Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Vergide ‘tatlı tatlı’ bindirim

<B>SEÇİM</B> öncesi <B>‘‘tatlı tatlı düşecek’’</B> denilen vergilerle ilgili birşeyler oluyor ama düşen bir vergi yok. Gerçi bir düşme olayı var ama bu farklı bir düşme...

Örneğin; yeni bir vergi olarak, Ek Taşıt Vergisi geliyor, ardından Anayasa Mahkemesi kararıyla verginin tahsili suya düşüyor. Sonra yeniden bir yasa yeni Taşıt Vergisi... O da Anayasa Mahkemesi kararı ile yine suya düşüyor.

İşin doğrusu, 2003'ün başından itibaren, vergi de ‘‘indirim’’ değil ‘‘tatlı tatlı bindirim’’ göze çarpıyor. Örneğin Geçici Vergi oranları Gelir Vergisi'nde yüzde 25'den 20'ye, Kurumlar Vergisi'nde yüzde 25'den 30'a yükseltildi. Harçlar artırıldı, Emlak Vergisi yüzde 29,5 artırıldı ardından Ek Emlak Vergisi olarak, bir vergi daha geldi. 2002'de süresi bitip yürürlükten kalkan ‘‘Özel İşlem Vergisi’’ ve ‘‘Özel İletişim Vergisi’’, 2003 yılında da alınmaya devam edildi.

YENİ VERGİLER

Ekonomi sayfasında ayrıntılarını okuduğunuz gibi, 14 Ekim 2003'den itibaren, binek otomobillerde Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranı artırıldı. Buna göre, otomobil vergileri tablodaki gibi.

Otomobilde, ‘‘verginin de vergisi’’ var. ÖTV üzerinden ayrıca KDV hesaplandığı için, ÖTV artınca, KDV tutarı da tablodaki gibi artıyor. Otomobilde, KDV'de indirilemiyor. O da ayrı bir yük getiriyor.

Yabancı ülkelerle kıyasladığımızda, dünyada otomotivden alınan en yüksek verginin Türkiye'de olduğunu görüyoruz.

Bizde yüzde 50'yi aşabilen vergi yükü, yüzde olarak; İngiltere'de 17,5, Almanya'da 16, İtalya'da 19, Fransa'da 20,6, Belçika'da 22, İspanya'da 23, Avusturya'da 28, Hollanda'da 45 olarak uygulanıyor. Otomobil satışında; İtalya, İngiltere, Almanya ve İsveç'de KDV dışında başka bir vergi alınmıyor, Fransa ve Belçika'da ise KDV dışında yüzde 1 vergi alınıyor...

LOKOMOTİF

SEKTÖR

Otomotiv sektörü, Türkiye'nin ‘‘lokomotif’’ sektörlerinden biri. Önemli ve rekabetçi bir ‘‘yan sanayi potansiyeli’’ bulunan sektör, çok iyi eğitilmiş olan tecrübeli insan gücüne sahip.

Olumsuz koşullara rağmen ‘‘teknoloji yatırımları’’ sürekli devam eden ve ülkemizdeki teknolojik gelişmelere de katkıda bulunan sektörde, ‘‘yabancı ortakların’’ uluslararası rekabet gücünün olması ve dış ticaretteki ‘‘ihracat potansiyeli’’, otomotiv sektörünün ülke ekonomisindeki yerini ve önemini net olarak ortaya koymaktadır.

Son bir ayda satışlarda yaklaşık yüzde 50 oranında artış olmuştu. Bu artış kuşkusuz vergi olarak, Maliye'nin kasasına da yansıyordu. İşin doğrusu, her zaman vergi artışı anlamına gelmeyen oran artışı, sektörün hızını kesecek...

O halde, otomobile apar topar getirilen ek vergilerin nedeni, yalnızca iptal edilen taşıt vergisi değil. Çünkü, 900 trilyon lira vergi toplandı ama 2004'e kadar iade sözkonusu değil. O halde, 14 Ekim'den itibaren gelen vergiler, IMF ile bağlantılı...

VİSKİ VE DİĞER İÇKİLER

Viskiden alınacak olan 19 milyon lira asgari vergiye ve diğer içkilerden alınan vergilere gelince; viskiyi ya da diğer içkileri savunacak değiliz. Ancak, bu vergi başta viski olmak üzere, bazı içkilerde kaçak içki satışını yani kayıtdışılığı teşvik edecek. Vergisinden daha ucuza, kaçak viski satılacak sonunda kaçakçılar kárlı çıkacak.

Sonunda, Dimyat'a pirince giderken, evdeki bulgurdan olunacak...
X