Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Vekil türleri ve adaylara tüyolar

Aday listeleri belli oldu. Önce liderler seçti, ardından 12 Haziran’da liderlerin teveccüh gösterdiği adaylardan bizi temsil edecekleri de biz seçeceğiz.

Seçilenlerden kaçı liderinin kaçı milletinin vekili olacak yaşayarak göreceğiz.

Bizim ülkemizde milletvekilleri çeşit çeşittir. Öncelikle bunlara bir göz atalım:

İlk grupta prensler yer alır. ABD ya da Avrupa'da okumuş "yüksek lisanslı" veya doktoralılardır onlar. Alaylılar gibi politikanın cefasını çekmeden siyasete girerler, tepeden gelirler. Partinin vitrini kabul edilir, parti iktidar olursa hayati bakanlıklara da onlar otururlar.

İkinci grupta atanmış vekiller vardır. Partiye dışarıdan ithal edilen ya da partiye ekibi ile katılan siyasi figürün kişisel kadrosunu oluştururlar.

Üçüncü grup iş dünyasının desteklediği vekilleridir. Genellikle siyaset üstünde etki ve baskı unsuru olan patronların geçmişte sağ kolu olmuş kişilerdir. Onlar siyasetteki lobicilerdir…

İş bitiriciler. Onlar eşraf istiyor diye listeye girenlerdir. Seçim masrafları esnaf ve tüccarlar tarafından karşılanır. Ne de olsa kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez değil mi?

Beşinci sivil toplumcular. Bunlar STK ve sendikaların desteklediği adaylardır. Kendileri olmasa bile meclisteki odaları hiç boş kalmaz. Meclise giren ilk onların odasına konuşlanır. Odaları bir nevi meclisteki ara istasyondur.

Ülkemizin Doğu ve Güneydoğusunda "başarılı" özgeçmişler işe yaramaz. Aşiretler adres gösterir ve herkes onlara oy verir. Altıncı grupta aşiretlerin işaret ettiği vekiller yer alır. Aşiret üyeleri de millet değil mi canım?

Bir de tarikatçiler vardır. Arkaları en sağlam olanlar. İstediklerinde bakan bile çıkarırlar.

Sekizinci grupta marka vekiller vardır. Popülaritelerine göre listelerde yer bulurlar. Sanatçı, sporcu ve bilim insanları genellikle bu kontenjandan meclise girer.

Dokuzuncu grupta küskünler vardır. Bu grupta yer alan vekiller genellikle parti parti dolaşanlardır. Kolay kızarlar ve partisinden istifa etmeye eğilimlidirler. Bir de transfer tekliflerine açıktırlar.

Son grupta ise bürokrat kökenliler yer alır. Ya çalışkan oldukları için Parti liderlerinin göz koyduğu ya da bürokratken partiye bağlılığını bir şekilde ortaya koyduğu için ahde vefa sergilenerek listeye giren vekillerdir.

Müşteriniz seçmen

Evet. Türkiye seçime hazırlanıyor. Kimileri oy vereceği partiyi araştırırken, binlerce vekil adayı seçilmenin yollarını arıyor. Siyasal iletişim de buz patenine benzer. Nasıl buz pateninde hem artistik hem de teknik puanlarla derece alınıyorsa siyasette de bu böyledir. Ürün sizsiniz hedef kitle yani müşteri de seçmen. Partiniz için de bu böyledir. Peki seçilmek ve vekil olmak için neler yapılması gerek?

İlk olarak propaganda yani artistik hareketler dönemini ele alalım. Bu dönem adaylar için genellikle biraz tuzluya patlar. İşte siyasal iletişimdeki artistik hareketler:

1- Önce kılık kıyafeti düzelecek. Öyle üniforma gibi sadece bir takım lacivert elbiseyle olmaz. Açık hava mitingleri, yemekler, konferanslar için ayrı ayrı takımlar alınmalı.

2- Tanıtım materyalleri eksiksiz olmalı. İyi bir web sitesi de şart… Sosyal medyada da sıkı bir hayran kitlesi de kurmak ve sizin adınıza elçiler üretmekte olmazsa olmazlardan. Ayrıca el ilanları, posterler bastırmak, bayrak diktirmek, genel başkanla poz poz resim çektirmek, rozet yaptırmak gerekiyor.

3- Seçim gezileri işin şanından. Adayın otobüs ya da minübüs kiralayıp dere tepe seçim bölgesini arşınlaması gerekiyor. Gezerken de otobüsteki eş dostun doyurulması, çaylar, kahveler, binlerce seçmene verilen davetler, salon kiraları, yemek paraları hepsi adayın faturasına bir bir ekleniyor.

4- Bölgenizde irtibat adresleriniz olmalı. Seçim bürosu ya da büroları kiralamak, seçim de destek veren ekibin konaklama, yeme içme masraflarını üstlenmek gerekiyor. İşin olmazsa olmazları arasında yerel medyaya hatırı sayılır ilanlar vermek de cabası.

5- Sosyal aktivitelerde propaganda için fırsat alanlarıdır. Seçim bölgesindeki hatırlı kişilerin düğünlerine gitmek, gelin ya da damada mücevher takmak, yardıma muhtaç kişi ve kurumlara basın önünde bağışlarda bulunmak, cami ve okullara bağışta bulunmak, bolca da telefonla konuşmak.

Milletin vekili olmak sanıldığı kadar ucuza falan gelmiyor. Bugünlerde en iyi ihtimalle ortalama 150 bin TL’ye mal oluyor. Seçilenler, sadece vekil maaşı ile 15 ayda seçim harcamalarını amorti edebiliyor…

Kısmet olursa 19 Nisan Salı günü yayınlanacak gelecek yazımda adayın kamuoyu nezdindeki itibarının da tesis edildiği siyasal iletişimin teknik hareketlerini sizinle paylaşacağım.

Ertan Acar’ı http://www.facebook.com/ertanacar001 ya da http://www.twitter.com/ertanacar’dan takip edebilirsiniz...

X