VW’nin yatırım radarına girdik 2010’da 3 milyar doları hedefledik

TOPLAM 14 değişik otomobil markasını bünyesinde barındıran Doğuş Otomotiv’in CEO’su Ali Bilaloğlu 2007 yılını 1.9 milyar dolar ciroyla tamamlayan Doğuş Otomotiv’i, 2010’da 3 milyar dolar ciroya taşımayı hedefliyor.

DOĞUŞ Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu, 24 yaşında Almanya’da Audi’nin genel merkezinde çalışmaya başlayarak adım attığı otomotiv dünyasında büyük başarılara imza atmış bir Türk yönetici. Ali Bilaloğlu, henüz 26 yaşındayken Audi’nin Ortadoğu Bölgesi’nin satış ve pazarlamadan sorumlu müdürlüğüne getirildiğinde Türkiye de onun sorumluluğundaymış. 2000 yılına kadar yurtdışında çalışan Ali Bilaloğlu, bu süreçte Porsche’nin 4x4 sınıfına girmesi gibi önemli kararların alınmasında rol oynamış. Bilaloğlu, 2000-2001 yılı arasında Türkiye’ye gelmiş ve Doğuş Otomotiv’in İş Geliştirme Koordinatörlüğünü yapmış. Daha sonra Audi AG tarafından Dubai’ye yani Audi’nin Ortadoğu Bölgesi’nin zirvesine getirilmiş. 2004 yılında Doğuş Otomotiv’deki yeniden yapılanmayla birlikte Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk, Bilaloğlu’nu Türkiye’ye çağırmış. Yaklaşık 3 yıldır Türkiye’de olan Ali Bilaloğlu, bu dönemde de Audi ve Porsche’ye satış rekorları kırdıran ekibin başında. Bilaloğlu, 2007 yılını 1.9 milyar dolar ciroyla tamamlayan Doğuş Otomotiv’i, 2010’da 3 milyar dolar ciroya taşımayı hedefliyor. Volkwagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti gibi 14 değişik otomobil markasını bünyesinde barındıran Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu ile 2008 ve sonrasına yönelik hedeflerini konuştuk.

Otomotiv pazarının geleceğini nasıl görüyorsunuz?

- Ekonomik ve politik istikrarın devam etmesi halinde, 2010’a kadar pazarın her yıl yüzde 10-15 büyüyeceğini öngörüyoruz. Ancak şu anda Türkiye dünyadaki diğer ülkelere göre daha durağan bir konumda sayılabilir. Global piyasalardaki gelişmeler Türkiye’yi daha çok etkileyecek gibi görünüyor.

TÜRKİYE İLE KARŞILAŞTIRIYORLAR

Temsil ettiğiniz markalar Türkiye’de üretime nasıl bakıyor?

- Türkiye’de üretimin avantajlarını, insan kaynakları potansiyeli ve altyapısını anlatmayı görev olarak görüyoruz. Üreticilerimize bunları anlatıyoruz, tabii nihai kararı kendisi veriyor. İhtiyacı ve global politikası doğrultusunda Türkiye’ye geliyor. Ancak şunu diyebiliriz ki artık Alman Volkswagen’in radarına biz ciddi anlamda girdik. Diğer ülkeleri artık Türkiye ile karşılaştırıyorlar. Ancak Türkiye’nin artık bazı konulara daha global bakması gerekiyor. Türkiye’de otomotiv markası yaratalım demek yerine artık global çözüm ortağı olmak gerekiyor.

Doğuş Otomotiv’in yurtdışındaki yatırımları devam edecek mi?

- Amacımız Doğuş Otomotiv’i bir dünya şirketi haline getirmek. Türkiye’de büyürken, bir yandan da dünya liginde oynamayı, bölgemizde güçlü bir şirket olmayı hedefliyoruz. 2004 yılında Doğuş Otomotiv’i Türkiye sınırları dışında nasıl büyütebileceğimizi araştırırken, tecrübelerimizi yurtdışına taşıma kararı aldık. Hem potansiyel gördüğümüz, hem de bölgemizde bir pazar olduğu için Mısır’ı seçtik. Volkswagen ticari araçların Mısır distribütörlüğünü aldık. Ardından İsviçre’de Porsche Lozan’ı devraldık. Porsche AG’yi direkt satan bir bayi olacağız. Burası Porsche’nin satışlarının yüzde 12’sini temsil ediyor. Bayiliğimizi 2009’da hizmete açacağız. Bu iki tecrübemizin gelişimine göre yurtdışındaki büyüme planlarımızı şekillendireceğiz.

Doğuş Otomotivbünyesindeki markalar

Volkwagen (binek)

Volkswagen (ticari)

Audi

Porsche

Seat (binek)

Seat (ticari)

Skoda (binek)

Skoda (ticari)

Bentley

Lamborghini

Bugatti

Krone

Meiller

Scania

Krone ile treyler üretimi 2009’da

Krone ile treyler üretimine ne zaman başlıyorsunuz?

