Ana Sayfa
Son dakika :
Haber
Yaşam
İlanlar
İnteraktif
Arşiv
23 Kasım 2014 Pazar 04:07
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE OL
BENİM SAYFAM
GÜNDEM
EKONOMİ
MAGAZİN
SPOR
DÜNYA
PLANET
EKONET
PİYASANET
IMKB 82406
DOLAR 1.7690
EURO 2.3580
€ / $ 1.3343
SAĞLIK
TEKNOLOJİ
KÜLTÜR SANAT
SİNEMA
ASTROLOJİ
TV REHBERİ
EN İYİ ON
YAZARKAFE
SERVİSLER
BİLGİ YARIŞMASI
ANKETLER
AT YARIŞI SONUÇLARI
İDDAA PROGRAMI
CANLI MAÇ SONUÇLARI
MIND
CANLI MAÇ ANLATIMI
BENİM SAYFAM
BUMERANG
HÜRLİST
SOSYAL İLANLAR
HABER ALARMI
EKRAN KORUYUCU
OYUN
YENİBİRİŞ
HÜRRİYET EMLAK
HÜRRİYET OTO
HÜRRİYET EĞİTİM
HÜRRİYET KAMPÜS
GAZETE SERİ İLANLAR
HÜRRİYET KIYASLA
YAKALA.CO
HÜRRİYET AİLE
TİPEEZ
SAYISAL LOTO 31/12/2011
2 - 8 - 25 - 27 - 30 - 47
ŞANS TOPU 12/02/2013
4 - 5 - 14 - 18 - 30 - 3
SÜPER LOTO 20/12/2012
19 - 23 - 26 - 28 - 36 - 49
>> On Numara Sonuçları
ANA SAYFAM YAP
FAVORİLERİME EKLE
GAZETE-BÖLGE EKLERİ
KELEBEK
CUMA
CUMARTESİ
PAZAR
SEYAHAT
OTO YAŞAM
HÜRRİYET IK
ANKARA
EGE
KURUMSAL
HÜRRİYET KURUMSAL
İNTERNET GRUBU
REKLAM
BİZE ULAŞIN
KÜNYE / İLETİŞİM
UNICEF Kartları ve Hediyelikler
 Yazarlar
Paylaş Benimsayfam'da Paylaş
Facebook'ta Paylaş Myspace'de Paylaş Twitter'da Paylaş
31 Mayıs 2010

Mesude ERŞAN

 mersan@hurriyet.com.tr

Rahat uçak yolculuğu için birkaç öneri


Uçak yolculuklarının konforlu olması, binlerce fit yükseklik ve basıncın bedenen hissedilmemesi için uçak üreticileri ve havayolu firmaları her türlü önlemi alıyor.

Ancak uçak yolcularının da üzerlerine düşen görevleri yerine getirmesinde yarar var. Özellikle 4 saatin üzerinde süren, uzun mesafeli yolculuklar sağlıklı kişileri bile etkileyebilir. Uçuş Hekimi Dr. Pınar Atakan Birler, sorunsuz uçak yolcuğunun ipuçlarını paylaştı:

ALKOL, GAZLI İÇECEKLERİ TERCİH ETMEYİN: Uçuşun tüm safhalarında kabin havası, sağlıklı yolcular için yeterli oksijen içeriyor. Buna rağmen kabin hava basıncı deniz seviyesine göre oldukça düşük olduğu için kanın oksijenle doyması biraz düşer. Bu da dokulara daha az oksijen gitmesine (hipoksi) yol açar. Bu etkiler sağlıklı yolcular tarafından genellikle dengelenir. Kalp damar veya solunum hastalıkları olan yolcular veya kansızlık (anemi) gibi kan ile ilgili belirli bozuklukları olan kişiler hipoksiyi kolayca atlatamayabilirler. Ayrıca, alkolün beyindeki etkisi bu oksijen azlığıyla daha da artar. Yine kabin hava basıncının düşmesi nedeniyle vücuttaki gazlarda genişleme ve bu genişlemeye bağlı rahatsızlıklar ortaya çıkar. Özellikle karın ve bağırsaklardaki gaz genleşmesi orta derecede rahatsızlıklara neden olur. Gazlı içecekler ve gaz yapan yiyeceklerin uçuş öncesi ve uçuş sırasında tüketilmesi bu rahatsızlıkları artırır.

ÇİĞNEME, ESNEME, YUTKUNMA HAREKETİ KULAĞI RAHATLATIR: Kabin içindeki hava basıncı değişikliklerine bağlı olarak ortaya çıkan bir diğer durum da kulak ve sinüslerdeki hava değişimi. Uçağın kalkışı sırasında hava genellikle bir soruna neden olmadan orta kulak ve sinüslerden çıkar. Fakat uçağın iniş için alçalması sırasında sinüs ve orta kulağa havanın az gitmesi ağrılara neden olabilir. Bu rahatsızlıkların çoğu yutkunma, çiğneme, esnemeyle azaltılabilir. Eğer bunlar yeterli olmazsa “valsalva manevrası” denilen ağız ve burunun kapatılıp derin bir nefes verilmesiyle orta kulak ve sinüslere hava girmesi sağlanır.
Üst solunum yolları enfeksiyonları (kulak, burun ve sinüslerle ilgili enfeksiyonlar) olan hastaların uçakla yolculuktan kaçınmalarında yarar var.

