"Oya Armutçu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Oya Armutçu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Oya Armutçu

Yaz tatiliniz zehir olmasın

KISA bir tatilden döndüm. Her kavşakta bir kaza gördüm. Trafik kazalarında hala dünya rekormeniyiz. Emniyet’in resmi rakamları da bunu kanıtlıyor. Bakın şöyle:

Türkiye genelinde 1 Ocak-30 Haziran tarihlerinde yani ilk 6 ayda 145 bin 330 trafik kazası meydana geldi ve tam bin 811 kişi hayatını kaybetti. 87 bin 995 kişi yaralandı. Sadece Haziran’da 389 kişi hayatını kaybederken, 19 bin 488 kişi yaralandı. Bu kazalar sonucu 455 milyon 605 bin 14 liralık maddi hasar meydana geldi.

Ölü sayısı arttı

İşin çarpıcı diğer bir yönü daha var. O daha acı. Emniyetin istatistiğine göre, 2008 yılının ilk 6 ayında 289 bin 913 trafik kazası gerçekleşmiş, kazalarda bin 694 kişi ölürken 78 bin 688 kişi yaralanmıştı. 2008 ve 2009 yıllarının ilk 6 ayı karşılaştırıldığında ölü sayısında yaklaşık yüzde 7 artış görülüyor.

Kaza nedeni insan

Yapılan araştırmalara göre sürücü, yaya ve yolcu olarak "insan faktörünün" payı yüzde 99,78. Kazalardan birinci derecede insan sorumlu. Basit görünüyorlar. Ama lüften trafik kurallarına ve uzmanların önerilerine uyun. Çünkü hayat kurtarıyorlar. Uzmanlar tatil öncesi güvenlik önerilerini şöyle sıralıyorlar.

1-Yolculuk öncesi düzenli ve yeterli uyku alınmalı

2-Yola çıkmadan onceki gece alkol alınmamalı

3- Hasta olan sürücüler mutlaka doktor kontrolünden geçtikten sonra yola çıkmalı.

4-Uzun mesafeli yolculuklarda zorunlu olmadıkça tek başına yola çıkılmamalı.

5- Aracın yazlık (başta fren, far, olmak üzere bütün aksamlarının) bakımları yaptırılmalı.

6-Klimalı araçların polen filtreleri ve anti bakteriyel bakımları yetkili servislerce yapılmalı, lastik gibi zaman içerisinde değişmesi gereken aksamları değiştirilmeli

6-Yeni alınan araçların özellikleri tam olarak öğrenilmeli

7-Trafik yoğunluğu düşük olan alternatif güzergahlar tercih edilmeli. Güzergah hakkında mümkün olduğunca bilgi edinilmeli. Tahmini varış zamanı mutlaka yakınlara bildirilmeli

8-Rahat, bol, vücudu sıkmayan ve terletmeyen kıyafetler giyilmeli

9-Sabah hafif bir kahvaltı yapılmalı ve yola aç çıkılmamalı

10-Ağır ve yağlı gıdalardan kaçınılmalı

11-Yiyecek olarak sebze ve meyve tercih edilmeli

12-Seyahat esnasında arka koltukta oturanlar dahil olmak üzere emniyet kemeri ve çocuk koruma sistemleri mutlaka kullanılmalı.

13-Araçlar hız limitlerinde, yol şartlarına göre kontrol edilebilecek hızda ve araç takip mesafesi kuralına uyularak kullanılmalı

14-Direksiyon başında cep telefonu ile konuşulmamalı

15-Direksiyon başında sigara içilmemeli

16-Araç kullanırken gözlerin karıncalanması, esneme, göz kapaklarında ağırlık hissedilmesi gibi durumlarda dikkatin ve tepki süresinin azalmış olduğu anlaşılmalı durup dinlenilmeli

17-Her 100 kilometrede veya 1,5-2 saatte bir 10-15 dakika dinlenme molası verilmeli. Molada kan dolaşımını artıran hareketler yapılmalı, eller ve yüz yıkanmalı, kişisel ihtiyaçlar giderilmeli.

18- Molalarda bol sıvı, uyku açıcı çay ve kahve benzeri içecekler alınmalı.

19- Araç camları kısa süreli açılarak temiz, taze hava alınmalı. Ancak arı, sinek vb. surucuyu rahatsiz edebilecek böceklerin aracın içine girişleri engellenmeli

20-Gözlerin güneşten etkilenmesini önlemek icin araç içi güneşlikler uygun şekilde ayarlanmalı ve mümkünse ultraviyole ışınlarına karşı koruyucu özellikte bir gözlük kullanılmalı

21-Otomobilde yalnız seyahat edenler kendilerini aktif ve zinde tutacak müzikler dinlemeli

22-Çok kişi ile seyahat edilmesi halinde tartışmaktan ve yüksek sesli ani tepkilerden kaçınılmalı, direksiyon başında iken dikkati dağıtmayacak şekilde yanındakilerle konuşulmalı

23-Yeni ehliyet sahibi olanlar yeterli deneyim sahibi olunca uzun seyahate çıkmalı.Tecrübeli sürücüler becerilerine güvenerek kendilerini, yakınlarını tüm yol kullanıcılarını riske atmamalı.

24-Tatil rehavet ile trafik kural ihlalinde bulunmamalı. Kuralların her yerde geçerli olduğu unutulmamalı. Sürücüler daha dikkatli davranmalı.

25- Tatil dönemlerinde yayaların karıştığı kazalarda artış görülüyor. İlk geçiş hakkını yayalara tanımalı ve sürekli toleranslı davranmalılar.
X