Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Virgin Turkey olsaydı

DÜNYANIN belki de en fazla tanınan markası Virgin, en ilginç girişimcisi de Sir Richard Branson. Branson’un Virgin Atlantic isminde bir havayolu şirketi kurup British Airways’a kök söktürmesi neredeyse her pazarlama kitabında örnek olay olarak yer alır. Tabii bu uğurda Branson?un 80 milyon dolara yakın parayı havaya attığı da?

Branson’un şimdiki merakı Virgin America. Branson, ’Amerika içinde de uçacağım’ diye tuturmuş. Ama şu andaki havacılık kanunları iç hatlarda uçan bir şirketin çoğunluk hisselerini o ülkenin şirketine ait olmasını gerektiriyor. (Bu uygulama Türkiye için de geçerli)

Branson’da istediğinden cayacak göz yok. Hemen Amerika’da bir ortak bulmuş. Virgin American’ın başına da Black Canyon şirketinden Mark Lanigan’ı geçirmiş.

Amerikalılar biraz şaşkın. ’Niye Branson gibi bir adam cebindeki parayı böyle sokağa atmakta hevesli olsun?’ diye düşünmeden edemiyorlar. Çünkü çoğunluğa göre havayolu işletmeciliği benzin fiyatları, diğer operasyon maliyetleri ve personel ücretleri nedeniyle girilecek iş değil.

Branson’a ve adamlarına göre ise ABD’de hava taşımacılığı önemini koruyor. En üstteki on havayolu şirketi markasından sekizinin müşterilerine kayda değer bir ’değer’ sunamadığını düşünüyorlar. Onlara göre daha baştan ?düşük maliyetli taşıyıcı? (LowCC) olarak tasarlanmış bir havayolu şirketi pastanın % 30’una sahip olabilir.

Branson şirketin merkezini San Francisco olarak seçmiş. En temel hedef rakiplerini de Delta, Continental, Southwest ve Jet Blue olarak belirlemiş. Virgin America’nın sadece Airbus 320’lerle uçması planlanıyormuş. Servisi mükemmel olacakmış, her koltukta da televizyonu..

Amerikalı uzmanlara göre Sir Branson yine büyük bir maceraya atılıyor Verdikleri örnek de Jet Blue. 1998’de 128 milyon dolara kurulmuş, hala da yerinde sayıyormuş.

Sir Branson’un Virgin America’sı henüz havalanamıyor ama. Aralık 2005’de lisans almak için ABD Ulaştırma Bakanlığı’na başvurmuş, hala Bakanlıktan bir yanıt alamamış. Bunun nedeni de Delta ve Continental’in. ’Bu şirket Branson’un paravan şirketi’ diye şikayetçi olmaları.

Delta ve Continental’in engellemeleri karşısında Amerikan ekonomi basının tutumu ise çok ilginç. Israrla engelleyen havayolu şirketlerini uyarıyorlar,diyorlar ki: Bırakın Virgin Amerika uçsun!

Sizce Sir Branson Türkiye pazarına girmek isteseydi, Virgin Turkey markası ile Ulaştırma Bakanlığı?na lisans için başvursaydı, rakipleri de ’Bu şirket Branson’un paravan şirketi’ diye şikayetçi olsalardı, Türk ekonomi basının tutumu ne olurdu?

’Bırakın Virgin Turkey uçsun’ mu derlerdi, yoksa ’İstikbal göklerdedir. İngiliz istilasına hayır’ mı? Tabii üçüncü bir alternatif daha var: Kurtlar Vadisi Londra.

Damacanaları yatırmayın, dikin

BEN 3 yıldır 19 lt damacana su işiyle uğraşıyorum. Televizyonda Hyundai Stareks ticari araç reklamı cıkıyor. Arkadaş suları dik şekilde değil de yatık şekilde döşüyor. Her sucu bilir damacana yatık değil dik döşenir. Yatık döşenirse ağzından su kacırır. Reklam yaparken su bayilerine bir danışılır değil mi. Atıf Hocam dikkatinizi cekmek istedim. (Aytekin Aslan /Uşak)

Yorum: ’Her şikayet bir armağandır’ sözünü çok severim.
Bu sözü okur tepkilerine de uyarlamışımdır. Her okur tepkisinin bir armağan olduğunu düşünürüm. Aytekin Aslan’dan da yine o kadar çok şey öğrendim ki. Bir kere Aytekin su işinde ve su ile ilgili her konuyla ilgili. Seçici dikkat, seçici algı çalışıyor anlayacağınız. Üstelik Aytekin herkes gibi işini çok önemsiyor ve saygı duyulmasını istiyor. Uşak’ta yaşıyor, Hürriyet okuyor, internete bağlanıyor, iletişim olaylarına meraklı. Belli ki Aytekin dünyayı daha iyi anlamaya çalışıyor. Teşekkürler Aytekin bu güzel ve anlamlı armağanın için...

ÇEKİRGELİK

Soru: Havayolu işini 500 milyon dolarla nasıl bitirirsin?

Yanıt: 1 milyar dolarla başlayarak. (Anonim)
X