UÇAK TUTUYORSA, KANAT ÜZERİ VEYA CAM KENARINI TERCİH EDİN: Taşıt tutması uçakta nadirdir. Ama uçak tutuyorsa, kanat üzerinde veya cam kenarında koltuk talep edin. Doktora danışarak ilaç alınabilir. Eğer ilaç kullanılacaksa uçağın kalkmasından en az yarım saat önce alınması gerekir.

YOLCULUĞA YORGUN ÇIKMAYIN, JET LAG’I ÇAĞIRMAYIN: Jet lag için basitçe, kısa sürede birçok zaman alanından geçme (batıdan doğuya ya da doğudan batıya uçarken) sonucu oluşan, uyku kalıplarının ve vücudun iç saatini oluşturan biyolojik ritminin bozulması diyebiriz. Sonuçta sindirim sistemi sorunları, hazımsızlık, bağırsak hareketlerinde değişiklik, uyku sorunları-bozuklukları, stres, düşük fiziksel ve zihinsel performans, bitkinlik ve genel halsizlik dolayısıyla da fiziksel ve zihinsel performansta düşme meydana gelir. Jet lag’ın etkilerini azaltmak için yolculuğa çıkmadan önce iyice dinlenin. Kısa süreli uykular da dahil, yolculuk boyunca mümkün olduğunca dinlenin. Yolculuktan önce ve yolculuk sırasında bol sıvı tüketin. Hafif yemekler, yemek ve yolculuk öncesi ve sırasında alkol tüketimini sınırlayın. Uyku sorunlarınız varsa doktorunuza danışarak uyku hapları alın.

YETERLİ SIVIYI ALIN: Uçak içindeki havanın neminin az olması ağız, burun ve gözlerde kuruluğa neden olur. Bu bir sağlık problemi değil. Ama yeterli sıvı takviyesi yapılmazsa uzun dönemde farklı problemlere neden olabilir. Ayrıca cilt nemlendirici losyon kullanma, burun deliklerini nemlendirmek için serum fizyolojik burun spreyi sıkma ve kontak lens yerine gözlük takmak da işe yarar. Yeterli sıvı alımı olmazsa uzun uçuşlarda dehidratasyon (vücut sıvısının azalması) meydana gelebilir. Alkol dehidratasyonu arttırdığı için, uçmadan önce ve uçuş sırasında kullanımı kısıtlanmalı. Hatta tercihen içmekten kaçınılmalı.

Bebek ağlamasıyla başetmek için bunu unutmayın!

Kabindeki hava basıncı değişiklikleri bebeklere sıkıntı verebilir ve uçuş boyunca ağlamalarına neden olabilir. Tek bir bebeğin ağlaması bile bir uçak dolusu yolcuyu rahatsız etmeye yeter. 7 gününü doldurmamış bebekler için uçak seyahati tavsiye edilmiyor. Uçuş sırasında ağlayan bebeğin rahatlatılması için yutkunmayı uyarmak üzere bebeğin emzirilmesi ya da emzik verilmesi gerekiyor. Bebeklerin ve çocuklar dehidratasyona karşı daha hassas. Yolculuktan önce ve yolculukta bebeğin yeterli düzeyde sıvı alımı sağlanmalı.

Yazarlar Arşivi
Mesude ERŞAN
Tüm yazıları
Yazarlar
Doğan HIZLAN
Müzik arşivinizi zenginleştirin

Mehmet Y. YILMAZ
Söylemeden önce iki kere düşünmek gerek!

Fatih ÇEKİRGE
3D gözlükle bakınca nasıl bir manzara çıkıyor

Ahmet HAKAN
Oruç tutmayana kötek atmak caiz midir hocam

Vahap MUNYAR
Türk Eğitim Vakfı’nda 10 bin 415 liralık Ali Munyar fonu oluştu

Şükrü KÜÇÜKŞAHİN
Yeni zirvenin Kürt sorununa bakışı

Erdal SAĞLAM
Merkezden yeni karar ve açıklamalar gelebilir

Şükrü KIZILOT
Dolar yükselince bakın neler oluyor

Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU
Düzenli kontrol neden önemli

Rahmi TURAN
Malkoçoğlu’nun torunu Lazaros!

Ayşe ARAL
Yetiş Ayşe

Rauf TAMER
Takvim yaprakları

Noyan Doğan
‘Harcamayın, tasarruf edin’ demesi kolay

Tüm Haberler
  Hürriyet Kurumsal Hürriyet USA Hürriyet Avrupa Hürriyet Emlak Yenibiris.com Hürriyet Aile Hürriyet Oto İddaa Avrupa Birliği DYH