özertuğrul, Türkiye’de izledikleri politikayla ilgili ilginç bir noktaya değiniyor.
“Sermaye ve teknolojiye ulaşmak anlamında biz startup şirketlere kimi zaman gönüllü yol gösteriyoruz. Önemli olan startup havuzunun büyümesi, yatırım yapacak şirketlerin artması” diyor.
Türkiye’deki startup şirketlerinin önünde sermaye ve teknoloji anlamında büyük bir fırsat var.

Haberin Devamı

Perakende Asya Pasifik’e açılıyor

Haberin Devamı

ATOMİCO’nun CEO’su Zennström, Çin yerine Türkiye’ye bakmayı yeğlese de dünyadaki trend öyle değil.
Herkesin gözü yükselen Doğu’da.
Özellikle Avrupa’da başarılı bir ekonomi Çin’e yaptığı ithalat ile ölçülüyor.
Örneğin Avrupa’nın en güçlü ekonomisi Almanya, kıtanın Çin’e yaptığı ithalatın yüzde 50’sini gerçekleştiriyor.
Çin, Hindistan gibi dev Asya ülkelerine Pasifik ülkelerini de ilave ettiğinizde 7 trilyonluk euroluk dev bir pazar çıkıyor karşınıza.
Türkiye’nin bu dev pazardan aldığı pay sadece 10 milyar dolar, ki bu rakamın 2023 yılında 100 milyar dolara çıkması hedefleniyor.
Türkiye’nin bu dev pazara açılmasını sağlayacak önemli bir konferans önümüzdeki 22-23 eylül tarihlerinde İstanbul’da.
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMBD) Başkanı Mehmet Nane’nin verdiği bilgiye göre, ilk kez İstanbul’da düzenlenecek Asya Pasifik Perakende Konferansı için 5 trilyon euroyu temsil eden şirketler geliyor.
Nane “Asyalılar Türkiye’ye Batı’ya açılan kapı gözüyle bakıyorlar. Batı ise bizi Doğu’ya açılan kapı olarak görüyor. Dolayısıyla İstanbul’daki konferansa katılım çok büyük” diyor.
Japonya 500, Çin 260, Kore 210 şirket ile katılıyormuş.
Gözler 50 milyar dolar değerindeki Japon perakendeci AEON’un üzerinde.
Zira bu dev perakende şirketi bir kalemde 150 milyon dolarlık mal alabiliyor.
Singapur Hükümeti’nin Yatırım Konseyi’nin sermayesi 200 milyar dolar.
Mehmet Nane “ Bu rakamlar karşısında gözlerimiz fal taşı gibi açılıyor” diyor gülerek.
Asya Pasifik ülkelerinin temsil ettiği dev pazar bizim markaları da çekiyor haliyle.
Koton’un sahibi Yılmaz Yılmaz nicedir Singapur ve Hong Kong’da mağaza bakıyor.

Yazarın Tüm Yazıları