Yaz hamileleri nasıl beslenmeli?

Ferin Batman
27.08.2014 - 17:10 | Son Güncelleme: 27.08.2014 - 17:42

YAZ aylarında sıcaklıkların iyice artması, nem ve güneş hamileleri herkesten daha fazla etkiliyor. Hamilelik boyunca kan dolaşımı ve hacmi artıyor, hormonlardaki değişimler, sindirim sistemi aktivitesinin değişmesi, kilo artışı ve kan akışındaki hızlanmalarla artan vücut iç sıcaklığına bir de güneş ve nem eklenince gebeler için pek çok sıkıntı da beraberinde geliyor. Anne adaylarının beslenmesi; bebeğin bedensel ve zihinsel olarak büyümesi-gelişmesi, annenin daha kaliteli ve huzurlu bir gebelik dönemi geçirmesi için oldukça önemli.

ÖDEM SORUNLARI YAŞANABİLİR
Beslenme şekline karar vermeden önce yapılması gereken; gebeliğin kaçıncı haftasının yaza geldiğini saptamak. Gebeliğin ilk üç ayı yaza gelen anne adaylarında bu dönemde görülen yorgunluk, halsizlik, iştahsızlık, bulantı ve kusma şikâyetleri aşırı sıcaklara bağlı olarak daha ağırlaşacaktır. Bu dönemi; daha çok kuru gıdalar ile tuz alımını artırmadan, az az, sık sık beslenerek geçirmek gerekir. Yazın gebeliğin ikinci trimesterinde tansiyon, kabızlık, kilo artışı, aşırı terleme, ödem sorunları yaşanabilir. Yaz hamileleri nasıl beslenmeli

GEÇ SAATLERDE YEMEK YEMEYİN
Bu dönemde; sıvı ve posa alımı artırılmalı, protein alımına dikkat edilmeli, iyotlu tuz kullanılmalı ancak tuz alımı sınırlanmalıdır. Gebeliğin son 3 ayı yaz aylarına denk geliyor ise kilo artışının da artması ile el-ayaklarda şişmeler, nefes darlığı, çarpıntı, uykusuzluk şikâyetleri artabilir. 2. Trimesterdeki önlemlere ek olarak mutlaka su tüketimi artırılmalıdır. Hazımsızlığa neden olacak yiyeceklerden uzak durmalı, akşam geç saatlerden sonra yemek yenmemelidir.
Yaz döneminde bu sıkıntılar ile baş edebilmek için anne adaylarının aşağıdaki 7 beslenme önerisini mutlaka uygulaması gerekir...

1. Su tüketimini artırın;
Yaz döneminde; hamilelerin artan sıvı ihtiyacının büyük bölümünü sudan karşılaması gerekmektedir. Bulantı ve kusma şikayetleri olmadığı sürece; 2 litre su içilmelidir. Su içmek; ödem, kabızlık ve idrar yolu enfeksiyonu riskini azaltır, metabolizmayı düzenler, bebeğin sağlığı için de önemlidir. Terle kaybedilen sıvının yerine konması halsizliği önler. Su içmekte zorlanan anne adayları; suları limon ve nane yaprakları ile lezzetlendirebilirler. Sıvı ihtiyacı; meyveli soda, hazır meyve suyu ve asitli içeceklerden karşılanmamalıdır.

2. Az az, sık sık beslenin;
Kan şekeri düzeyini normal sınırlarda tutmak, hazımsızlık ve mide sorunları yaşamamak, sıcak basmalarını ve bulantıyı azaltmak için az az, sık sık beslenme gerekir. Yaz aylarında 3 ana öğünün yanı sıra 2-3 ara öğün yapılabilir.

