"Nilüfer Pazvantoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Nilüfer Pazvantoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Nilüfer Pazvantoğlu

Yaza en yakışan spor: YÜZME

Şu günlerde serinlemenin en keyifli yolu, suyun tadını çıkarmak. O, yaşam kaynağı; üstelik yüzyıllardır hastalıkların tedavisi için kullanılıyor. Yaz mevsimine en çok yakışan spor formu da yine yüzme...

Suyun hem sağlık hem güzellik için kullanıldığı alanlardan biri olan yüzme, form tutmak isteyenlerden ağrılarını gidermeye çalışanlara kadar pek çok kişinin tercihi... Saatte ortalama 500 kalori yakılmasını sağlayan bu keyifli spor, omuz, boyun ve bel ağrılarına da çözüm getiriyor.

Ancak, yüzerken sakatlanmalardan korunmak için uzmanların uyarılarına kulak vermekte fayda var. Fizik tedavi ve rehabilitasyon alanındaki çalışmalarını, spor hekimliği yaklaşımı ile şekillendiren Uzman Dr. Cavit Meclisi, yaz günlerinin gözde sporu hakkında bilgiler verdi.

Yüzme vücudun hangi bölgelerini çalıştırıyor?

- Yüzme, vücuttaki kasların neredeyse tümünü çalıştırıyor. Yerçekimini ortadan kaldıran bir spor olduğu için, yüzme sırasında eklemlere yük binmiyor. Bu nedenle eklem sorunu olanlar da dahil, genç-yaşlı herkesin yapabileceği bir spor.

Yüzen birinin başka sporlar yapmasına da gerek var mı?

- Her sporun etkileri kendine özgüdür. Bu nedenle yapılan sporlar ve kişinin katıldığı aktiviteler çeşitli olmalı. Böylece eklemler, kaslar ve sinir sisteminin tüm parçaları çalıştırılır. Yüzme, kalça, diz ve omurgayı, tüm hareket alanı boyunca hareket ettiren bir spor değil. Bu eklemlerle ilgili sorunu olan kişilerin, amaca yönelik egzersizler yapması daha etkili olacaktır. Kişinin hangi amaçla spor yapması gerektiği ve vücudunun çalıştırılması gereken bölümleri, fizik tedavi uzmanı tarafından değerlendirilerek bir antrenman planı oluşturulmalı.

Yüzerken meydana gelebilecek fiziksel rahatsızlıklar neler? Bu tür rahatsızlıklardan korunmak için ne yapmak gerekir?

- Yüzme sırasında en çok hareket eden eklem omuzdur. Dolayısıyla vücudun en hareketli bölümü olduğu için sakatlanmaya yatkın. Bu yatkınlık ve aşırı hareket, tendon ağrısı ve sıkışması gibi sorunlar yaratabiliyor. Omuz ağrısı, ilaç, enjeksiyon, fizik tedavi ve egzersizle aşılabilen bir sorun. Omuz eklemi ve kuşağı kaslarında yeterli derecede esneklik yoksa, yüzme sırasında omuzu maksimum hareket için zorlamak doğru olmaz. Ciddi ve düzenli yüzme antrenmanları yapanlara, genel esneklik egzersizleri yapmalarını öneriyoruz. Ayrıca, yüzme stili kişinin esnekliği ve şikayetlerine göre ayarlanabiliyor.

Sudayken bacağa kramp girmesi durumunda ne yapılmalı?

- Kramplar, vücudun genel olarak susuz kalması, kalsiyum, magnezyum ya da potasyumdan fakir diyetlerle beslenilmesi ve kasların yorgun olmasından kaynaklanıyor. Bu nedenle bol su içmeli ve mineral açısından zengin besinler tercih edilmeli. Yüzme sırasında kramp oluşursa, paniğe kapılmadan kasın gevşetilmesi gerekiyor. Bunun için bacağı düz ve gergin pozisyonda tutarak ayağı kendine doğru çekmek ve kasılı kası germek faydalı olacaktır. Bu germe işlemi 2-3 dakika sürdürülmeli.

Hangi hastalıkların tedavi sürecinde yüzmeden faydalanılıyor?

- Ben yüzmeyi genel spor ve aktivite olarak öneriyorum. Hastanın eklemleri, vücut ağırlığını kaldırmaya hazır durumda değilse, kişiyi aktif durumda tutmak için uygun bir aktivite... Ancak tedavi sürecinde, kas-iskelet sisteminin sorunlarını belirleyip egzersiz ve antrenman programını bu bilgiler eşliğinde düzenlemek önem taşıyor. Yüzme özellikle kalça ve diz eklemlerinde sorunu olan hastalar için çok yararlı. Omurga sorunları için yaygın olarak önerilse de, böyle durumlarda sadece düzenlediğim egzersiz programına ek olarak tavsiye ediyorum. Çünkü, yüzme sırasında omurga yeterli ölçüde çalışmıyor. Bu yüzden omurga kaslarının tam olarak esnemesi ve kuvvetlenmesi sadece yüzme ile mümkün olmuyor.

Vücudunuzu yeniden şekillendirin

Kusursuz bir bel, özellikle yaz aylarında vücudun en dikkat çekici bölgesi oluyor. Zaten moda da şimdilerde kalın kemerlerle silüetlere kum saati görünümü katıyor. Size önereceğimiz bu turbo program, tatile çıkmadan önce kendinizi yeniden iyi hissetmenizi sağlayacak.

İnce bir bel için ne yapmalı

Unutmayın ki karın bölgesindeki kaslar çabuk yapılanır. Düzenli olarak yaptığınız egzersizlerle sadece altı gün içinde vücudunuzda belirgin bir değişim gözlemeniz mümkün.

Sırtüstü uzanın, ellerinizi ensenizde birleştirin. Şimdi bacaklarınızı zeminle 90 derecelik açı oluşturacak şekilde yerden kaldırın. Bu arada vücudunuzun üst bölümünü de kaldırın ve sol dirseğinizi sağ dizinize değdirmeye çalışın. Daha sonra "orta pozisyona" geri dönün ve şimdi sağ dirseğinizi sol dizinize götürün. Aynı hareketi 12 kez tekrarlayın.

Bel oyuntunuzu nasıl belirginleştirirsiniz

Dik durun, bacaklarınızı omuz genişliğinde iki yana açın, kollarınızı iki yanınıza serbestçe bırakın. Vücudunuzun üst bölümünü sağ eliniz sağ dizinize ulaşacak şekilde eğin. Aynı hareketi her iki taraf için 15 kez tekrarlayın.

Kusursuz birliktelik

Gözlüğümüz, özellikle yaz aylarında bizim en önemli aksesuvarımız... Daha da önemlisi, bu aksesuvar yüzle, saçla ve makyajla uyumlu olduğunda stilimiz hakkında da ipucu veriyor.

SPORTİF

Yüzün neredeyse yarısını tamamlayan kar gözlüğü modelleri, şimdilerde tüm kadınların gözdelerinde... Çerçevesiz oluşu da modeli hem hafifletiyor hem de yüze daha rahat oturmasını sağlıyor. Böylesi fütüristik bir gözlük modelinde saçların dağınık bırakılması daha uygun. Hatta mümkünse "yataktan çıkmış" bir görünüm tercih edilmeli. Peki ya makyaj? Belirgin dudaklar dikkat çekici bu gözlük modeliyle denge sağlayacaktır. Bu yüzden pembe ya da koyu kırmızı tonları rahatlıkla kullanabilirsiniz. Göz makyajında ise gözlük camının tonlarındaki renkleri deneyebilirsiniz.

DİVA TARZI

Audrey Hepburn ve Jackie Onassis’in 60’larda yarattığı yuvarlak ve çoğunlukla kaşları kapatacak kadar iri güneş gözlükleri, değişik modelleriyle özellikle bu yaz kadınları baştan çıkarıyor. Siyah kemik çerçeveleri ve koyu camlarıyla kişiye gizemli bir görünüm kazandıran bu gözlükleri kullanırken, saçların ve makyajın da ona uygun olmasına dikkat edilmeli. Böylesi elegan bir modele ciddi saç şekli asla uymaz. Başın arkasında dağınık bir şekilde toplanmış rahat bir topuz, aynı zamanda gözlüğün de belirgin şekilde ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Dudaklardaki kırmızı ruj ise siyah çerçeveli gözlükle inanılmaz bir kontrast oluşturur. Bu arada gözler eye-liner ya da siyah bir maskarayla belirginleştirilmelidir.

SIRA DIŞI ŞEFFAFLIK

Transparan çerçeveler, uçuk renkler, iri camlar... Hafifliğin ve sıra dışılığın karışımı, bu yazın en "hit" trendi. Bu yüzden saçların da en az gözlüğün modeli kadar sade olması şart. Geriye doğru düzgün bir şekilde taranmış ve arkada at kuyruğu olarak toplanmış saçlar, bu olağandışı görünüme gizem katıyor. Şeffaf camların dumanlı göz makyajı gibi güçlü bir tonlamaya ihtiyacı var. Gri ile klasik veya metalik tonlar ile yaz varyasyonları ilgi çekici olabilir. Dudaklarda da tabii ki transparan ve gül tonlarında parlatıcılar kullanılmalı.
X