- Doğuş Otomotiv olarak, dünyanın önde gelen treyler üreticisi Krone ile birlikte İzmir Tire’de 35 milyon Euro’luk tesis kuruyoruz. İzmir Tire’de kurulacak tesiste, 2009 şubat ayında üretime başlayacağız.

2007’de 70 bin araç sattık

2007 yılında kaç araç sattınız?

- 2007 satışımız 70 bin araç olacak. Bu ortak olduğumuz Skoda markası hariç rakam. Marka bazında bakarsak bu yıl, 25 bin 500 VW binek otomobil, 26 bin 800 VW ticari araç, 6 bin Audi, 210 Porsche, 3 bin 300 Seat, 2100 Scania, 800 Krone, 75 Mieller satışı gerçekleştireceğiz. 2007’de, 2006 yılına göre biraz daha küçük bir büyüme yaşandı.

Bugatti almak için CV ile başvurmak gerekiyor

Otomotiv markaları arasına geçtiğimiz günlerde Bugatti’yi de kattınız. Bugatti’nin Türkiye pazarından beklentisi ne?

- Volkswagen Grubu’na bağlı Bugatti, Türkiye’den Veyron için talep alıyormuş. Bizi aradı ve Türkiye ajansı olmamızı istedi. Dünyanın en pahalı otomobil ünvanı Bugatti Veyron’u siparişle Türkiye’de satacağız. Bugatti’nin dünyada distribütörleri, showroomları yok. Almak için CV’nizle başvuru yapıyorsunuz ve sınırlı sayıda üretim yaptıkları için size satıp satmamaya karar veriyorlar. Her başvuru satışa dönmüyor. Biz de Bugatti’nin Türkiye ajansı olacağız. Türkiye’den gelen talepleri yönlendirip satış yapacağız.

Bugatti’nin Türkiye’deki satış fiyatı ne olur?

- 2-2.5 milyon Euro’yu bulabilecek. Türkiye’de yılda bir Bugatti satılır herhalde, ama kime satıldığı açıklanmaz, yolda da göremezsiniz. Alan çok fazla yollarda kullanmaz, genelde koleksiyonlar için alınır. Bugatti sahip olunacak arabadır, Türkiye için kullanılacak araba değildir.

2010’da pazar payımızı yüzde 14’e yükselteceğiz

2007 cironuz ne oldu, 2008 ve sonrası için hedefleriniz nedir?

- Doğuş Otomotiv olarak 2007’yi 1.9 milyar dolar civarında kapatacağız. 2006 yılında da ciromuz 2 milyar dolara yakındı. 2008 yılı hedefimiz 2 milyar dolara yakın. 2010 hedefimiz ise 3 milyar dolar. 2010 hedefimiz, tüm markalarımızın pazar payını artırarak, toplam pazar payımızı şu andaki yüzde 11 seviyesinden yüzde 14’ün üzerine taşımak. Pazar payımızdaki artışın bir bölümü markaların sunacağı yeni modellerden gelecek.

OtoMotion buluşma noktası olacak

Doğuş OtoMotion’dan beklentiniz ne?

- Maslak’ta 25 milyon dolar yatırımla yaptığımız Doğuş OtoMotion’ı, Kasım 2007’de Einstein sergisiyle açtık. Buranın otomobil tutkusu ve kent yaşam kültürünün buluşma noktası olmasını hedefliyoruz. Volkswagen, Seat, Audi, Bentley, Porsche gibi markalar için showroom ve servis alanları mevcut.

ALİ BİLALOĞLU

Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu, 1965 doğumlu. Ailesiyle birlikte 4 yaşında Almanya’ya giden Bilaloğlu, üniversiteyi bitirdikten sonra 1991’de Audi AG’de iş hayatına atıldı. İki yıl sonra Audi Ortadoğu Bölgesi satış ve pazarlamadan sorumlu müdürlüğüne getirildi. 1996-1997 arasında Audi Suudi Arabistan Genel Müdürlüğü yaptı, 1997’de Porsche AG’nin Stuttgart’daki ana merkezine Avrupa’dan sorumlu İthalat Müdürü olarak atandı. 2000 yılında Türkiye’de Doğuş Grubu’nda ilk görevine başladı. Doğuş Otomotiv’de İş Geliştirme ve Strateji’den sorumlu olarak çalıştı. 2001’de Audi AG’nin Dubai’den sorumlu Genel Müdürü olarak Birleşik Arap Emirlikleri’ne gitti. 2004’de tekrar Doğuş Otomotiv bünyesine döndü, Porsche ve Audi’den sorumlu Genel Müdür oldu. Haziran 2007’de Doğuş Otomotiv CEO’su olarak atandı.
Yazarın Tüm Yazıları