3. Aşırı şeker, tuz ve yağlı besinlerden uzak durun, kafeine dikkat edin;
Bu dönemde şekerli gıda tüketiminizi azaltın. Hatta mümkün olduğunca şekeri hayatınızdan çıkarın. Fazla şeker tüketimi; kan şekerinde ani değişikliklere neden olacaktır. Kızartma, kavurma, aşırı yağlı gıdalar tüketmeyin, az yağlı yemekler tercih edin. İşlenmiş et ürünlerinden uzak durun.
Tuz; hamileliğin her döneminde dikkat edilmesi gereken bir nokta. Tuz tüketimi 1 tatlı kaşığını geçmemeli ve mutlaka iyotlu tuz kullanılmalıdır. Salamura besinler tercih edilmemelidir. Kafein ise bir diğer önemli bir öge; yaz aylarında sıcak basmalarının artması, kalp atışlarında değişiklik, mide ekşimesi, bulantı sorunlarının artması kafein alımı ile daha da artabilir. Çay, kahve ve kakao alımı sınırlandırılmalıdır.Yaz hamileleri nasıl beslenmeli

4. Beslenmenizde kaliteli proteinler olsun;
Gebe olmayan kadınlar için önerilen protein 50-60 gram iken, gebelik döneminde 70-80 grama çıkmaktadır. 1 yumurta, 2-3 bardak süt ya da yoğurt, 3-4 köfte büyüklüğünde et, tavuk, haftada 2 kez balık tüketilmelidir. Ve bu besinlerin yanında C vitamini kaynağı sebze ve meyvelere de verilmelidir.

5. Güneşe dikkat;
D vitamini bebeğiniz ve sizin için oldukça önemli ve en iyi kaynağı güneş. Ancak güneşe çıktığınız saatlere dikkat ediniz.

6. Şüpheli besinlerden uzak durun;
Yaz aylarında görülme sıklığı artan besin zehirlenmeleri riskine karşı; satın alırken ve dışarıda yemek yerken riskli gıdalardan uzak durun. Gebelik döneminde, mide ve bağırsak sistemi, çok hassas olduğu için sıcakta uzun süre dışarıda kalmış yiyecekler ciddi problemlere neden olabilir. Tavuk, patates, süt-yoğurt-dondurma, pastörize edilmemiş peynir, konserve gıdalar, iyi pişmemiş her türlü etler, dondurulmuş gıdalar eğer prosedürüne uygun hazırlanmamış ise, deniz ürünleri, iyi yıkanmamış sebze meyveler, salata sosları potansiyel risktir. Hijyen kurallarına dikkat edin, şüpheli gördüğünüz bu besinlerden uzak durun.

7. Sebze ve meyve tüketimini artırın;
Hem kabızlık hem ödem hem de tansiyon sorununuzu azaltmak için yaz aylarının bizlere sunduğu sebze ve meyvelerin her rengini beslenmenizde bulundurun. Böylece hem sıvı hem de posa ihtiyacınızı karşılamış olursunuz. İyi yıkanmış yeşilliklerden oluşan salatanız her öğün yemeklerinizin yanında olsun. Günde en az 2 porsiyon sebze ve 3 çeşit meyve tüketin.
Unutmayın ki; bebeğinizin ve sizin sağlığınızın temel taşlarından birisi; yeterli ve dengeli beslenmedir.

Yaz hamileleri nasıl beslenmeli

Gebelik döneminde tüketilmesi gereken besinler ve ölçüleri
Doğru beslenme, gebelik durumunun özellikleri nedeniyle gereksinmelerin çeşitli yiyecek gruplarından sağlanmasını zorunlu kılar. Besin öğeleri vücudumuzda çeşitli görevler yaparlar. Aynı görevleri yapan yiyeceklerden besin grupları oluşturulmuştur. Grup seçeneklerinden birini tüketmiyorsanız bir diğerini yiyerek de doğru beslenebilirsiniz.

BESİN MİKTARI
SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ 2 Su Bardağı süt veya yoğurt 1 porsiyon peynir (2 dilim) veya 2 yemek kaşığı çökelek
ET, YUMURTA, KURUBAKLAGİLLER 1 Yumurta, 1 porsiyon et, balık, tavuk, hindi (60-90gm.), 1 porsiyon kurubaklagil yemeği (120gm)
TAZE SEBZE VE MEYVELER 2 Porsiyon pişmiş taze sebze, 3 porsiyon çiğ taze sebze, 2-3 adet orta boy meyve veya taze meyve suyu
TAHILLAR 6-8 İnce dilim ekmek, 1 porsiyon pilav veya makarna, 1 porsiyon çorba
YAĞLAR 3-4 Silme yemek kaşığı sıvı yağ
ŞEKERLER 1-2 Tatlı kaşığı bal, reçel veya pekmez

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı