"Osman Müftüoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Osman Müftüoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Osman Müftüoğlu

Yanlış diyetler hipoglisemik atak yapıyor

Fazla kilolarından kurtulmak için girdiği mücadeleyi birçok kez kaybeden ve "bonus" olarak sorunlarına bir de "hipoglisemiyi" ekleyen orta yaşlı kadın hastamın anlattıkları o bilinen zayıflama hikayelerinden biraz farklıydı.

Hastam, genç kızlığa tüylenme, sancılı, ağrılı adet görme, düzensiz kanamalar ve periyot aralıkları ile adım atmış, kısa bir süre sonra da fazla kilolarıyla mücadele etmeye başlamıştı. Önüne konulan o sıradan diyet listelerinin tümü onun için birer açlık reçetesinden farksızdı. Bu diyetlere başlar başlamaz baş dönmesi, terleme, titreme, iç ezilmesi ve açlık atakları ortaya çıkıyordu. Eğer listeye aynen uymaya kalkar ve bir şeyler atıştırmazsa dayanılmaz baş ağrıları, çarpıntılar, uyku hali ya da sinirlilik, alınganlık gibi belirtiler ortaya çıkıyordu. Ne zaman diyet yapmaya başlasa daha ilk günden çevresindekiler bunu hemen fark ediyor, onu agresif, kırıcı, öfkeli ve dikkatsiz olmakla suçluyorlardı. Ve bütün bunların doğal sonucu olarak da umutla başlanan her diyet hüsranla ve küskünlükle sonuçlanıyordu. Bu orta yaşlı, kaslı, kemikli ve kilolu hanımefendinin sorunu "insülin direnci sendromu" ve buna bağlı hipoglisemik ataklardı.

AÇLIK, AÇLIKLA TERBİYE EDİLMEZ

Eğer kilo fazlalığı veya şişmanlık sorununuz hipoglisemi ile birlikte ise bunu sakın diyet yaparak çözmeye kalkmayın. Nedenini bir yazımızda "Açlığı açlık ile terbiye edemezsiniz" diye özetlemiştik. Bu şanssız insanlarda kan şekeri düşüklüğü şiddetli açlık nöbetlerine ve atıştırmalara neden olur. Özellikle tek besine dayalı yanlış diyet listeleri, öğün atlamalar, karbonhidrattan zengin besin planları uygulamak gibi yanlışlar bu sorunu daha da dayanılmaz hale getirir.

BU BELİRTİLERE DİKKAT

Kilo sorunu yaşayan biriyseniz şu soruları kendinize sormalı ve tarafsızca, en doğru yanıtları vermeye çalışmalısınız. Eğer bu belirtilerden iki veya üçü sizde de varsa hipoglisemili biri olabileceğinizi aklınızda tutmalısınız:

Öğün atladığınız zaman şekerli, unlu, yağlı besinlere saldırıyor musunuz?

Zaman zaman ciddi halsizlik, bitkinlik atakları yaşıyor musunuz?

Bu ataklarla birlikte veya bunlar olmadan çarpıntı, ellerde titreme, terleme, huzursuzluk, sinirlilik problemleriniz de oluyor mu?

Özellikle yemeklerden sonra gelen uyku basmalarından ve bazen de gün boyu tekrarlayan uyuklamalardan yakınıyor musunuz?

Halsizlik, yorgunluk, bitkinlik gibi belirtilerden bir şeyler yiyip içince kolayca kurtulabiliyor musunuz?

Bu sorulardan birkaç tanesine evet yanıtı veriyorsanız kendinize aşağıdaki soruları sormayı da unutmayın:

Sabahları baş ağrısıyla uyanıyor musunuz?

Şekerli, unlu besinlere dayanılmaz bir tutku duyuyor musunuz?

Zaman zaman çarpıntı ve terleme atakları yaşıyor musunuz?

Geceleri ter içinde ve huzursuz bir şekilde uyanıyor musunuz?

Bu soruların çoğuna yanıtınız "evet" ise lütfen hipoglisemi konusunda daha çok bilgilenmeye ve doktorunuzla görüşmeye çalışın.

Hipoglisemilinin kilo vermesi zordur

Hipoglisemili bir hastayı zayıflatmak öncelikle hipoglisemi varlığından emin olmayı, daha sonra da bu hipoglisemiye yol açan sağlık sorununu tam olarak belirlemeyi gerektirir. Hipoglisemi bir hastalık değil, kan şekeri düşmesiyle ilişkili bir belirtiler topluluğudur. Bu belirtilere yol açan neden bazen genetik bir eğilim, bazen sıradan bir sindirim sistemi bozukluğu, bazen de pankreasta yer alan bir tümör olabilir. Eğer hipoglisemiye yol açan problemi değil de yalnızca hipogliseminin sonucu olarak ortaya çıkan kilo problemini tedavi etmeye kalkarsanız yeni ve daha tehlikeli problemlere neden olabilirsiniz. Kilo probleminiz var ve yukarıdaki tanımlamalardan bazılarının sizi de ilgilendirdiğini düşünüyorsanız bir diyet uzmanından önce endokrinoloji veya iç hastalıklarının uzmanın kapısını çalmanızı öneriyoruz.

Göz altı morluklarının tedavisi mümkün mü

Göz altı morlukları yüze yorgun, cansız ve soluk bir ifade verdiğinden cilt yakınmalarının ilk sıralarında yer alıyor. Göz altı morluklarının pek çok nedeni var. Genetik faktörler cilt tipinizde, renginizde, dokunuzda olduğu gibi burada da etkili. Bununla beraber bu morlukların oluşmasındaki en önemli faktör göz çevrenizdeki kan damarlarının cilde yakın olması veya bu damarlardaki dolaşımın iyi olmamasıdır. Damarlardaki sorun kanda bulunan hemoglobinin okside olarak yıkılmasıdır. Göz çevrenizde vücudunuzdaki en ince deri katmanı bulunuyor. Bu bölgedeki damarlar cildin altından görünür hale geldiğinde dışardan koyu bir renk olarak algılanabiliyor. Bu bölgede cilde rengini veren melanin hücrelerinin fazla sayıda olması da göz altında koyu renk oluşmasına neden olabiliyor.

Göz altı morluklarını gidermek için nasıl bir bakım uygulamanız gerektiğini ve hangi ürünlerin faydalı olduğunu yarın anlatacağız. (Devam edecek...)

ehattat@yasasinhayat.org

Dr. Ece HATTAT

DİYET GÜNLÜĞÜ

Sorularınız için: Tel: (0212) 236 73 00

Şu anda 85 kiloyum, beden kitle indeksimi hesaplattım 29 çıktı. 38 yaşında bir bayanım. Kilo verme hızım ne olmalı, hedefimi nasıl belirlemeliyim?

Ne kadar zamanda kaç kilo hedeflenmeli

Yaşınıza uygun beden kitle indeksi aralığı 21-25 olmalıdır. Bu amaçla 12-15 kilo vermeniz uygun olacaktır. Bununla birlikte bizim önerimiz üçer aylık zamanlarda toplam ağırlığınızın yüzde 10’unun kaybının sağlanmasıdır. Matematiksel olarak yapılan bu hesaplama birçok faktörden (metabolik sorunlar, sosyal ortam ve seyahatler gibi çevresel faktörler) etkilenebilir. Tüm bunları göz önünde bulundurarak kısa vadeli hedefler koymak yorucu ve sıkıcı olabilir.

İşte bu noktada dikkat edeceğiniz konu alınan ve harcanan kalori arasında uygun dengeyi size özel olarak kurmaktır. Sağlıklı bir beslenme planı sizin tükettiğiniz günlük enerji toplamınızdan genelde 500 kalori kadar bir kısıtlama sağlar. Böyle bir kısıtlama size ortalama olarak her 10-12 gün için bir kilogram civarında kilo kaybını garanti eder. Bunun için 2 dilim ekmek, 2 yemek kaşığı pilav gibi kısıtlamalar yetecektir.

niluferinceis@yasasinhayat.org
X