Üniversiteliler çocuklara sokak oyunlarını öğretiyor

Antalya'dan gelen haber çocukları mutlu edecek cinsten: Derslerini oyun oynayarak öğren.

Haberin Devamı

Muratpaşa ilçesindeki Ertuğrul Gazi İlkokulu ve Akdeniz Üniversitesi arasında "Fiziksel etkinlik ve serbest etkinlik" dersleri için iş birliği protokolü imzalanmış.

Protokol ile Akdeniz Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Meslek Yüksekokulu Rekreasyon Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerden gönüllüler, her gün okula gelerek çocuklara fiziksel etkinlik derslerinde sokak oyunları öğretiyormuş.

Aynı protokol ile Eğitim Fakültesi İngilizce Bölümü’nden gönüllü öğrenciler ise "kolay İngilizce öğrenme" projesi ile çocuklara oyunlarla İngilizce eğitimi veriyormuş.

Haberin Devamı

Antalya Milli Eğitim Müdürlüğü’nün örnek projesi sayesinde fiziksel zorluk, koordine ve hıza dayalı zeka geliştirici oyunlar oynayan öğrenciler, teknoloji bağımlısı olmaktan çıkıyor ve derslerinde daha başarılı oluyormuş.

Okul müdürü Nur Daryal, AA muhabiri Süleyman Elçin’e konuşmuş:

“Projemiz Türkiye'de ilk. Çocuklar sokak oyunları ile çok mutlu oluyor. Teknoloji ile büyüyen çocuklar, bilgisayardaki oyunlara çok hakimler ama günlük hayatlarında birlikte oyun oynayacak alanları yok.

Bu proje ile oyun oynamayı unutan çocuklara yeniden oyunları öğretiyoruz.

Bu oyunlar sayesinde diğer derslere motivasyonları arttı, derslerde gösterilen başarı düzeyi belirgin bir şekilde yükseldi, çocuklar okulu daha çok sevmeye başladı.

Çocukların oyun ile İngilizce de öğrenmeye başladı.

Haberin Devamı

Üniversiteli öğrenciler farklı bir İngilizce dersi gerçekleştiriyorlar.

Mesela su dolu leğenleri sınıfa getirip orada çocuklara maketler ile balık tutturup İngilizce eğitimi veriyorlar.

İngilizceyi farklı bir bakış açısıyla anlatıyorlar. Üniversiteli öğrenciler bir gün okula gelemeyince çocuklar ağlıyor."

Projede görev alan Akdeniz Üniversitesi öğrencisi Mercan Keskin, rekreasyonun "serbest zaman değerlendirme" anlamına geldiğini söylüyor.

Su şişeleri, plastik halka gibi aletleri kullanarak çocuklar ile sokak oyunları oynadıklarını anlatan Keskin, çocuklara basketbol ve futbol yerine daha farklı zeka geliştirici oyunlar öğrettiklerini anlatmış.

Haberin Devamı

Keskin, çocukların serbest zamanını iyi değerlendirmesi, koordineli oyun oynayabilmesi, grup çalışması yapabilmesi ve eğlenmesi için dersler verdiklerini dile getirmiş.

Öğrenci velisi Perihan Avcı ise şöyle konuşmuş:

“Kızım bu derslerden sonra daha hareketli hale geldi. Eskiden arkadaşlarıyla bir araya gelince ‘Ne oynayacağız’ diye soruyorlardı. Oyun bilmiyorlardı. Şimdi mutlulular.

Önceden okuldan gelince tabletin başına oturuyor ve saatlerce kalkmıyordu. Artık bilgisayar ve tablet ile ilgilenmiyor."

Doç. Dr. Faik Ardahan projede bu sene 4 öğrencinin görevlendirildiğini, seneye ise 50 öğrenci ile bütün okullarda aynı uygulamayı yapmak istediklerini söylemiş ve eklemiş:

Haberin Devamı

"Oyunlarla spor, oyunlarla eğitim denilen bu tür eğitimler ile çocukların kendilerine güveni artıyor.

Bu tür derslerle çocukların kişisel, mental, liderlik ve kas iskelet gelişimlerini sağlamayı amaçlıyoruz.

En önemlisi çocukların sosyal gelişimini sağlıyoruz.

Çocuğun çocukla etkileşerek oluşturduğu bir dünya içerisinde çok daha doğru bir bütüncül gelişim sağlanmış olacak.

Bu tür oyunla eğitimin tüm derslere yayılması gerekiyor."

* * *

Demek ki böyle de eğitim mümkünmüş.

Dileriz, seneye 50 öğrenci ile sınırlı kalmaz.

Dileriz Bakanlık çalışmayı değerlendirir de daha fazla okulda hatta hepsinde bu yöntem benimsenir.

Üniversitelilerden ilkokul

öğrencilerine eğitim desteği

Haberin Devamı

Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi’nden 45 öğrenci, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı’nda (TEGV) görev alarak ilkokul çağındaki çocuklara "Aygaz2 Ateşböceği" tırında eğitim desteği veriyor.

Ateşböceği Gezici Öğrenim Birim Yöneticisi Olgun Ballı, AA muhabiri Taner Buka’ya açıklama yapmış.

Üniversite öğrencilerinin gönüllü olarak, çocukların yaşam becerilerini geliştirecek temel eğitimlerine destek verdiğini söylemiş ve eklemiş:

“Çocuklara eğlenerek öğrenme modeliyle destek veriliyor.

Çocuklar, gönüllüler eşliğinde, alıştırma, oyun ve film saatlerine katılıyor.

Serbest odalarda, eğlence, öğrenme ve hijyen etkinlikleri yapıyoruz.

Evin çeşitli noktalarında, görsellerle nerelerde mikroplar bulunuyor, bunları soru cevap şeklinde yapıyoruz.

Yaşam etkinliğimizde, enerjimizden, besin gruplarından ve duygularımızdan bahsediyoruz.

Satranç oyunlarımız var. Kütüphanemizden istedikleri zaman kitap alıp, okuyup geri getiriyorlar."

Gönüllü eğitmen öğrencilerden Zeynep Gürsoy, yıllar sonra ellerine boya kalemi aldıklarını ve okul bahçesinde çocuklarla oynadıklarını dile getiriyor, "İlk başta endişelendim ancak aldığım eğitimle çocuklarla anlaşmayı sağladım. Eğlenerek öğretmenin mutluluğunu yaşıyoruz" diyor.

İstanbul Üniversitesi’nden otizmli

çocuklar için "Parlak Zihin" oyunu

İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından akıllı telefon ve tabletler için geliştirilen oyun, otizmli çocukların beden farkındalıklarını artırmayı amaçlıyormuş.

Türkçe ve İngilizce oynanabilen oyun sayesinde çocuk vücudunun ağrıyan yerini gösterebilecekmiş.

Yürütücülüğünü İÜ Enformatik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Fatih Gürsul'un yaptığı oyunun yazılım projesi, otizmli çocuklara yönelik çalışmaları ile tanınan ergen ve çocuk psikiyatristi Prof. Dr. Bengi Semerci'nin katkılarıyla hazırlanmış.

Yazılımın uygulama desteğini İstanbul İl Eğitim Müdürlüğü ve İTO MEB Bağcılar Özel Eğitim Uygulama Merkezi sağlamış.

Yazılımın İngilizce uyarlamasını ise İÜ Çeviri Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Sinem Canım Alkan yapmış.

Bright Mind eğitim oyunu, ilk olarak 11-18 Mayıs tarihleri arasında İTO MEB Bağcılar Özel Eğitim Uygulama Merkezi’nde uygulanmış.

Doç. Dr. Fatih Gürsul, yaptığı açıklamada, başarılı bir uygulama gerçekleştirdiklerini ifade ederek, şunları söylemiş:

"Otizmli çocuklar özellikle bedenlerinde ağrı bölgelerini ifade etmekte güçlük çekiyor.

Burun, baş, kulak gibi ağrılarını ebeveynlerine daha rahat gösterirken, dirsek, diz, göğüs ve omuz ve özel bölge gibi beden bölgelerinde ağrı olduğu zaman tam ve doğru olarak dile getiremiyorlar.

Bu yazılım ile öğrenci, bedeninin tüm bölgelerini öğrenebiliyor, herhangi hastalıkta vücudunun ağrıyan yerini tam olarak gösterebilecek.

Bu yazılımın bir amacı da öğrencilerin vücut bölgelerini kavrayıp, cinsel istismarlara karşı kendilerini korumalarına yardımcı olacak."

* * *

Bugün eğitim konusunda önümüze gelen farklı haberleri sizlerle paylaştım.

Üçünde de üniversitelerin verdiği katkılar dikkat çekici.

Hepsinin hayatımıza daha fazla girmesini diliyorum.

Haberlerde adı geçenleri kutluyorum.

İyi ki varlar ve çalışıp üretmeye devam ediyorlar.

* * *

Herkesin, her zaman iyi haberler alması dileğiyle…

Yazarın Tüm Yazıları